Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyxvilla till hönsen  (läst 13781 gånger)

Minimika

• Västerbotten
Lyxvilla till hönsen
« skrivet: 09 maj-12 kl 16:33 »
Nu ska det byggas!
Våra höns som bor i en isolerad lekstuga ska äntligen få lite mer yta att bo på. Jag kanske utökar beståndet också?!  ;)
Det gamla gårdshuset ska fixas till, nytt golv, ny väggbeklädnad, fylla på spån i väggarna och inreda.
Jag är tacksam för tips från er som gått igenom proceduren. Tänk på det... Gör så... Gör INTE så...
Ska försöka uppdatera med bilder allt efter att bygget framskrider.
Här ett par bilder på hur det ser ut nu. Det gamla ruttna golvet borta.

knatt

• Finland
SV: Lyxvilla till hönsen
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 21:16 »
följer intresserat med tråden, ska själv försöka få byggt i höst.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 22:04 »
Nu har vi hunnit en bit på väg.
Nya golvåsar, bärlina, trossbotten på plats.
När vi kollade på vad som var billigast och bäst som trossbotten, under isoleringen, slutade det med det billigaste klickgolvet! Det blev billigare än råspont! Billigast hade ju varit gammalt rivningsvirke eller liknande men nu hade jag ingen tillgång till det.
Superenkelt var det i alla fall att kapa till bitar och bara klicka ihop. Tätt och kommer inte att suga åt sig fukt!
Kameran gav upp när jag skulle föreviga bygget men återkommer med bilder när den fått friska baterier.

Sen kan jag ju tillägga att hönflocken redan utökats med 12 kycklingar, vetefärgad maran  ;D

Minimika

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 23:34 »
Nu har kameran fått nya baterier  ;)

Så här ser det ut nu. Imorgon blir det på med isolering och sen golvspånskivor.

Flemming

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 23:45 »
Inga tips men väl ett stort beröm till er !
Glöm inte golvvärme,nu när ni är i farten...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 00:16 »
Haha Flemming! Nu var du rolig...
Ska väl erkänna att tanken slagit mig  :-[ Nån måtta får det ändå vara även om jag själv har golvvärme i hela huset. Jag tror hönsen får klara sig utan!

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-12 kl 00:25 »
Och blomkrukor i fönstren  ;D.

Skämt åsido. Jättekul att följa folks (i detta fall) ditt/ert bygge! Mycket bilder och gärna kostnader önskas. :D.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Minimika

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 20 jun-12 kl 23:14 »
Lite uppdateringar!

Isolering och golvspånskivor på plats. OSB skivor snart på alla väggar. Öppningen för hönsluckan klar. Hälften av fönstren skrapade och målade. Dörren målad.
Sen får det ju inte gå FÖR bra. Vi upptäckte att syllen under ytterdörren, underdelen av dörrkarmen och tröskeln var ruttna så det blir lite mer jobb där  :(
Här lite bilder.
Får bli två inlägg med bilder!

Minimika

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 20 jun-12 kl 23:19 »
Måste väl säga att det mesta gått mer än bra med bygget! Huset är någorlunda vinkelrätt, väggarna som är spånlåda är fortfarande fulla med spån, 17 cm tjocka, det ligger ca 20 cm spån ovan innertaket.
Hönsen längtar in i sitt nya hem och inspekterar regelbundet vad vi håller på med  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 21 jun-12 kl 08:47 »
Va' fint det blir  ;D Duger till och med åt en fransk skönhet  ;) :-* :-* (Cou- Nu)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Markus 98

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 25 jun-12 kl 19:17 »

Vilket fint hönshus  :o Synd för golv värmen bara ;D men det blev super fint med klickgolvet!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #11 skrivet: 25 jun-12 kl 19:30 »
super fint !  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jun-12 kl 21:43 »
Undrade lite varför man reglat ovanpå parketten... :o

Minimika

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 25 jun-12 kl 23:11 »
Ulric, klickgolv var den billigaste och enklaste lösningen på trossbotten! Ser lite uppkäftigt ut på bild  ;)

Minimika

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 26 jun-12 kl 20:29 »
Det rullar på!
Väggarna grundade, fönstren snart färdigrenoverade och målade, nya glasrutor för dom som var trasiga köpta, fönsterkarmarna målade.
Den ruttna biten av syllen borta och ersatt med nytt virke.
Dörrkarmen lagad och hönsen har inspekterat  ;D

Wanima

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 26 jun-12 kl 22:52 »
Åh vad avis man blir, själv funderar man på att göra om den gamla hundkojan, långt ifrån samma lyx vad gäller yta.
ung tant med handarbete, trädgård och djur som stora intressen.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #16 skrivet: 26 jun-12 kl 22:53 »
Så himla fint!

Själv har jag ett stort gammalt hönshus som jag vill inreda och bo i själv  ;D
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

David97

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 jun-12 kl 23:03 »
Vad har du som väggar och golv? Ska börja med mitt snart, o behöver nåt bra tips till väggar och golv.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 27 jun-12 kl 09:19 »
@David
Golvet består av trossbotten med 10 cm isolering, golvspånskivor som sen ska läggas med en plastmatta. Tänker se till att hela "hönsutrymmet" blir fritt från skarvar.
Väggarna är en spånlåda, 17 cm tjock. Den gamla poröspappen som var fräsch fick sitta kvar och på den har jag satt OSBskivor, 11 mm. Dom målar jag med en avtorkningsbar väggfärg. Kommer att ha en lite mörkare färg nertill och ljust upptill på väggarna. Vet inte om det är det bästa alternativet men det är ju enkelt att rolla på ny färg när det behövs.

Snart kommer jag till det angenäma problemet hur jag ska inreda rummet. Det är 4,0 x 4,15 m. En del av ytan ska användas som förrum för foder, strö, förvaring av div tillbehör. Tänker nyttja ca 9-10 m2 för hönsen och vill ha möjlighet att hålla två grupper separerade vid behov.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 27 jun-12 kl 22:13 »
Fler framsteg!

Eftersom fönstren var friska trots att dom inte sett en färgpensel på säkert 50 år blev det till att plocka lös alla hela rutor, skrapa, grunda, måla och kitta in glas igen. Helt otroligt vilket kunnande det fanns förr! Dessutom hade dom tillgång till perfekt virke.
Idag har jag kittat in 12 av 24 rutor. Som glad amatör tog det lite tid men det blev mycket bra!

Den renoverade dörrkarmen och dörren har kommt på plats och förankrats med karmskruv.

Imorgon ska dom återstående fönstren få glas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser