Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjära - hur förtunna?  (läst 15928 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Tjära - hur förtunna?
« skrivet: 07 maj-12 kl 12:44 »
Jag vill blanda ut min tjocka trätjära så att den blir tunnare. Vad löser tjära bäst? Försökte med balsam terpentin men det gick inte bra. Tacksam för tips.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Händig Man

• Gäst
SV: Tjära - hur förtunna?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 14:41 »
JULA´s Balsamterpentin brukar funka utmärkt

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 14:50 »
Sprit i någon form som är över 70% har alltid fugerat  men sen beror det på vilken temperatur omgivningen har .ljummen då blandar det sig bäst  enligt min erfaren het   när ja tjärar draglinor och tömmar  och det måste va tunt  då  så det inte blir för kladdigt .
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 19:13 av Dbs »

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 15:01 »
Ska testa värma det något och kanske sprit kan vara en lösning (he he). Det gick mycket dåligt med terpentinen - men det kan kanske bero på att det var ganska kallt?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 15:08 »
Ska testa värma det något och kanske sprit kan vara en lösning (he he). Det gick mycket dåligt med terpentinen - men det kan kanske bero på att det var ganska kallt?
Har  en versätlig betydelse  men du kan  även använda ren bensin  men då får du nog inre värma på Poff :) Obs ja har inte testa har bara hört tala som det .

Curt

« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 15:35 »
Jag vill blanda ut min tjocka trätjära så att den blir tunnare. Vad löser tjära bäst? Försökte med balsam terpentin men det gick inte bra. Tacksam för tips.
Du skall ha ett kolväte med hög aromathalt. Xylen är bäst, men det kan gå med lacknafta också.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 19:10 »
Fotogen går bra också. Inte lika eldfängt som bensin. Annars är det nog balsamterpentin som rekommenderas. Prova att hålla rumstemperatur iaf, så går det kanske bättre.

jan andersson

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 19:59 »
Rå linolja använder jag.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 20:20 »
Ställde tjärpytsen i en gryta hett vatten och rörde i lite T-röd. Vet inte om det var rätt men det blev rätt bra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser