Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det fågelår i år?  (läst 1907 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Är det fågelår i år?
« skrivet: 05 maj-12 kl 00:10 »
Ja, är det fågelår i år? Är mängder av fåglar ju! Kan det vara pga den milda vintern?
Fiskmåsar ÖVERALLT, jättemånga duvor och kajor m.m

Det har inte vart kajor här på gården på fleeeera år, nu är det ca 15 stycken som dessutom häckar. Förut så har det bara vart typ 1-2 par ringduvor i skogen här. Nu är det många fler par!
I Gislaved så var det förra året inte så många fiskmåsar, nu är det hundratals som skriker och skränar. man märker också att det är fiskmåsar även i skogarna som det inte vart förut. Igår såg vi en överkörd fiskmås mitt i skogen..

Däremot så verkar kanadagåsen haft otur i år? I alla fall här i trakterna, tror jag bara sett ca 6 par kanadagäss i år medans jag sett flera hundra grågäss.

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Malines här igen

• Gäst
SV: Är det fågelår i år?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 00:18 »
Ja, det är både fågelår och vildsvinsår. Rådjuren lär oxå haft det gott i vinter.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 00:39 »
Jag har också konstaterat att det är lite färre kanadagås i år, men väldigt mycket andra fåglar. Trevligt, jag tycker om när det rör på sig i skogen

hustran

« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 08:13 »
ja, tänk när ni skriver det så ser jag också mycket fågel i år. Ovanligt mycket starar bla. Kanadagässen som vi brukar ha här åtminstone 3-4 par ser vi inte men grågässen är kvar ca.4 par.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vivianne, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser