Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga om plåttak på 1800-tals-torp?  (läst 18175 gånger)

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Lägga om plåttak på 1800-tals-torp?
« skrivet: 07 maj-12 kl 19:03 »
Hej,

Ska på visning i detta mysiga 1800-tals-torp och hoppas att det är en riktig pärla. Efter att ha kollat på bilderna ser det ut som att man borde gära något åt det gamla rostiga plåttaket inom kort. Någon som har erfarenhet av att renovera upp ett gammalt plåttak, eller att byta ut? Funderar på om det kanske varit någon annan typ av tak från början... ska man ändå byta taket så skulle man kanske byta ut det mot tegelpannor isället?

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
SV: Lägga om plåttak på 1800-tals-torp?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 19:10 »
Plåttaket ser helt klart ut att vara pålagt under en senare renovering. Själv skulle jag nog lägga på tegelpannor igen om jag skulle byta taket. Om det är dåligt isolerat kan det även vara en fördel att slippa smattrandet från taket när det regnar men framförallt tror jag att huset skulle få ett mer tilltalande utseende med ett orangeglänsande tegeltak än med en tråkigt skinande plåt.

jakobsdal

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 19:37 »
Mycket troligt har det varit tjärpapp med 3kantslist från början.Ofta kan man se under plåten vadför slags tak där legat innan

bissingen

• Halland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 20:26 »
Mycket troligt har det varit tjärpapp med 3kantslist från början.Ofta kan man se under plåten vadför slags tak där legat innan

Spännande. Det hade varit kul att ge tillbaka huset sitt ursprungliga utseende. Hur ser ett tjärpapptak med trekantslist ut?

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 09:06 »
Ja troligt är nog listtäckt papptak eller kanske till och med sticketak eller spåntak lite beroende på hur gammalt huset är (tidigt eller sent 1800-tal. Med dekorationerna skulle jag dock gissa på listtäckt papptak och slutet på 1800. Om du söker på just listtäckt på googlebilder hittar du hur det ser ut. Det är ett jättefint tak som hade passat utmärkt på huset men man kan tyvärr inte få exakt samma utseende idag som det var förr då det idag inte finns asfaltbelagd eller tjärad papp utan idag är det en sorts filt som bestrukits med impregnering och sedan ett lager krossad sten. Detta för att det ska hålla längre men det gör taket lite glittrigare än de gamla taken som var matt svarta.

Vi har ursprungligen haft listtäckt på vårt hus och ska man återställa tycker jag man ska titta på hur det såg ut förr. Listerna man använder idag har inte alls samma dimension som förr och man har inte samma avstånd mellan listerna heller. Titta om du kan se spår under plåten, ofta ligger ju det gamla kvar. Vi (eller en takfirma) har listtäckt ett utbygge vi gjort. Bfogar en bild på det.

Huset hade blivit fint med tegel också men då måste man vara säker på att taket klarar av tyngden. Om det tidigare varit ett lätt papptak och sedan plåt kan det hända att takstolarna inte klarar tyngden från ett tegeltak.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

kackelmann

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 maj-12 kl 09:22 »
Spännande. Det hade varit kul att ge tillbaka huset sitt ursprungliga utseende. Hur ser ett tjärpapptak med trekantslist ut?

Listtäckning är oerhört läckert, associerar det främst med allra sydligaste Sverige och du håller till i Halland (?) så det kan säkert passa.
https://www.google.com/search?tbm=isch&hl=en&source=hp&q=listtäckning

Men att taket är rostigt behöver inte betyda så mycket, det är ytrost där ytbehandlingen slutat göra sitt och det blir sällan genomgående hål. Kontrollera att spik/skruvhål inte vidgat sig eller att spikar/skruvar tryckts ut, plåttak rör sig. Om taket inte läcker finns det ingen anledning att byta ut det, annat än det estetiska. Men att lägga ett listtäckt tak själv så det blir snyggt och hållbart är svårt, att låta en firma göra det är bland det dyraste man kan göra på tak. Papp är inte bärande i sig själv så ska du lägga det är risken att du måste lägga nytt undertak om det gamla under är för dåligt för papp. Skenar lätt iväg med pengarna...
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 09:41 »
Lägg inte på tegel eller tunga betongplattor, det har nog inte byggts för att tåla detta. Gissar att det är spån underst och sedan kanske ett lager tjära, plåten har satts dit i ett senare skede.

Är inte plåten genomrostad, kan den helt enkelt rustas upp, alternativt lägga tjärpapp, men det blir en ganska stor utgift.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bissingen

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 12:54 »
Sophie på Södergården: det var riktigt fint med listtäckt papptak! Är väldigt osäker på om huset haft tegelpannor tidigare, och skulle inte våga lägga på det utan att vara helt säker. Jag har sökt med ljus och lykta efter gamla ritningar på huset, något tycker man ju att det borde finnas när det är över 150 år gammalt, men icke! Man var kanske inte så duktig på att dokumentera på den tiden... Jag var i kontakt med byggnadskontoret samt kommunens arkiv. Såg på din blogg att ni hade lite gamla bilder på huset, hur fick ni tag på dem?

kackelmann: Jag håller till i Halmstad, så då borde det kunna listtäckning kunna vara ett alternativ:) Hur menar du med att pappen i sig inte är bärande? Är andra plåttaket det?

Det låter ju bra om man kunde rusta upp plåten, och ha kvar den ett tag. Så får man hamstra pengar till en papptaksomläggning under tiden!

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 13:55 »
Nej gamla ritningar är kanske inte så lätt att hitta, ibland har man tur. De enda ritningarna vi har är de från 70-talet när man byggde om och till och de är inte mycket att hurra för när man är intresserad av hur det såg ut förr.

Vi hade tur och hittade lite bilder i huset när vi flyttade hit samt fick några av de som sålde. Sen har jag letat på flygfotohistoria.se där det finns massor samt boken Svenska Gods och Gårdar. Om du har adressen eller nån närmare plats på huset kan jag kolla på vår skiva (vi har den på cd-rom så jag kan leta i datorn) om ditt hus är med. Du kan PM:a adress eller ortsnamn om du inte vill skriva det här. Vet du vad gården hette hjälper det också.

Sen kan man gå till biblioteket och kolla i deras hembygdsböcker, där brukar finnas lite olika. Fast ibland hittar man inte något alls, vi har haft två hus tidigare varav det första inte fanns någonstans överhuvudtaget och det andra väldigt lite och sen detta hittar jag mängder om. Nu har jag fått kontakt med en släkting som bott i huset som barn dessutom och hon skickar en del bilder till mig och berättar om husen. Det är verkligen guld värt!
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-12 kl 14:14 »
Håller med Sophie på Södergården och Skytten. Jag bytte tidigare ut mitt papptak mot plåttak och redan där fanns det betänkligheter. Inte troligt att taket håller tegel utan vidare. Halmtak är tungt i vissa fall (förutom snötrycket ovanpå på vintern) men det är ändå ingen jämförelse. Jag är ganska säker på att jag har ritningar till just den där husmodellen på fotot ovan. Ritningen är en efterkonstruktion, gjord ca 1935 av min morfar som var snickare. Han åkte runt och kollade på gamla hus och byggde själv hus och broar mm. Jag har sparat över hundra utav hans ritningar. Tyvärr kommer jag inte åt dom just nu, jag är  bortrest för tillfället. Egentligen är det väl inga konstigheter, torde vara enkelt att få fram vilket tryck taket och bjälkarna under håller för.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 14:17 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 maj-12 kl 14:57 »
har själv en liknande stuga byggd 1870-talet,orginal sticketak ligger fortfarande kvar under ett eternittak.
det har nu börjat ge sig men tänker lägga ett nytt eternittak då det ju tillhör husets historia.sticketaket som ju syns inifrån,oinredd vind,får ligga kvar.
det blir den billigaste lösningen annars är önskedrömmen ett falsat plåttak,linoljemålat.
kolla om det gamla taket ligger kvar så får du en uppfattning om hur huset sett ut från början,pannplåt är annars ett trevligt alternativ. ulf

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 10 maj-12 kl 15:18 »
Pannplåt, är det ett alternativ för Norrland också? Jag menar med tanke på snötryck och sånt. Det ser tunnare ut än den plåt jag använt.

MvH
Christina G

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 maj-12 kl 15:42 »

kackelmann: Jag håller till i Halmstad, så då borde det kunna listtäckning kunna vara ett alternativ:) Hur menar du med att pappen i sig inte är bärande? Är andra plåttaket det?

Han menar att papp behöver ett slätt, helt undertak (råspont) och det är det troligen inte under plåten om det nu inte tidigare varit just papptak. Du får titta efter.

bissingen

• Halland
« Svar #13 skrivet: 10 maj-12 kl 17:11 »
Christinag: Du får gärna skicka en kopia av riktiningen om du får tag i den när du kommer hem! Din morfar, åkte han runt och gjorde ritningar över hela Sverige?

Han menar att papp behöver ett slätt, helt undertak (råspont) och det är det troligen inte under plåten om det nu inte tidigare varit just papptak. Du får titta efter.
Ah, nu fattar jag. Spännande, ser fram emot att kika in under plåten^^

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 10 maj-12 kl 20:28 »
Christinag: Du får gärna skicka en kopia av riktiningen om du får tag i den när du kommer hem! Din morfar, åkte han runt och gjorde ritningar över hela Sverige?
Litet osäker där. Jag tror han åkte runt mycket typ Västergötland och resterande Sverige söderut därifrån. Sedan flyttade han till Jämtland och bodde där i femtio år. Jag vet inte hur mycket han var runt efter detta. Jag vet han byggde mycket runt om i Sverige i alla fall, även efter flytten. Han drev sedan handelsträdgård men var ändå mycket eftertraktad som byggledare för broar och andra litet större projekt.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 20:34 av christinag »

pyromanen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 maj-12 kl 20:48 »
Tycker inte plåten ser så dålig ut på bilden.  Om det var mitt hus och plåten var för dålig skulle jag byta till pannplåt.  Ser snyggare ut än sinusmodellen, lätt, inte svindyrt och nåt man kan göra själv på ett sånt enkelt tak.
Andra mer udda och arbetskrävande tak skulle jag bara ge mig på om jag dels såg att det faktiskt varit förrut dels hade gott om tid och engagemang att lägga på just taket.  Finns så mycket annat som är kul att läga tid o energi på när man nyss köpt ett hus  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 maj-12 kl 21:41 »
Huset är uppenbart inte i originalutförande. Om takkonstruktionen är tillräckligt kraftig skulle jag inte skämmas att lägga på takpannor, det skulle bli både billigt och snyggt.

malarmaster

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 maj-12 kl 07:37 »
men vill man ha ett orginalutförande bör man kolla vad som låg där först,det är knappast troligt att det varit tegel från början
inte många byter från tegel till ett billigt plåttak.
troligast är ett sticketak eller ett papptak,bägge är dyra att rekonstruera till orginal.om man av kostnadsskäl(som gäller för de flesta) vill ha något annat är det bättre att inrikta sig på något som liknar orginal,antingen en modernare variant på papp eller ett annat plåttak,väljer man tegel så ändrar man husets utseende och det kanske passar en modern människa men min utgångspunkt har alltid varit huset.
huruvida det går att lägga på tegel är en annan sak,är det inte byggt för det från början måste takkonstruktionen ses över och förstärkas,det kostar också pengar. ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 maj-12 kl 08:07 »
För en restaurering av ett hus till originalutförande krävs mycket mer än att lägga ett originalhärmande takmaterial eller ett material som man tror, gissar eller fantiserar om att det hade kunnat vara original. Man kan lägga sådana material ändå för att man tycker det är fint, men det har inget med bevarande att göra och är i värsta fall bara en förfalskning.

Huset har fått den karaktär det har idag genom de förändringar det genomgått genom åren. Att ändra på det nu är ytterligare en förändring, hur man än ser på det.

hajens

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 08:22 »
hör med http://www.brodernabergstrom.se/, dom finns i Halmstad är har gott renome och även byggnadsvårdskunniga
Var nyligen hos oss och tittade på vårt tak angående att eventuellt lägga nytt tak med tjärpapp och lister.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser