Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyxvilla till hönsen  (läst 13751 gånger)

Rutagården1885

• -
SV: Lyxvilla till hönsen
« Svar #20 skrivet: 27 jun-12 kl 23:20 »
Hej!

Jag har massor av bilder på vårt nybyggda hönshus här
http://wheretheforestends.blogspot.se/search/label/H%C3%B6nshuset
både nu i färdig skick och under byggandet :)

http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

näshulta

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 28 jun-12 kl 10:59 »
Snyggt!

Rutagården1885

• -
« Svar #22 skrivet: 28 jun-12 kl 20:41 »
Mycket vackert!

Har du isolering i väggarna?

Tack :)

Japp, det är isolerat, stommen på huset är en lillevilla från Bauhaus, den har vi sedan reglat lite extra, isolerat, satt i nya (gamla) fönster, gammal dörr och klätt i gammal panel.
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 30 jun-12 kl 20:31 »
Nu är alla fönstren klara!
24 rutor inkittade! Jag är ingen glasmästare men jag tror det duger. Det tog tid men jag är riktigt nöjd.
Vi har börjat sala upp för väggarna inne i hönshuset men nu får det vara kväll!
Ny dag imorgon! Då ska fönstren in på plats.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 01 jul-12 kl 20:02 »
Dags att avlägga rapport!

Idag har vi varit lite lata så det har inte hänt så väldigt mycket. Dörran har fått nymålat foder. Fönster på plats. Salning av mellanväggar har kommit en bit på väg men det behövs mer virke. Mellanvägg mellan hönsrum och förrum uppe.
That´s it!

Minimika

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 01 jul-12 kl 20:04 »
En bild av fönster men det ser väldigt mörkt ut eftersom jag fotat mot ljuset.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 01 jul-12 kl 20:43 »
fan, nu blir jag avis!  :o

[Tumme Upp]
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Flemming

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 05 jul-12 kl 00:06 »
Om hönsen inte vill bo där,då sätter jag upp mig på kölistan...

Har ni vågat räkna på kostnaden eller glädjen kanske står över kostnaderna ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 05 jul-12 kl 21:38 »
Flemming; Jag har satt upp dig på listan!  ;) Kommer du och hälsar på sätter jag in en extrasäng även om hönsen bor kvar.
Jag har inte räknat på kostnaderna ännu men det lär bli några tusenlappar  ;D Jag återkommer med det när vi räknat ihop vad vi lagt ut.

Idag har vi gjort klart salningen och satt upp skivor 60 cm upp från golvet. Ovanför det blir det putsnät. Dörren påbörjad.
Sen har jag spacklat igen alla tänkbara springor och kryphål för eventuella kvalster och andra småkryp.
Nu ska jag ge mig ut på jakt efter en plastmatta, så billig som möjligt. Hoppas på nån som har nåt transportskadat, felbeställt eller nån stuv av utgånget mönster!

Minimika

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 08 jul-12 kl 14:28 »
Nu är det målning på gång. Upptill på väggarna blir det en färg som heter "Krita" och nertill "Storm", färg köpt på ÖoB.
Hönslucka special tillverkad.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 11 jul-12 kl 21:12 »
Vilken tur jag hade idag! Plockade fram telefonnummer till en drös företag som säljer golvmattor för att försöka få tag i nåt billigt. Första jag ringde hade en matta som var felbeställd, 18m2 för 600:- Taget!
Idag har vi lagt golvet och tuppen Lillen har varit in och inspekterat.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #31 skrivet: 16 jul-12 kl 17:43 »

SÅ snyggt! - och golvet passar ju perfekt! (nästan synd att täcka den med strö..)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

lena70

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 16 jul-12 kl 18:18 »
Åhh..vad fint de får det!!! ;D

Flemming

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 18 jul-12 kl 12:09 »
Flemming; Jag har satt upp dig på listan!  ;) Kommer du och hälsar på sätter jag in en extrasäng även om hönsen bor kvar.

Bugar och tackar,just nu är min granne i närområdet,Blomhöjden men hon har tak över huvudet...
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Dentaku

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 21 jul-12 kl 21:41 »
Vilken tur jag hade idag! Plockade fram telefonnummer till en drös företag som säljer golvmattor för att försöka få tag i nåt billigt. Första jag ringde hade en matta som var felbeställd, 18m2 för 600:- Taget!

Härligt! Jag och mamma hittade en rulle plastgolv på ett ställe som säljer återvunna saker, vi betalade väl ungefär lika mycket som du och den rullen räckte till hennes hönshus och sedan mitt. Stuvbitarna som blev över la jag ut på en lokal facebookgrupp för bytes-önskas-sökes för att se om någon ville ha dem så att jag slapp åka till tippen. Inom några dagar blev de hämtade av en kvinna som ville ha dem - till sitt hönshus.  ;D Hon lämnade ett par burkar majs till mina höns i byte.  :D
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Minimika

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 25 jul-12 kl 12:46 »
Lite bilduppdatering.
Det går inte så fort framåt nu. Det kom något annat imellan, ARBETE! Semestern tog plötsligt slut efter nästan sju veckor  ;D Jag vet ju var jag tillbringat en stor del av den  ;)

Minimika

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 07 aug-12 kl 23:26 »
Nu har mina höns flyttat in i sitt nya boende.
Ännu provkör vi lite varianter på sittpinnar/sängar. Eftersom mina orpington inte gärna klättrar/hoppar/flyger högt får vi se hur vi löser sovplatserna.

rosita51

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 08 aug-12 kl 18:28 »
Så fint dina höns har det!  :D

Fiffiga vattenautomater, men var har du köpt vattenkopparna till petflaskorna?
MVH Rosita zon 1

Minimika

• Västerbotten
« Svar #38 skrivet: 08 aug-12 kl 20:21 »
Tack!
Foderautomaten är ett hemmabygge. Den har ett fack men hade gått att göra med flera.
Vattenautomaterna är också hemmabygge, eller rättare sagt en modifiering av den som Granngården har för PET-flaskor.
Allt är gjort i alu profil, från ett rasat växthus, och plast- och plexiglasskivor så det går att rengöra lätt.

Flemming

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 08 aug-12 kl 21:10 »
Eftersom mina orpington inte gärna klättrar/hoppar/flyger högt får vi se hur vi löser sovplatserna.

Rulltrappa är lösningen på problemet  8)

Hur verkar fåglarna uppleva skrytbygget,som vilket hus som helst eller avgudar dom kåken ?

Fint blev det och gärna flera bilder så vi kan gå husesyn på distans  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 4 användare
simon.arvestrand, KJE, mulle mullvad, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser