Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dela på gruppen på sommaren.  (läst 1163 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Dela på gruppen på sommaren.
« skrivet: 05 maj-12 kl 18:12 »
Jag planerar lite för framatida två grupper höns (avel för ren ras) och undrar om jag kan dela på en befintlig grupp, typ flytta 3 hönor och 1 tupp ett par månader på sommaren och sedan sätta ihop dom igen med den andra gruppen till hösten?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dela på gruppen på sommaren.
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 18:15 »
Går utmärkt, så är vi många som gör.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 18:51 »
Men hur osams blir de sen när de ska ihop igen?? Om jag gör så så kan ju ena gruppen gå lösa ute som dom gör idag och den andra förmodligen mindre gruppen ha ett litet hus med inhägnad ute-gård. Kan grupperna var inom synhåll för varandra eller är det bättre att ha större avstånd mellan grupperna, har ca. 13 hektar att röra mig på ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 18:54 »
Jag har mina mindre grupper i hönstraktorer, och den stora gruppen frigående. Flera av hönstraktorerna står på den ytan där hönsen som är frigående kan gå, men några står på andra ställen. Det blir lite smågnabb när man släpper ihop dem, men inget allvarligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 22:03 »
Tar upp min tråd igen då jag skaffat två raser till ;D Det här med höns tog en oväntad riktning, skulle bara ha 3 hönor och 1 tupp!!
Har snokat lite på vår loge med gott resultat!!

1. Kaninbur på ben,70x110 cm höjd 65 cm. Kan den fungerar som sommarbostad om jag sågar av benen så den bara är ca. 20-40 cm över marken med en spång att gå upp på. Tänkt till 2-3 st. inte rastypiska Chabos.
2. Gammal foderlåda, 70X140 cm, höjd 70 cm. Tänkt till Dvärg-silke, 3-4 st.
Båda ska bli flyttbara med en pall under och rast-gård av gunnebostaket.

Jag har ju min lekstuga också men nu är ju raserna fler än tänkt ;D och dessa mindre bostäder kan ju flyttas runt vid behov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser