Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sårig spene  (läst 1190 gånger)

Trandans

• Skåne
Sårig spene
« skrivet: 04 maj-12 kl 09:34 »
En av mina tackor med tre lamm har fått ett litet sår på ena spenen, hur gör jag ?
Smörja med vad, mjölkersättning?
Nu står hon i box med sina små som är tre veckor gamla och fina i hullet.

Fårtokig

• Skåne
SV: Sårig spene
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 09:43 »
Hej!
Jag fick rådet av veterinär att det räckte att smörja med helosan eller idominsalva så länge som lammen diade. Om hon hade ont så lammen inte fick äta sa hon att jag fick komma o hämta smärtlindrande. Var uppmärksam så det inte kommer skit in genom såret. Då behovs troligen penicillin.
Hoppas det löser sig!

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 21:06 »
Jag fick samma problem, trilling tacka som inte lät barnen äta. Juvret blev sten hårt på ena sidan där såret på spenen var. Tackan fick 1,5 ml metacam sc och såret smörjdes med helosan salva. Den såriga spenen mjölkade jag ur i ett par dagar ( det gick att mjölka försiktigt utan att såret sprack upp ) och gav lammen det jag mjölkade i flaska. Det läkte förvånandsvärt snabbt och bra  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 21:12 »
Jag har tyvärr inga får, men har själv ammat mina människobarn. Den absolut bästa salvan vid sår på bröstvårtorna var lanolinsalva.... och lanolin bör du väl ha gott om när du har får ;)

MVH
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser