Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla så att det räcker året runt?  (läst 19023 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: Odla så att det räcker året runt?
« Svar #40 skrivet: 06 maj-12 kl 11:15 »
Det positiva med Stefan Sundströms 9 kvadrat (har inte läst den, håller mig till hans musik tror jag  ;D) är väl att det kan inspirera en massa fler folk till odlingar utan att de måste bli nästan bönder - alltså ett mycket mindre steg, som funkar i varje lilla trädgård och som änddå kan ge både en massa god mat och odlingskunskaper.

Examensarbetet som länkats till ovanför är intressant, men tämligen teoretiskt och "genomsnittligt".  Det saknas (som de själva skriver också) helt fett i deras kost, det räknar dom med att staten ska dela ut som nödransoner (varifrån?).  Gödselfrågan är inte heller löst på längre sikt.  Och en oerhört stor resurs i form att tusentals hektar naturliga gräsmarker som finns i Sverige tas inte till vara alls i deras modell.

Håller med med de ovanför som förespråkar att man byter och handlar och kompletterar och samarbetar.  Inte minst för att alla inte har samma marker eller kunskaper.  Ett exempel här från byn där vi bor är potatisodlingarna som varit gemensamma under mycket lång tid.  En granne har en åker där jorden är nåt helt otrolig för potatisodling. Jorden är sandig och på en södersluttning och trots sandigheten så torkar den ALLDRIG ut, utan det finns under nån sorts tryckvatten som kommer upp och nåt fint matiral iblandet i sanden som kappillärt för upp vattnet, så här har man i över hundra år odlat potatis helt utan bevattning och alltid fått stora skördar.  för växtföljdens skulle kan man naturligtvis inte odla hela ytan varje år utan får flytta potatislannet varje år så det dröjer ca 5 år mellan.

Att anpassa sig efter de naturliga förutsättningar måste vara det vettigaste utgångspunkten. De med hårda lerjordar ska inte odla rotsaker, de ska de med lätta jordar (och vattentillång). De med en naturbete ska väl producera kött och/eller mjölk. O.s.v.

För att återkomma till arealfrågan som tråden visst handlade om  o:)...  Vi har ca 200 kvadrat för grönsaker, ca 1000 kvadrat potatis (då säljer vi en del), 40 kvadrat jordgubbar.  Då är vi självförsörjande året om på: potatis, lök, jordgubbar, morötter, palsternackor, rödbetor, grönkål, gröna bönor, persilja, dill, mangold  En del av året, men inte året om har vi även: tomater, gurka, squash, broccoli, ärtor, majs, purjulök, sallad, selleri mm.  Plockar mycket bär och svamp.

Mannen fiskar gös och aborre. Vi äter en liten del av fisken själv och byter annars mot kött (naturbetes-nöt eller älg). vi har höns och äter ägg och tuppar. Men vi är långtifrån självförsörjande på mat! Vi köper ca hälften av det kött vi äter, mjölkprodukter, olja, kryddor, spannmål o.s.v.
Vi köper även en massa spannmål mm  till hönsen.  Vi kompletterar hönsmaten med att koka skruttpotatis och sekundamorötter och fiskrens åt dom, men en stor del av hönsens mat är spannmål vi köper från en granne.  Spannmålsodling är mycket rationellare med såmaskin och tröska....

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #41 skrivet: 06 maj-12 kl 12:15 »
Jag misstänker att Paretos princip gäller även här: Du kan uppnå 80% självförsörjning med 20% av arbetsinsatsen, jämfört med om du satsar på 100% självförsörjning. Ungefär.

Menlös

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 maj-12 kl 23:09 »
Nej självförsörjande på grönsaker blir man ju inte på en kolonilott om man analyserar saken ordentligt. Gödsel köper jag från ridskolan t e x och jag har ju till och med köpt extra jord, fast det är ju en engångsföreteelse. Det är ett stort spann, med väldigt många nivåer mellan självförsörjande helt på riktigt och till dagens storkonsumerande mainstreamstadsbo (som var jag för några år sedan). Fast jag ska inte lägga ut texten om det i denna tråd.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #43 skrivet: 07 maj-12 kl 06:49 »
Nej självförsörjande på grönsaker blir man ju inte på en kolonilott om man analyserar saken ordentligt. Gödsel köper jag från ridskolan t e x och jag har ju till och med köpt extra jord, fast det är ju en engångsföreteelse. Det är ett stort spann, med väldigt många nivåer mellan självförsörjande helt på riktigt och till dagens storkonsumerande mainstreamstadsbo (som var jag för några år sedan). Fast jag ska inte lägga ut texten om det i denna tråd.

Nej, det är väl en egen tråd. Och det är ju inte första gången det ämnet kommer upp. Men det är bra att diskutera ibland. De finns nån gammal tråd (hinner inte leta nu) som handlar om skillnaden mellan självhushållning och självförsörjning. Bra begrepp att använda.

Aniana

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 08 maj-12 kl 14:01 »
De där 9 kvm tror jag att Sundström har hämtat från nägon av Israelssons böcker. Hon har skrivit om asiatiska intensivodlingar där 9 kvm räckte för att förse en person med föda, främst i form av bladgrönsaker som passar att woka. Bäddarna gödslades tydligen rätt ordentligt med hjälp av nattpottan och man odlade i stort sett bara sånt som växer som ogräs.
Hur mycket kan man odla i en förortsträdgård?

Menlös

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 09 maj-12 kl 12:49 »
De där 9 kvm tror jag att Sundström har hämtat från nägon av Israelssons böcker. Hon har skrivit om asiatiska intensivodlingar där 9 kvm räckte för att förse en person med föda, främst i form av bladgrönsaker som passar att woka. Bäddarna gödslades tydligen rätt ordentligt med hjälp av nattpottan och man odlade i stort sett bara sånt som växer som ogräs.

Jo precis. Det var inte Sundströms egna erfarenheter, utan han hänvisade till någon annan och till Asien.

Menlös

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 09 maj-12 kl 12:50 »
Nej, det är väl en egen tråd. Och det är ju inte första gången det ämnet kommer upp. Men det är bra att diskutera ibland. De finns nån gammal tråd (hinner inte leta nu) som handlar om skillnaden mellan självhushållning och självförsörjning. Bra begrepp att använda.

Toppen. Nu fick jag äntligen användbara uttryck. man kan tala om verierande grad av självhushållning.

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #47 skrivet: 09 maj-12 kl 17:21 »
Många svar till en enkel fråga!

Min fråga kom från en diskussion jag och några kollegor hade för ett par dagar sen. I diskussionen så uppstår frågan om hur mycket  jord/mark som egentligen behövs för att föda en person. Ingen av oss visste något om detta, men jag sa att jag kunde fråga på forumet här! (ingen annan av mina kollegor är med på Alternativ.nu)

Så nu har jag fått en hel del svar och det första som slår mig är ju att det är stor skillnad mellan självförsörjning och självhushållning.

Tack för alla svar och låt gärna tråden få fortsätta :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

idalinda

« Svar #48 skrivet: 10 jun-12 kl 13:10 »
Jag blandar mig också i.  :)

Vi är 5 i familjen och alla i vuxenstorlek.
Vi köper kött och ägg från bonden, och jordgubbar och blåbär från  odlaren, men grönsaker fixar vår villatomt nästintill året om.

Tomten är ca. 900kvm och där finns villa, stor garage + förråd och infart mm.
Odlat yta är kanske 500kvm.
Vi försöker odla så många sorter som möjligt för att undvika att någon sort växer dåligt något år.
Vad odlar vi då?
sockermajs, popmajs, mjölmajs, bönor, pumpor, lite jordgubbar, rabarber, potatis, gurka, vitkål, blomkål, broccoli, grönkål i olika valörer, solros, ärtor, morötter, rödbetor, palsternacka, rotselleri, asiatiska bladgrönsaker, olika salladsorter, vinbär i tre färger, krusbär, hallon, äpplen, björnbär, dill, stevia, mangold, gullök, rödlök, purjo, vitlök, blåbär, smultron, örter, tomat, gurka, chili, paprika, physalis, squash...
hm, har jag vandrat nu genom hela trädgården  ::)
Färska grönsaker har vi från midsommar till jul  ungefär och därefter äter vi fryst, förvarat och torkat.

April-maj blir det lite komplitteringsköp från butiken så att maten inte skulle bli enformigt.
men fortfarande har vi kvar bärsaft, några liter bär, örter, chilikrydda, pumpamos i frysen, och några hinkar rotfrukter i förrådet och någon påse broccoli i frysen.

Vi kan även plocka äpplen hos en vännina på hösten. Troligtvis kommer jag göra lite mer äppelmos och saft under kommande hösten.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #49 skrivet: 10 jun-12 kl 13:23 »
Jag blandar mig också i.  :)

Vi är 5 i familjen och alla i vuxenstorlek.
Vi köper kött och ägg från bonden, och jordgubbar och blåbär från  odlaren, men grönsaker fixar vår villatomt nästintill året om.

Tomten är ca. 900kvm och där finns villa, stor garage + förråd och infart mm.
Odlat yta är kanske 500kvm.
Vi försöker odla så många sorter som möjligt för att undvika att någon sort växer dåligt något år.
Vad odlar vi då?
sockermajs, popmajs, mjölmajs, bönor, pumpor, lite jordgubbar, rabarber, potatis, gurka, vitkål, blomkål, broccoli, grönkål i olika valörer, solros, ärtor, morötter, rödbetor, palsternacka, rotselleri, asiatiska bladgrönsaker, olika salladsorter, vinbär i tre färger, krusbär, hallon, äpplen, björnbär, dill, stevia, mangold, gullök, rödlök, purjo, vitlök, blåbär, smultron, örter, tomat, gurka, chili, paprika, physalis, squash...
hm, har jag vandrat nu genom hela trädgården  ::)
Färska grönsaker har vi från midsommar till jul  ungefär och därefter äter vi fryst, förvarat och torkat.

April-maj blir det lite komplitteringsköp från butiken så att maten inte skulle bli enformigt.
men fortfarande har vi kvar bärsaft, några liter bär, örter, chilikrydda, pumpamos i frysen, och några hinkar rotfrukter i förrådet och någon påse broccoli i frysen.

Vi kan även plocka äpplen hos en vännina på hösten. Troligtvis kommer jag göra lite mer äppelmos och saft under kommande hösten.

Precis, om man äter en del kött också så kan man klara sig på ganska små ytor. Men fixar ni gödning och jordförbättring från era 500 kvadrat också?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Bullerybo

• Närke
« Svar #50 skrivet: 14 jun-12 kl 19:15 »
Vi har också som mål att odla så det räcker året om. Men då menar jag inte spannmål osv. utan huvudparten av de färska, frysta och konserverade grönsaker och frukt/grönsaksbaserade produkter man brukar köpa från affären.

Förra året var vi nog helt självförsörjande på egna grönsaker/frukt ca 6-7 månader och delvis ytterligare några månader. Men för oss handlar det mycket om att lära oss fler tekniker och blir bättre på + få mer tid för tillvaratagande också för mycket av det som odlas/skördas går till spillo. Bla behöver vi renovera vår jordkällare och skaffa bättre dörrar åt den. Jag tror inte vi är jättelångt ifrån att bli helårsförsörjande i alla fall. Dock ej på potatis det kräver att vi plöjer upp större ytor och är osäker om vi kan få vettig växtföljd då eftersom vi odlar nästan allt annat i sarg/djupsäng.

Vår tomt är 4000 kvm (villatomt i förort) och det är nog yta för att både rymma rejäla odlingar och rejäla gräsmattor som ger näring till odlingarna (vi täckodlar med gräsklipp). Gödsel hämtar vi från granarnas stall eller från egna höns/ankor. Gödslar även med "guldvatten" och nässlor. Den enda jord vi köper är till tomaterna i växthuset. Jord- och frökostnad täcks av det vi får in genom att sälja grönsaksplantor (framför allt tomatplantor) på vårarna.

Ibland drömmer vi om att flytta ut på landet för att kunna ha mer djur och egan jaktmarker. Men odlingsmässigt är vi långt ifrån att växa ur tomten, man klarar sig långt på det här.

Bullerybo

• Närke
« Svar #51 skrivet: 14 jun-12 kl 19:25 »
 Vi odlar tomat, gurka, aubergine, paprika, chili, basilika, vindruvor, tomatillo och melon i växthus (+ tidig sallat, morötter, ruccola, jordgubbar, potatis och lite annat i växthuset på försäsong vilket ger färska egan grönsaker mycket tidigare...skulle kunna utveckla det ännu mer).

Utomhus odlar vi potatis, lök (röd/gul/charotten), vitlök, purjo, morötter, palsternacka, haverrot, rotpersilja, svartrot, majrova, kålrot, kålrabbi, broccoli, vitkål, rödkål, rotselleri, blekselleri, snittseleri, krus- och bladpersilja, dill, vitsenap, fänkål, majs, squash/pumpa (flertal sorter) kökbönor och störbönor, jordärtskocka, kronärtskocka, ärter, bondböna, sockerärt, piplök, sallat, rädisa, gulbeta, rödbeta, spenat, mangold, sparris, frilandsgurka, jordgubbar, asiatiska bladgrönsaker....ja det var nog allt?

Och så har vi en massa fruktodlingar också... 14 äppelträd, plommon, hallon, vinbär, rabarber, smultron, allåkerbär, havtorn, blåbär...ja lite av varje.

Själva odlingarna är inte jättestora men odlar tätt i djupsäng (pallkragar + hemmasnickrat) och drar upp minst två skördar i de flesta lådorna.

PeGe

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 15 jun-12 kl 12:04 »
Blir grymt inspirerad när man läser den här tråden!  :D

Vi har planterat en hel del i två djupsängar i år, för att försöka klara sig så länge som möjligt på de grönsaker och rotfrukter som blir. Vi pratar om att ha två djupsängar till framöver, så vi kan rotera. Vissa saker ska ju inte planteras på samma ställe flera år i rad har jag hört.

Några här skriver att ni fryser, torkar och förvarar grönsakerna. Vilka fryser/torkar ni? Hur förvarar ni det övriga? Mjölksyras en del? Hur mycket yta används till förvaring? Flera frysboxar? Är tacksam för lite tips och råd, är nybörjare på det här. ;)

Bullerybo

• Närke
« Svar #53 skrivet: 15 jun-12 kl 22:37 »

Försöker att inte frysa för mycket. Det är så energikrävande. Vi har en box men den går nästan åt till allt köt vi köper, o sen har vi ett vanligt högt frysskåp. Försöker undvika att behöva skaffa en ytterligare frys men kanske blri tvunget till slut. Vissa saker typ spenat, broccoli och gröna ärter fryser vi alltid. Kan inte riktigt komma på hur man skulle konservera dem annars.

Här är några andra exempel på hur vi gör med några olika saker:

Morot: Förvarar i jordkällare i sand / fryser in som slantar (särskilt sådant som blivit angripet i topparna av morotsfluga, de håller inte att lagra i jordkällare) / mjölksyrar i stora bitar ihop med tex broccoli, kålrabbi mm.

Tomat: Gör pastasåsbas med lök, selleri, tomat, basilika och fryser in./ Gör ratatouille och fryser in. / Inkokar i burk och förvarar i jordkällare. Torkar i skivor i torkmaskin.

Sguash: Lagrar i jordkällare (vissa sorter funkar bättre) / Gör ratatouille och fryser in / kokar i vinlag med kryddor och torkar i bit (bra i grytor).

Äpplen: Mustar och lagrar musten i jordkällare eller frys (beroende på hur länge det ska stå) / Gör äppelmos / Torkar i skivor / skivar och fryser (till snabb äppelpaj) / Lagrar i garaget (inte bra att ha äpplen i samma jordkällare som övrigt vet ej hur jag ska lösa det riktigt)

idalinda

« Svar #54 skrivet: 19 jun-12 kl 23:09 »
Precis, om man äter en del kött också så kan man klara sig på ganska små ytor. Men fixar ni gödning och jordförbättring från era 500 kvadrat också?

Nja, delvis.
Vi gödslar med guldvatten, men få sedan stora lass klippt gräs från en gammal prästgård.
Lika så en bautalast löv på hösten från samma ställe.

Jag drömmer om att hämta en stor lass hästskit från ett stall i närheten, breda över odlingsbäddarna på hösten och täcka med löv, men jag är rädd att det hela luktar för mycket i en vanlig villakvarter

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #55 skrivet: 20 jun-12 kl 18:40 »
Jag drömmer om att hämta en stor lass hästskit från ett stall i närheten, breda över odlingsbäddarna på hösten och täcka med löv, men jag är rädd att det hela luktar för mycket i en vanlig villakvarter

Luktar ju precis när du får hem det men lukten lägger sig ganska snabbt, speciellt om du täcker med tex löv.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jenova

• Halland
« Svar #56 skrivet: 20 jun-12 kl 19:17 »
Du får nästan stoppa näsan över det för att känna lukten. Så fort det börjat torka lite på ytan försvinner lukten.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

idalinda

« Svar #57 skrivet: 21 jun-12 kl 20:19 »
Tack, då försöker vi vara duktiga på hösten!  ;D

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #58 skrivet: 21 jun-12 kl 21:47 »
Idag mockade vi ut fårhuset och la bädden direkt på gräset ute på en åkerplätt som i framtiden ska få bli ytterligare ett grönsaksland. 17 traktorskopor som luktade sådär fränt av amoniak i näsan när vi mockade ur luktar nu i princip ingenting om man inte lägger sig med näsan i bädden...
www.backforsgard.se

Hilde

• Dalarna
« Svar #59 skrivet: 28 mar-13 kl 15:30 »
Visst är det så! Jag har lite svårt att förstå den där idén om att vara helt självförsörjande, det är som du säger inte alls säkert att det är det bästa. Historiskt sett är det inte särskilt vanligt heller. Varor och tjänster har alltid bytts.

Nej, samarbete är modellen. Tjänster och gentjänster. Fallfrukt i massor i utbyte mot några burkar äppelmos. Några lass hästskit som gengäldas med färskpotatis till midsommer. Ett knippe palsternackor till finska granntanten som älskar rotfrukter men inte riktigt orkar odla längre mot lite fika i gengäld. Ull mot barnpassning. O.s.v. Självförsörjning ska tänkas på by-nivå, inte på individnivå.

Och det är precis dit jag försöker, till viss del lever. Jag får ull mot att jag tex gör en bra salva. Mannen sliter lite hos en "granne" vi får en hel del ved.
Gröna pengar är icke att förakta.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser