Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man hönsen att värpa i redet ist för på golvet???  (läst 12097 gånger)

curant97

• Ångermanland
Som rubriken lyder så önskar jag tips...

Har tre Plymouth Rock hönor som envist värper på golvet!!!
Det vore egentligen inget problem med det, om det inte var så att jag har en rackarns hermelin som springer och stjäl deras ägg!
Den andra gruppen värper i reden ca 80 cm upp och de äggen klarar sig.

Hur får jag dem att fatta???  ???

Tacksam för tips!
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

Vonne

• -
SV: Hur får man hönsen att värpa i redet ist för på golvet???
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 23:23 »
Tyvärr har jag inget tips till dig. Jag är nyfiken på vilka svar du får för jag har samma problem med en av mina brahmor.
Däremot hade jag äggtjuvar oxå men det var skatorna. Där såg jag till att det fanns massor med plastägg så dom sällan fick med sig ett riktigt ägg. Dom slutade efter ett tag men det låg mååånga plastägg i skogen!  ;D
Fast det var ju inte det som var ditt bekymmer.
Lycka till!
Vad vore livet utan våra djur???

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 23:47 »
Först och främst tycker jag ni ska se till att göra era hönshus hermelin- och skatsäkra. Täta eventuella hål inkräktarna kommer in genom, och stäng hönsluckan när hönsen gått och lagt sig på kvällen.

Angående redena så kan det vara så att de är för små. Jag läste någonstans att hönor står upp det ögonblick de lägger ägg, och att reden därför måste vara höga nog att rymma en stående höna. Det finns rekommenderade minimibredd, djup och höjd på reden, men de varierar med storlek på hönorna.

Ett annat alternativ kan vara att det är för jobbigt att flyga upp i redet. Här kanske en stege upp till eller en extra pinne strax under redet kan hjälpa.

En höna kan även vägra värpa i reden som inte är "mysiga" nog. Hönor vill känna sig trygga när de lägger ägg. Dock tvivlar jag på att golvet känns tryggare än ett rede, så i detta fallet tror jag inte det är här skon klämmer.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 06:15 »
Först och främst tycker jag ni ska se till att göra era hönshus hermelin- och skatsäkra. Täta eventuella hål inkräktarna kommer in genom, och stäng hönsluckan när hönsen gått och lagt sig på kvällen.

Angående redena så kan det vara så att de är för små. Jag läste någonstans att hönor står upp det ögonblick de lägger ägg, och att reden därför måste vara höga nog att rymma en stående höna. Det finns rekommenderade minimibredd, djup och höjd på reden, men de varierar med storlek på hönorna.

Ett annat alternativ kan vara att det är för jobbigt att flyga upp i redet. Här kanske en stege upp till eller en extra pinne strax under redet kan hjälpa.

En höna kan även vägra värpa i reden som inte är "mysiga" nog. Hönor vill känna sig trygga när de lägger ägg. Dock tvivlar jag på att golvet känns tryggare än ett rede, så i detta fallet tror jag inte det är här skon klämmer.

;D   Bra råd!!
Har själv i ett av hönshusen, reden ifrån golv till tak, en sån där bokhylla med fack..Hönsen, dvärgkochin nobbar allihopa, och vägrar lägga ägg i något av facken..Gjort ett litet hemma byggt hus till dom, ställt huset på en gammal stubbe, och gjort en trapp upp..Hönsen bara älskar det, och där lägger de ALLA sina ägg!..Det är som Henrik skriver, de vill ha lite ombonat, hemkänsla, lite trångt, nånstanns där de känner sig trygga..!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-12 kl 14:22 »
Lägg dit redägg med (fusk-ägg av trä, plast, eller porslin....går nog bra med släta äggformade stenar oxå), det kan vara så att även om redena är trivsamma enligt alla hönsliga konstens regler, så förstår inte hönsen vad de ska vara till. Ligger där ägg är det en tydlig fingervisning och lockar hönsen att värpa där!
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 12:49 »
Lägg dit redägg med (fusk-ägg av trä, plast, eller porslin....går nog bra med släta äggformade stenar oxå), det kan vara så att även om redena är trivsamma enligt alla hönsliga konstens regler, så förstår inte hönsen vad de ska vara till. Ligger där ägg är det en tydlig fingervisning och lockar hönsen att värpa där!
Lycka till!
;D

curant97

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 13:51 »
Har provat allt nu utom redägg... Det blir att införskaffa såna nu!!
Tack för alla tips!!  ;D
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

jorwa

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 08 maj-12 kl 19:20 »
Har provat allt nu utom redägg... Det blir att införskaffa såna nu!!
Tack för alla tips!!  ;D
går ju att hårdkoka några ägg och lägga i redena med har man inte äldre hönor som lär de yngre var de ska värpa får du själv lära dom hade samma problemet här för flera år sen
Fru,tre barn och massa blommehöns och nu kalkonkycklingar lilla katten förstås

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 14:01 »
Mina höns värper i en rödplastbalja på golvet,
men plötsligen går det bra med redet
som sitter där de andra hönsen varit i vinter.
Jag blir aldrig klok.  ::)
Hedemorahöns

VolvoBM

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 maj-12 kl 18:01 »
Tjao! Har ni några smarta och bra tips hur jag kan få mina höner att värpa uppe i ett värprede? Hönsen har precis börjat värpa..

Ps. Säg till om det finns en tråd om detta! Sökfunktionen går över mitt förstånd.

Tacksam för svar! :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 16 maj-12 kl 18:18 »
Lägg dit låtsasägg. Eller riktiga ägg, som du byter ut med jämna mellanrum så att du ändå kan äta dem. Lyft upp hönorna och visa de fina äggen som ligger där. Då brukar de vilja värpa i redet.

Sen föredrar de oftast mörka lugna ställen, om redena är för ljusa kan det göra att de inte vill värpa där. Och vissa hönor föredrar ganska små reden, andra föredrar stora. Man får prova sig fram helt enkelt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

VolvoBM

• Småland
« Svar #11 skrivet: 16 maj-12 kl 18:41 »
jo, det där med låtsasägg och sånt har jag testat med innan. Men jag har fått för mig att hönor är rätt bekväma av sig, att de hellre värper bland mkt spån på backen än en bit upp i luften på små stålpinnar.. Aja, ska försöka att få dessa att värpa där iaf! Ingen som sitter inne på något annat "husmors-tips"? :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 16 maj-12 kl 18:44 »
Små stålpinnar  :o ehhhh...............öööööö det där får du berätta om.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 16 maj-12 kl 18:45 »
Jag förstår inte heller, vad då stålpinnar. Ett rede ska ha hel botten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

VolvoBM

• Småland
« Svar #14 skrivet: 16 maj-12 kl 19:01 »
ja, fan jag menar rediga reden där dom värper på "små stålpinnar" så äggen rullar undan och man kan plocka dom i ett fack. Har haft djävulska bekymmer med äggätande bland många hönor innan, så jag vill ha så de rullar iväg så dom inte kommer åt dom

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 16 maj-12 kl 19:05 »
Jo, sådana kan man ha, men nuförtiden måste bottnen vara hel även på försvinningsreden. Man kan lösa det billigt och enkelt genom att lägga en bit golvmatta på bottnen.

Du kan prova att stänga för, så att äggen inte rullar undan, i några veckor först, så de lär sig att värpa där, och sedan öppna igen, så att äggen rullar undan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 16 maj-12 kl 19:06 »
Äggätare brukar nog de flesta sålla ut fast dina reden har väl sina fördelar. Här har inte varit någon som snott ägg.............än. Men det är inte för sent.

Men då får du väl limma fast plastäggen?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

stirfry

• Södermanland
hönsen värper på sittpinnarna - vad göra?
« Svar #17 skrivet: 21 nov-12 kl 10:56 »
Våra Orpingtonhöns har just börjat värpa. Men de vägrar värpa i redena (som är inredda med halm, och med några gummiägg för att de ska fatta poängen). Istället värper de flesta i golvströet (spån) utom en knashöna som går upp på sittpinnarna och värper där. Äggen trillar förstås ner, antingen på gallret över gödselbrädan eller i värsta fall på golvet, och går sönder! Har försökt spana när den höna ("Spättan") som gör så här är inne och ska värpa och flytta henne till värpredena, men hon protesterar vilt och vägrar vara kvar i redet... :(

vad göra??? Helst skulle man ju vilja att alla hönsen värpte i redena. Redena är byggda enl. mått och konstruktion i Neuschütz hönsbok...

johanssonross

• Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
SV: hönsen värper på sittpinnarna - vad göra?
« Svar #18 skrivet: 21 nov-12 kl 11:24 »
vi har haft samma problem med en av våra hönor och vi plockade till slut bort sittpinnen ett tag tills hon fattade galoppen, svårare än så var det inte.
en del bryr sig väl helt enkelt inte om redena, prova ställa in en mysig liten papplåda kanske och se om hon vill lägga där? en bekants hönor lägger allihopa i en låda ungarna ställt in, inte i det tjusiga redet:)

stirfry

• Södermanland
SV: hönsen värper på sittpinnarna - vad göra?
« Svar #19 skrivet: 21 nov-12 kl 13:52 »
hmm... lite inne på att sätta upp ett löstagbart nät framför sittpinnar/gödselbräda som man kan sätta upp på dagtid så att de inte kan kliva upp dit. Men det gäller ju att vara med och ta ner det sen i god tid innan de tar "natt" (vid tretiden på eftermiddagen så här års...) så man inte skrämmer bort dem från deras sovplats... hmm...

kan det ha någon betydelse vad det är för strömaterial i redena? I nuläget är det ju halm i redena och spån som golvströ. Ska man pröva byta till spån i redena också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser