Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HEMMA-SLAKT  (läst 2174 gånger)

Tåkern

• Biolog, naturguide, grönsaksodlare och hönsmamma
    • Östergötland
    • NatuRus - Tåkerns Trädgård
HEMMA-SLAKT
« skrivet: 12 nov-06 kl 13:45 »
Hej!

Jag vill gärna ha tips på hur jag lär mig mer om att slakta hemma.

(Boris är ännu i livet)

Malin
Tåkerns Trädgård - ekologiska grönsaker och ogräs, honung, höns och tuppar. Gårdsbutik och torgförsäljning.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:HEMMA-SLAKT
« Svar #1 skrivet: 12 nov-06 kl 19:00 »
Försök få kontakt med en jägare som kan hjälpa dig. Så har vi gjort. Vi föder upp grisarna, slaktar våra egna grisar hemma och skickar de andra beställda grisarna på slakt.

Vår vän som hjälper oss får en egen gris för besväret mot att han slaktar och styckar våra grisar. Vi är själva med vid slakten och på så vis lär vi oss grunderna.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 12 nov-06 kl 19:09 »
Skulle gärna bifoga bild på slakten men man får väl en vegan på sig. Det kan ju vara stötande för en del. :-X
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 13 nov-06 kl 22:58 »
Att slakta är ingen större konst eller mysterium ;). En 22á LR är allt som behövs samt se till att blöda ur djuret så fort som möjligt.
Det som kan vara lite puligt är väl i sådana fall styckningen.
Särskillt i början tenderar de flesta att få en hel del kött över på benen när köttdelarna skurits ur.
Men har man en hyffsad köttkvarn så behöver det inte betyda något negativt....fläskfärs är riktigt gott i många rätter.
Eller så kan man ju alltid krydda den och göra korv ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 22:42 »
En 22á LR är allt som behövs samt se till att blöda ur djuret så fort som möjligt.

Eller hellre en slaktmask som du ju inte behöver licens för i sverige... LG produkter har en för cirka 800 kr ink moms... Olika krutladdning i patronerna beroende på hur stort djur du skall slakta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1714 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser