Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykelkedja  (läst 10359 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Cykelkedja
« Svar #20 skrivet: 12 maj-12 kl 14:51 »
Vad är din definition av giftig?

Jag vet inte vilken definition Ulric har. Vilken är din?

Men eftersom allt är giftigt i tillräckligt stor dos så gäller det nog att en tillräckligt liten dos skall vara dödande för att ett ämne skall kunna kallas för "gift". Då har det en mycket starkt skadlig effekt på något sätt.

På Wikipedia nämns att en substans kan anses som giftig om 20 gram är dödande för en normal person. Verkar rätt rimligt. Men jag tror inte att det är något allmänt vedertaget.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 12 maj-12 kl 15:42 »
Jag har hört berättats att de använde vanliga svarta skogssniglar för att smörja vagnsaxlar av trä förr i tiden. Vet inte om det funkar på cykelkedjor, men miljövänligt är det förutom för snigeln  ;D

.............och ister.

Citera
På Wikipedia nämns att en substans kan anses som giftig om 20 gram är dödande för en normal person. Verkar rätt rimligt

Inte mycke som är giftigt, 20 gram är en hel del i denhär världen. Å så ska man ha det i sig också. Så finns benämningen "vådligt" också.
Amerika-Sågen hade innan den kom i min ägo besudlats med bl. a. bio-olja. Det gick åt mycke skarpa grejer (förutom alla fula ord) innan bandstyrningarna gick att använda. Ändå fick jag slöjda fram detaljerna.
Det som är farligast, (giftigast, vådligast) är det som pytsas på i överflöd. Nöjer man sig med att SMÖRJA kedjan är påverkan minimal.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 maj-12 kl 21:40 »
Nu gällde det väl en cykelkedja? Och då lär inte lite vegetabilisk olja som stelnat när man inte använt cykeln på ett uppåt ett år, vara något problem.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 13 maj-12 kl 21:47 »
Nu gällde det väl en cykelkedja? Och då lär inte lite vegetabilisk olja som stelnat när man inte använt cykeln på ett uppåt ett år, vara något problem.

Inte da! Ingenting är ett problem, förrän du väljer att betrakta det som ett problem.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 maj-12 kl 21:51 »
Inte da! Ingenting är ett problem, förrän du väljer att betrakta det som ett problem.  o:)

Ska mycket till innan man tycker att två varv på pedalerna för att lea till kedjan är ett problem, hehe.

anders50

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 maj-12 kl 21:58 »
Tänk vilka problem det finns som man inte visste om!

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 5 användare
torbjorn, nordictinkerer, Hantverkare92, pow, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser