Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga om plåttak på 1800-tals-torp?  (läst 18174 gånger)

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Lägga om plåttak på 1800-tals-torp?
« Svar #20 skrivet: 11 maj-12 kl 11:32 »
Huset är uppenbart inte i originalutförande. Om takkonstruktionen är tillräckligt kraftig skulle jag inte skämmas att lägga på takpannor, det skulle bli både billigt och snyggt.

Om det skulle vara ett alternativ att lägga tegeltak, är det en så pass mycket billigare variant? Jag har ju ingen erfarenhet av detta, men tänker mig iaf att om vi skulle vilja lägga tegelpannor så skulle jag vilja köpa gamla om det går att hitta på byggåtervinningen eller så. Det är så mycket vackrare med tegelpannor med en naturlig nyansvariation i bränningen än de som är helt jämnfärgade och idenstiska med varann.

hör med http://www.brodernabergstrom.se/, dom finns i Halmstad är har gott renome och även byggnadsvårdskunniga
Var nyligen hos oss och tittade på vårt tak angående att eventuellt lägga nytt tak med tjärpapp och lister.

Tack för tipset. Ska jag absolut kolla upp! Har ni fått reda på vad det kan komma att kosta för er renovering?

Jag letar efter gamla ritningar och flygfoton och hoppas kunna komma fram till vad det kan ha varit för tak från början. Om jag inte hittar det där så blir det till att glipa på plåten när vi åker dit i nästa vecka^^

Tack för alla fina tips!!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 maj-12 kl 12:00 »
Om det skulle vara ett alternativ att lägga tegeltak, är det en så pass mycket billigare variant? Jag har ju ingen erfarenhet av detta, men tänker mig iaf att om vi skulle vilja lägga tegelpannor så skulle jag vilja köpa gamla om det går att hitta på byggåtervinningen eller så. Det är så mycket vackrare med tegelpannor med en naturlig nyansvariation i bränningen än de som är helt jämnfärgade och idenstiska med varann.

Begagnat taktegel kostar 1-2 kronor styck. Det går åt ca 12 per kvadratmeter. Kostnaden för papp och läkt är större än för pannorna.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 maj-12 kl 12:03 »
Begagnat taktegel kostar 1-2 kronor styck. Det går åt ca 12 per kvadratmeter. Kostnaden för papp och läkt är större än för pannorna.

Och håller man ögonen öppna kan man hitta skänkes-annonser.

hajens

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 11 maj-12 kl 13:47 »

Tack för tipset. Ska jag absolut kolla upp! Har ni fått reda på vad det kan komma att kosta för er renovering?

Vi väntar på offert, men jag tror inte de är någon större prisskillnad på att lägga tjärpapp eller tegelpannor. Dessutom är tjärpapp ett väldigt hållbart tak och inte sällan nästan det med bäst, både ekonomiskt och kvalitetsmässigt. (desstutom snyggt.

Vad gäller takpannor så kommer vi ju få massor om vi nu väljer att byta tak, dom kan du isåfall på billigt.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 11 maj-12 kl 14:00 »
Vaa?? Det visste jag inte. Jag trodde det var tvärt om. Men kanske den sammantagna kostnaden är högre ändå för tegeltaket. Behövs det inte bräder eller nåt sånt som teglet vilar på? Och transportkostnaden (jag har ingen bil osv) tillkommer ju.

Vi väntar på offert, men jag tror inte de är någon större prisskillnad på att lägga tjärpapp eller tegelpannor. Dessutom är tjärpapp ett väldigt hållbart tak och inte sällan nästan det med bäst, både ekonomiskt och kvalitetsmässigt. (desstutom snyggt.
Ja det passar väldigt bra på ett litet äldre hus. Hör liksom ihop karaktärsmässigt. Det är också ett tyst tak. Vi var väldigt nöjda med detta i många år innan jag bytte till det högljudda plåttaket. Minns faktiskt inte riktigt varför jag valde just plåttak den gången, kanske var det för att jag trodde det skulle kräva mindre underhåll samt att man skulle slippa skotta taket. Det sluttar kraftigt och är därför svårskottat. Snön släpper rätt bra från plåttaket, men ibland är det ändå meterhögt däruppe och man får göra något åt detta för att inte stugan skall rasa ihop ....

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #25 skrivet: 11 maj-12 kl 14:23 »
Nej ska man jämföra kostnaden för att lägga begagnat taktegel och till det köpa papp och läkt som krävs under är det billigare än att lägga listtäckt papptak.

Vi har ursprungligen haft listtäckt papptak på vårt hus byggt 1909 (ja det ÄR byggt 1909) men redan 1914 (kanske 1917) hade man lagt på tvåkupigt tegel istället. Jag vet inte varför men jag har sett det på en gåramålning gjord antingen 1914 eller 1917, kan inte riktigt läsa siffran. Teglet låg på till slutet på 70-talet då det lades på svarta betongpannor. Eftersom teglet legat på redan så tidigt valde vi att lägga tegel igen när vi bytte tak. På utbygget vi gjort har vi dock listtäckt papptak.

Vår takkonstruktion orkade med tegel dock så vi behövde inte förstärka och inte byta undertak eller nåt. Vi lät den gamla original listtäckningen ligga kvar under teglet, vi la bara ny papp där det behövdes

På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #26 skrivet: 11 maj-12 kl 14:27 »

Ja det brukar vara bra pris men vi kom inte under 4 kr per panna när vi köpte förra sommaren. Beror iofs en del på hur mycket man vill ha och vilken sort. Nu var det tvåkupigt vi sökte. Tidigare har vi köpt enkupigt och då hittade vi det billigare.

Man ska definitivt handla via blocket för byggåtervinninarna brukar vara bra på att ta betalt.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 11 maj-12 kl 14:38 »
På den tiden då jag bytte tak kostade tegeltak många gånger så mycket som papptak. Hade vi velat lägga tegel hade det tillkommit kostnader för sånt som teglet skall sitta på. Det har kanske ändrat sig idag. Men vad är listtäckt papptak? Vi lade det bara ovanpå helt enkelt och spikade sen fast det med särskild pappspik.

MvH
Christina G

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #28 skrivet: 11 maj-12 kl 14:42 »
För en restaurering av ett hus till originalutförande krävs mycket mer än att lägga ett originalhärmande takmaterial eller ett material som man tror, gissar eller fantiserar om att det hade kunnat vara original. Man kan lägga sådana material ändå för att man tycker det är fint, men det har inget med bevarande att göra och är i värsta fall bara en förfalskning.

Huset har fått den karaktär det har idag genom de förändringar det genomgått genom åren. Att ändra på det nu är ytterligare en förändring, hur man än ser på det.

Så om man har ett hus som ursprungligen haft listtäckt ska man hellre lägga på tegel som aldrig legat där än att lägga ett tak som är relativt likt? Man kan inte få ett exakt likadant listtäckt eftersom den pappen inte finns att få tag i längre men annars kan man ju få alla de andra detaljerna att stämma och alltså få ett tak som är så likt originalet det är möjligt (förutsatt att det då legat ett papptak). Skulle det då vara att förfalska när man går så långt man idag kan för att återställa och göra det lika? Vad i detta är det som inte är bevarande?

Menar du dessutom att man inte borde ändra tillbaka ett förvanskat hus? Att det är bättre att låta det vara? Visst kan det inte bli original igen men syftet kanske inte är att göra allt original, det nåste inte vara antingen extremt åt ena hållet eller det andra. Jag kan ta de här husen som exempel, jag tycker båda vunnit på att de återfått sitt originalutseende även om alla detaljer inte blivit exakt likadana som från allra första början av olika anledningar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 11 maj-12 kl 15:03 »
Jag kan ta de här husen som exempel, jag tycker båda vunnit på att de återfått sitt originalutseende även om alla detaljer inte blivit exakt likadana som från allra första början av olika anledningar.
Tummen upp för dom exemplen! Från dussinhus till hus med karaktär. :)  I övrigt så får man kanske kompromissa mellan behovet av restaurering och orginaltrogenhet. Tiden måste inte gå bakåt för det och var tid måste få ha sin prägel. Det hör också till charmen med gamla hus, tycker jag. Själv har jag ett hus i fjärde generation, varje har gett något till huset.

MvH
Christina G

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 maj-12 kl 15:24 »
Som jag skrev kan man lägga originalhärmande material (eller vilka material man vill, egentligen) om man tycker det är fint.
Plåt som härmar tegel tycker jag till exempel är skitfult, mycket fulare än trapetskorrugerad för att inte tala om sinuskorrugerad, men folk lägger det ändå.

hajens

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 11 maj-12 kl 15:26 »
Som jag skrev kan man lägga originalhärmande material (eller vilka material man vill, egentligen) om man tycker det är fint.

snällt av dig, trodde inte du tillät!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 maj-12 kl 16:01 »
Angående byggnadsvård tycker jag personligen att det är vettigare att använda sig av ett "nytt" orginal (dvs ngt som sattes på huset säg 1957 och alltid har suttit där) än en nytillverkad kopia av ngt "gammalt" anno 2012.

Med det sagt bör man först och främst ha FUNKTION i åtanke. Är det vettigt att ha ett papptak? Hur ofta får man byta? Hur mycket underhåll krävs? Är man villig att lägga det jobbet? OM man är det, OCH det varit orginal ffrån början, så kör hårt. Men om ett tegelak lades 20 år efter att huset byggdes... Ja, då är det kanske gjort av en anledning? Kanske till och med av en vettig anledning?

Det andra på prioriteringslistan tycker jag ska vara ÅTERVINNING. Finns det möjlighet att återvinna material för att reparera? Kanske från närliggande byggnader? Återvinning är bättre för miljön, och ofta plånboken jämfört med nyproducerat. Exempel: Jämför nyproducerad plåt med återvunnet enkupigt tegel.

Det tredje på prioriteringslistan: ESTETIK OCH SMAK. Vad gillar du som ska bo i huset? Hur vill du att det ska se ut? Och vad "passar" huset rent stilmässigt? Exempel: Enkupigt tegel eller pannplåt på funkisvilla?
« Senast ändrad: 11 maj-12 kl 16:22 av Malines här igen »

bissingen

• Halland
« Svar #33 skrivet: 12 maj-12 kl 11:25 »

Vad gäller takpannor så kommer vi ju få massor om vi nu väljer att byta tak, dom kan du isåfall på billigt.

Jag har hört att ett papptak ska hålla i ca 20 år, tyckte inte att det lät så mycket... Men det kanske kan vara väldigt olika beroende på vilken typ av papptak man lägger?

Trevligt det där med pannorna! Är det en- eller tvåkupigt?

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 12 maj-12 kl 11:40 »
Man bör vara mycket säker på att takstolarna håller för tyngre pannor. Det kan se bra ut i åravis, men sakta kryper takstolarna ut, syns kanske inte förrän det gått många år.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hajens

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 14 maj-12 kl 15:01 »

Trevligt det där med pannorna! Är det en- eller tvåkupigt?

tvåkupiga

kackelmann

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 14 maj-12 kl 15:28 »

Jag undrar om det verkligen är tjärpapp du avser att lägga eller det som man använder idag till alla papptak, asfaltspapp? Tjärpapp är nära på utrotat som takbeläggning om man inte tillverkar pappen själv. Asfaltspapp ska ha en livslängd på 20-30 år, så pannor av nästan alla sort utklassar papptaken i livslängd. Livslängden på gammaldags tjärpapp vet jag inte men det känns väl som en produkt man bör kunna reparera med lite ny tjära där det gått hål.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 14 maj-12 kl 19:23 »
Jag undrar om det verkligen är tjärpapp du avser att lägga eller det som man använder idag till alla papptak, asfaltspapp? Tjärpapp är nära på utrotat som takbeläggning om man inte tillverkar pappen själv. Asfaltspapp ska ha en livslängd på 20-30 år, så pannor av nästan alla sort utklassar papptaken i livslängd. Livslängden på gammaldags tjärpapp vet jag inte men det känns väl som en produkt man bör kunna reparera med lite ny tjära där det gått hål.

De nya ytpapperna är inte ens av papp. Någon plastvävshistoria. Så kallad underlagspapp är av papp ännu.

bissingen

• Halland
« Svar #38 skrivet: 18 maj-12 kl 17:51 »
Vi var och tittade på huset idag och det var för sorgligt... jag som hade hoppats på att hitta ett fint gammalt tak under plåten att inspireras av inför framtida takomläggning. På vinden möttes jag istället av glest spikade längsgående brädor, som vilade direkt på takstolarna, där man såg plåten rakt igenom.

Jag frågade ägaren och han sa att här har det alltid varit plåttak och pekade på flygfotot från 1965. Visst har det nog legat där länge, men huset byggdes ju faktiskt 100 år tidigare än det, så plåten kan nog knappast vara ursprungstaket...

Dock måste jag inflika en annan takupptäckt i hönshuset bredvid. Där var det eternittak, men från insidan kunde man se ett gammalt "sticketak" fantastiskt!:)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 18 maj-12 kl 18:32 »
Vi var och tittade på huset idag och det var för sorgligt... jag som hade hoppats på att hitta ett fint gammalt tak under plåten att inspireras av inför framtida takomläggning. På vinden möttes jag istället av glest spikade längsgående brädor, som vilade direkt på takstolarna, där man såg plåten rakt igenom.

Det kan ha varit spåntak tidigare, kanske? I alla fall är det ju inget att oroa sig för, plåten har säkert bevarat huset bättre än många andra takmaterial skulle ha gort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser