Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösgående höns  (läst 5725 gånger)

Lillbonden

• Uppland
Lösgående höns
« skrivet: 05 maj-12 kl 17:57 »
Hej
Jag bor på bondgård med nötkreatur. I november räddade jag 6 stycken vita fabrikshöns från slakt. Dom har gått ute i hönsgård sen slutet av mars och förstått sina nya liv, och för fyra dagar sen köpte jag 2 brahma tuppar. Allihopa blir glada och kommer springande när jag kommer :) Nu är frågan om jag vågar släppa ut dom utanför hönsgårn då dom vita värphönsen aldrig varit i de fria, först har dom varit instängda i fabriken sen i hönsgårn. Tupparna är dom enda som varit vana att gå fritt sen förra ägaren. Vad tycker ni? :)

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: Lösgående höns
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 18:15 »
Hej! Om hönorna kommer när du kallar på dem så kan du släppa ut dom löst när du är hemma. Är tupparna vana att gå fritt så är ju det ett stort pluss då de ska vaka över flocken. I början kan du ju gå till höns huset med ngt gott ett par gånger om dagen så de vet att om man kommer hem får man ngt gott. Mina får gå fritt ibland och de brukar gå en sväng på mat jakt med sen går de tillbaka igen och så ut på en ny tur.....

Lycka till!

kackelmann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 19:12 »
Hönor är försiktiga och kommer inte omedelbart springa långt utav helvete... de utforskar sin omgivning och finns där inget akut hot som skrämmer upp till pnaik så gör de det gärna med tryggheten i åtanke. Närområdet först, sen i cirklar längre ut. Men de vet också var hemma är och brukar nog återvända dit till skymningen senast. Släpp ut dem fritt och se vad som händer. De kommer inte springa på puben eller ta bussen till stan..

Jag har mina fritt utan stängsel åt nåt håll, de håller sig oftast inom fastigheten men är ibland på vägen eller på andra sidan den i en skogsdunge. Det är en liten grusväg som det passerar en och annan traktor eller vilsekommen turist på, så det är ingen farlig trafik. När kvällen kommer springer de alltid in i huset utan att man behöver locka nåt speciellt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Lillbonden

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-12 kl 02:01 »
Tack för svaren jag ska prova imorgon  :) De märkliga är att hönorna kan bli lite rädda när jag går inne hos dom i hönshuset eller ute i hönsgårn men går jag utanför kommer dom fram till slängslet.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 06 maj-12 kl 02:02 »
Det finns alltid risker med att släppa ut hönsen:

- De kan bli tagna av rodjur. Sålänge du befinner dig i hönsens närhet är det förmodligen ingen fara, men det är inte säkert: Min mor stod en gång någon meter från en höna medan hönan blev anfallen av en rovfågel (morsan hann jaga iväg rovfågeln innan hönan skadades allvarligt).

- En betydligt vanligare risk, om än ej lika farlig, är att de spekar upp dina rabatter, ditt grönsaksland, och alla andra ställen med trevlig lucker jord och inbjudande gröna växter.

- Ännu en mycket vanlig risk är att de bajsar på ställen där du helst inte vill ha hönsbajs. Var beredd på att städa altanen.

- Ytterligare en risk som är ganska liten, är att de skadar sig själva på något vis. T ex genom att äta något farligt (glasbitar t ex), eller skära sig på något vasst metallföremål som ligger och dräller.

- Sjukdomar och kvalster från vilda djur, i synnerhet vilda fåglar, kan i sällsynta fall smitta hönsen. Ibland, när det går sjukdomar, som t ex för några år sedan under fågelinfluensan, går det larm om att man ska låsa in hönsen så de inte kommer i kontakt med vildfåglar. Hur farligt det är att låta hönsen gå fria när det inte råder larm, vågar jag faktiskt inte svara på - men jag gissar att risken är rätt liten, med tanke på hur många som låter hönsen vara helt frigående större delen av året.

- Hönorna kan få för sig att lägga ägg på andra ställen än i redet. Här uppdagagades en dag mysteriet med att vi de senaste veckorna fått ett ägg mindre i redet varje morgon, när vi hittade ett tiotal ägg mellan två cyklar i cykelstället...

Men allt det jag skrev ovan gäller alla höns, och det har absolut inget att göra med om de kommer ifrån fabrik eller inte.

Att de ska springa bort är nog det sista du behöver oroa dig för. Höns är starkt territoriella och sover på samma plats varje natt.
« Senast ändrad: 06 maj-12 kl 02:10 av Henrik Petersson »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

hajens

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 maj-12 kl 07:23 »

- En betydligt vanligare risk, om än ej lika farlig, är att de spekar upp dina rabatter, ditt grönsaksland, och alla andra ställen med trevlig lucker jord och inbjudande gröna växter.

endast av detta skäl har jag nu byggt en hönsgård, men det är motvilligt som jag ser mina hönor instängda. Hela idén med höns är att ha dem fritt pickande på gården. Tyvärr så är de i varenda rabatt, kruka och odling så att min fru blir vansinnig, så det funkar inte ha dem lösa.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-12 kl 07:52 »
Men:  när plantorna vuxit till sig och blivit kraftiga,  är de inte alls lika goda  och inte lika lätta att krafsa sönder. Då är det i stället  OGRÄSET som drabbas! (gäller förstås inte sådana ömtåliga saker som lobelia och liknande)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 06 maj-12 kl 09:07 »
Mina hönor är frigåennde ute och vi tycker båda om trädgårdslandet fast av olikt orsaker >:D Efter att ha bråkat med hönorna nu i ca. 1 vecka var löken ska vara nergrävd någonstans och att jordgubbarna ska stå där jag satt dem så nätar jag ni in trädgårdslandet (:)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 06 maj-12 kl 10:03 »
Man kan göra som min mor, en "anti-hönsgård", dvs som en hönsgård som hon har växterna inuti. Så kan hönsen gå runt fritt utanför den.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 06 maj-12 kl 10:57 »
Tror inte det blir några problem, speciellt som tupparna är vana vid ett mer normalt liv, och hönorna har ju hunnit vänja sig vid sin nya omgivning. Ett tips är att släppa ut dem första gången när det nästan är läggdags, så gjorde jag med mina första, de gick en liten runda och så in igen för att lägga sig. Du kan också se till att de är hungriga när de får gå ut och inte mata utanför utan när de varit ute en stund locka in dem med något extra gott. Du behöver ju inte stänga dörren, bara så de lär sig var ingången finns.

Lillbonden

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 06 maj-12 kl 17:14 »
Idag provade jag släppa ut dom och de gick bra, det enda problemet är att hitta tillbaks till ingången  men efter ha utforska en stund gick de med :)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 06 maj-12 kl 17:18 »
Hönorna kan få för sig att lägga ägg på andra ställen än i redet. Här uppdagagades en dag mysteriet med att vi de senaste veckorna fått ett ägg mindre i redet varje morgon, när vi hittade ett tiotal ägg mellan två cyklar i cykelstället...

Detta drabbade mig nu i dagarna!! Tyckte det var klent med ägg i hönshuset!! Hittade 14 st på logen istället i ett "mysigt hörnskåp.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser