Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål?  (läst 9447 gånger)

Angua

SV: Kirskål?
« Svar #20 skrivet: 11 maj-12 kl 10:31 »
fast hur har man tid och ork att gå och plocka varenda blad som kommer upp i odlingarna och utanför? Det tenderar ju att blir rätt rejält och har det rötter som gå¨r in i odlingarna kan den hämta kraft utanför för att fortsätta växa in i landen :) Min svärmor har försökt trötta ut kirskålen i sina rabatter (hon ägnar sin trädgård heltid då hon är passionerat intresserad och går hemma) men efter 8 år har hon gett upp, jag har fått betydligt bättre resultat i mina land där jag grävt på 2 år och då var de igenväxta när vi flyttade hit. Grävandet har då ändå gett sämst resultat av det vi testat (se ovan). Föräldrarna har i sin gräsmatta och den har varit där de senaste 25 åren trots klippning.

Eurydike

• Småland
« Svar #21 skrivet: 11 maj-12 kl 12:16 »
fast hur har man tid och ork att gå och plocka varenda blad som kommer upp i odlingarna och utanför?
Beror så klart på var man har dem  ;)
I odlingslanden är de kvävda under allt men de har huserat över precis hela gården och gräsmattan och där kan man köra över dem med gräsklipparen tätt, ofta och mycket  ;D Övrigt klipps med trimmer. Plocka för hand hade aldrig gått  :P ::)
Beror väl på hur stor man har också iofs.
Man jag gick på råd om att gräva upp kirskål och ångrade mig bittret.  :-\ Därav min varning.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 11 maj-12 kl 16:08 »
Att gräva upp kriskålen är första steget i en flerstegig handlingsplan. De småplantor som sedan kommer är svaga, och har klena rötter. Rycker man upp dem kontinuerligt, kan man i princip vara av med kirskålen i odlingsbäddarna på en säsong. Ja, jag har provat själv, på två olika koloniträdgårdar som jag haft.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mig

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 maj-12 kl 16:22 »
Absolut bästa sättet att utrota kirskål på är att stängsla in ett par grisar där över en sommar. De älskar rötterna och bladen :) Helt ogräsfritt till nästa sommar om man inte hängnat in för stor bit.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 11 maj-12 kl 17:25 »
Absolut bästa sättet att utrota kirskål på är att stängsla in ett par grisar där över en sommar. De älskar rötterna och bladen :) Helt ogräsfritt till nästa sommar om man inte hängnat in för stor bit.

Kan inte någon börja hyra ut grisar till sånt?!  :D

TheoA

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 12 maj-12 kl 11:27 »
Vi har kirskål i alla rabatter, och massvis.. Det är ju en gammal prästgård så dom har nog funnits här sen 1500-talet. Under alla buskar finns det också. Det finns så mycket för att min farmor och farfar, farfarsmamma och pappa också var ointresserade av trädgården. >:(
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 12 maj-12 kl 11:34 »
Vi har kirskål i alla rabatter, och massvis.. Det är ju en gammal prästgård så dom har nog funnits här sen 1500-talet. Under alla buskar finns det också. Det finns så mycket för att min farmor och farfar, farfarsmamma och pappa också var ointresserade av trädgården. >:(

Jag hade möblerat om alla växterna då. Grävt upp de växter som ska bevaras, sorterat rent deras rötter och flyttat rundor till rensade rabatter.
Att kirskål dör i gräsmatta är något man kan använda sig av också. Klipps gräsmattan regelbundet, kvävs kirskålen och dör.

(Fast jag gillar min kirskål.. Den är det första jag skördar varje vår. 2: kommer brännässlorna. ;D)

Jonas L

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 21 maj-12 kl 22:52 »
Vad kör ni med för verktyg för att rensa kirskålen? Jag har tidigare kört med ett maskrosjärn för alla ogräs, och det funkar ju på allt som har rötter som går neråt. Nu är det ju inte så med kirskålen, så jag kände mig tvungen att utveckla ett specialverktyg. Eller ja, jag böjde till en krok. Den funkar rätt bra. Kroken ner brevid bladet, vrid in, och dra upp roten. Kan krävas några försök. Det borde ju rimligtvis finnas något som är lite mer utvecklat, eller?

Angua

« Svar #28 skrivet: 21 maj-12 kl 22:57 »
kirskålsrötterna kan bli långa, tror inte du får upp dem så bra med den :)
Jag kör potatisgrep, är jorden väldigt kompakt på luckrar jag med vanlig grep och sedan potatisgrepen (som har tätare pinnar) och silar jorden, är det bästa sättet jag hittat så här långt :)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #29 skrivet: 21 maj-12 kl 23:08 »
Min bror täcker kirskålen med 50 cm sand och väntar sedan på att de ska ta sig upp genom sanden. När de är uppe är det bara att dra bladen och så mycket som möjligt av roten. Det tar inte så lång tid innan kirskålen försvinner.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Hantverkare92, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser