Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kapar jag ett konto?  (läst 11727 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Hur kapar jag ett konto?
« skrivet: 03 maj-12 kl 14:56 »
Nej, jag vill inte kapa någons konto, men min e-postleverantör envisas med att vilja ha mitt mobilnummer för att hindra andra från att kapa mitt konto.  Jag har inte minsta lust att lämna ut mitt mobilnummer till någon som jag inte ens känner personligen,

Jag som inte ens har någon mobiltelefon.  ::)

Men hur gör dessa ***** individer när dom vill kapa mitt e-postkonto?  Varför, vem, hur märker jag det ...  Och, framför allt, hur kan jag förebygga att någon kapar mitt e-postkonto?  Ja, utan att lämna ut mitt mobilnummer, då?

Jag som avskyr deras "säkerhetsfrågor", där allting kommer fram i klartext på skärmen!  Skulle gärna avstå från dessa, men då accepterar inte systemet att jag reggar en e-postadress alls.

Ja, jag vet, detta kanske inte är helt rätt tavla eller ens forum, men jag vill inte lägga tråden på Ljugarbänken, och här på alternativ.nu brukar det finnas massor av folk som både kan och är vänliga.  Så jag tänkte att jag provar här!  :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kapar jag ett konto?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 15:34 »
vilken leverantör`?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 16:09 »
Det är enkelt att skriva ett program som testar enkla/vanliga lösenord från en ordlista. Typiskt testar man då en massa konton parallellt från många olika datorer.

Vill du komma över en speciell persons inloggning kan du skapa en site som har ett innehåll som är intressant för just den personen, och bjuda in att regga sig där. Lite smicker och be om hjälp. Eller låtsas sälja något. De flesta använder samma lösenord på många olika ställen. Annars får man iaf bidrag till lösenordslistan ovan.

Du kan installera en keylogger som registrerar alla tangenttryckningar, och sedan läsa lösenorden i klartext. Offentliga datorer där sladdar är åtkomliga passar bra för det, eller via ett litet spel som är gratis.

Om man kan göra sig tillträde till någons hem kan du kolla lappar och notisblock i närheten av datorn. Det är god chans att lösenord är nedskrivna i klartext. Om man stjäler datorn eller tar en kopia av hårddisken är det en god chans att man kan hitta lösenord i klartext på hårddisken. Eller så loggar datorn in automatiskt åt dig.

Grunden är att använda bra lösenord och använda olika lösenord på olika ställen. Ett bra lösenord är en meningslös blandning av olika tecken. 3#wqÆbv&+gg

Olika användarnamn är också bra, liksom olika epostkonton.

Det finns lösenordshanterare som kan hålla reda på lösenord åt dig, men då behöver hanteraren också ett eget lösenord. Man kan förvara känsliga filer/dokument med inloggningsuppgifter på en krypterad partition eller USB-minne. Eller på mobilen.

De flesta gitter inte göra allt detta...
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 16:14 av sɹǝpuɐ »

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 16:43 »
1000 tack för svar; jag anade nog att det skulle finnas trevligt och kunnigt folk här!  :D

Skogsvilde
:  Gmail.

sɹǝpuɐ:

Lösenord liknande 3#wqÆbv&+gg ...  ;D ;D ;D  RIKTIGT så avancerade lösenord har jag inte, för jag måste ju kunna komma ihåg dem.  Men:

Använder namnet Trollmor på flera siter, mest för underlätta för både mig själv och andra, en och annan kan ju få för sig att läsa på flera fora.

Men givetvis olika lösenord på varje ställe, och självklart en liten lista i datorn, där varje lösenord har en mycket kryptisk stavning, tíll exempel skulle "trollmor" bli "fastbunden svans".  Och lika självklart har jag själva datorn skyddad av ett lösenord, som krävs både vid start och efter "vila".

Mina olika e-poster har lika självklart helt olika lösenord.  Har inte berättat om dem för någon, så när jag dör kan ingen komma in där och försöka svara på vänliga personers "Vart har du tagit vägen, har inte hört av dig på länge" ...  :P

Åkej, då ska jag aldrig mer klicka på något litet gratis spel, har gjort det två gånger faktiskt.

"en krypterad partition eller USB-minne":  Krypterat USB låter bra, kan man kryptera eller lösenordsskydda externa hårddiskar också?  Det har jag länge önskat att jag kunde.  (Vad är en partition?)

Det låter ändå som om jag inte ligger i högriskzonen för att få något av mina konton kapade?  Skönt.  :D

Men nu har jag upptäckt ett annat problem - för mig samma sak, men formellt givetvis helt OT:

Jag skulle regga en ny e-post på gmail.  Och upptäckte att de puckona inte accepterar åäö i användarnamnet!  Det är ju helt sjukt!  Jag kollade som hastigast Hotmail, men dom var ju etter värre, hittade inte ens nån epost där, varken logga in eller regga.

Kan det finnas nån annan epostleverantör på nätet månntro, som begriper att ett användarnamn kan innehålla alldeles normala vanliga hederliga svenska BOKSTÄVER?  Jag vill ju bara skriva åäö, jag försöker inte använda kyrilliska, runor, grekiska, hieroglyfer eller thai ...  ::)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 17:42 »
www.sverige.nu kan funka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 18:00 »
Man kan dela upp en hårddisk (eller ett USB-minne) i flera separata partitioner. Du har då bara en enda hårddisk men kan spara på mer än bara C:.

Det går utmärkt att kryptera en extern hårddisk. De flesta levereras med sådan programvara för Windows gratis.

Här är ett exempel från LaCie, som jag tror att du kan använda om du redan har en extern hårddisk. Jag har ingen erfarenhet av detta program.

http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10532

Det går inget vidare med åäö i email-adresser. Det pågår arbete med att göra det möjligt, och det finns beskrivet hur det skall fungera, men det är nog i undantagsfall som det fungerar problemfritt i verkligheten. Även om du hittar en operatör som tillåter det är det stor risk att de flesta inte kan skicka dit. Om några år kan det komma att ändra sig.
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 18:17 av sɹǝpuɐ »

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 18:13 »
Gmail.

Det underlättar med grundläggande läsfärdigheter i livet:

Citera
Om du inte anger ett telefonnummer
kan det hända att du förlorar åtkomsten till ditt konto om du glömmer lösenordet
eller om någon kapar kontot. Läs mer om varför detta är så viktigt

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 22:16 »
Tack, allesammans!  :D

Det underlättar med grundläggande läsfärdigheter i livet:
Ja, det var när jag läst den länken som jag verkligen började undra.  Där stod bland annat att endast jag själv har fysisk kontroll över min mobil.  Förutom att jag ingen har, så räknar jag med att just mobiler hör till de föremål som man lättast tappar bort eller blir bestulen på.

Jag testade sverige.nu, och fick upp:

"Felaktig epostadress!
Adressen blåbärsön@sverige.nu är inte en godkänd epostadress.
I en epostadress är följande tecken tillåtna:
Bokstäverna a till z, alla siffror och tecknen - (bindesstreck) _ (underscore) . (punkt)
och endast ett @."

Men då har vi i alla fall försökt!  :D  Som tur är tillålter alternativ.nu ett användarnamn som Blåbärsön!  ;)

Länken till LaCie ska jag titta närmare på; där handlar det tydligen om att köpa, så då vill jag tänka mig för.  Men jag gillade den här formuleringen:  "whether they're on a Mac or a PC."  Eftersom jag tillhör den där knasiga minoriteten som föredrar såna där konstiga datorer med ett äpple på!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 22:40 »
Programmet för att skapa en krypterad volym verkar vara helt gratis, och du kan nog använda det med en extern hårddisk du redan har av något annat fabrikat. Bara att ladda ner och läsa instruktionerna.

Sjäv tycker jag att både Windows och Apple är för mainstream. Föredrar linux. Då ingår kryptering av diskvolymer som standard, och det kostar gratis. Och inte behöver man antivirus heller! :P

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 05 maj-12 kl 16:16 »
Minsann att jag ska försöka orka läsa igenom villkoren för att skriva frågor på det forumet, sɹǝpuɐ!  Men inte idag, alldeles för mycket att göra ute!  :D

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 maj-12 kl 20:17 »

Hej!

En annan möjlighet är att använda TrueCrypt  http://www.truecrypt.org/downloads som fungerar både med Mac och Windows (med lite meckande även i Linux enligt sajten). Jag har bara använt det med Windows men det funkar bra där. Gratis (Open Source) och bygger på beprövade krypteringsalgoritmer. Går inte att rädda om man sumpar bort sitt lösen. Tillåter lösen i stil med "lilla rödLoppan gikkk ut i styrkan under galej" som jag själv tycker är väldigt bra. Man gör en liten story, använder konstig grammatik och lite felstavningar = ohyggligt svårt att gissa sig till och mycket lättare att minnas än t.ex. "mK45%_23qQQ0".

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 05 maj-12 kl 21:30 »
(Fniss), ja det lösenordet gikkk inte av för hackor!  Själv ställer jag dessa krav på varje lösenord:

Lätt för mig
Svårt för alla andra, inklusive familjemedlemmar
Gör mig glad (för jag ska ju använda det ofta!)

Och så har jag ett litet system, som tillåter mig att ganska lätt hitta på "nästa kapitel i historien".

Fast ibland blandar jag ihop dem, och försöker logga in med Trollmors lösenord på min epost och tvärtom ...  ::)

För övrigt börjar jag undra om hela alternativ är kapat, det händer så mycket konstigt.  En kvart varje timme, när blir det två?

Aqualize

« Svar #12 skrivet: 08 maj-12 kl 22:36 »
Jag vill också rekommendera truecrypt om man ska kryptera hela hårddiskar, hela partitioner eller bara ha en stor filcontainer som går att flytta. Tänk på och som man grundligt uppmanas också, läs manualen innan man krypterar på hej vilt.

För att kryptera lösenord som jag använder på sidor har jag passwordsafe, http://passwordsafe.sourceforge.net/ .
Du får ett huvudlösenord och kan kopiera lösenorden ur posterna. Såvida man inte har dragit på sig någon keylogger när man började lägga upp lösenorden så har man skydd mot det då man bara kopierar och klistrar in i fortsättningen.

Rörande e-postadresser. Det finns en standard som säger vilka som är giltiga adresser men sen har många leverantörer valt att begränsa sig. Wikipedia listar bl.a. denna:
!#$%&'*+-/=?^_`{}|~@example.org
som är en giltig e-postadress enligt standarderna. Försök regga sådan någonstans ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 maj-12 kl 23:06 »
Många använder trådlösa nätverk utan kryptering, vilket inte är säkert.
Har man en e-postadress med umlaut-tecken, och det kanske fungerar på ens server, är det inte säkert att man kan skicka till alla. När man också ska fylla i ett formulär, kan dess validering vara så att det uppfattas som fel.

Vissa saker är helt pucko, de yngre kodknackarna tror att INGEN kan vara utan sin lilla nalle, och fordrar att man ska uppge ett mobilnummer för att kunna köpa en flygbiljett, för det är ALLDELES nödvändigt att de kan SMS:a bekräftelsen. Nog sjutton borde en epostadress och/eller ett fasttelefonnummer räcka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Händig Man

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 maj-12 kl 23:14 »
Spelar idag ingen större roll vad du har för lösenord varken på datorn eller på mailadresser eller olika sidor, har man lite datavana och tillgång till internet tar det sällan mer än 20 minuter att kapa ett konto eller 5-10 minuter att ta sig in i lösenordsskyddad dator sen väl inne i datorn behöver man bara komma åt dos-promten och skriva in en kod så får man upp ALLT  >:D
Sen att kapa folks internet vare sig det är wep eller wpa är busenkelt det med  så man har ALDRIG 100%-igt skydd
Har själv tidigare sysslat med detta så jag vet  >:D

Och vad gäller att lämna ut mobilnummer är det väl bara skaffa ett kontantkort och ge dem det numret ?  :-[

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 04:18 »
Tack, vänner!  Nu har jag att läsa i flera dar!  :-[

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 09 maj-12 kl 04:47 »
Nu undrar vän av ordning varför det är så viktigt att vara hemlg på nätet?
Vem skulle ha intresse av att glutta i mina elbrev? Och varför?
Jag har nog svårt att komma ihåg ett lösenord, ska man fixa å komma ihåh flera ??? :P  Pust..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 maj-12 kl 08:15 »
Integriteten tycks inte vara så viktig för många idag, man lever ganska exponerat på nätet, och man bör inse riskerna med det. Förutom att läsa ditt CV, kommer en presumtiv arbetsgivare att söka av nätet för att se vad som går att få fram om dig, ibland är det en hel del. Många glömmer i debatternas hetta att varje ord som skrives på nätet, är tom mer än att skrika ut det på gator och torg, det är tillgängligt för hela världen i evighet. Akilleshälar tillgängliga på nätet kan utnyttjas av ovänner och motståndare.

Något som jag inte gillar är att olika stora aktörer på nätet faktiskt lämnar ut inloggningsuppgifter eller i varje fall ger varandra tillgång till dess funktion.  Glömmer du ditt lösenord på t.ex. Facebook kommer du åt kontot om du är inloggad på t.ex. Yahoo utan vidare. Vissa ställen accepterar samma inloggning som du har på Facebook.

Kommer någon åt ett epostkonto (som du inte kollar så ofta), ja då är risken stor att ditt konto här och på många ställen kan kapas. Du kan då t.ex. om du har ett gammalt Traderakonto som du varken bevakar eller använder ofta kan användas i bedrägligt syfte. It-kunskapen är inte sämre hos kriminella än säkerhetsbolagen, som snarat försöker täppa luckor, efterhand som de utnyttjas. Kolla i ditt virusskydd, hur ofta du blir utsatt för försök - det kan röra sig om tiotusentals gånger per år.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 09 maj-12 kl 11:58 »
Jaha, flera svar sen jag skrev detta (nerkopplad så klart!!):

Nu har jag läst, och fattat en del, annat inte.  Mycket intressant, TACK ALLA!  Här några ord som jag (ännu!) inte förstår, ja, jag ÄR ett fossil, ett gammalt troll!  ;)  Ifall nån orkar fortsätta att undervisa mig.

* partition - det verkar vara en del av en hårddisk eller USB-minne, men jag har ännu inte fattat hur man skapar dem
* filcontainer
* keylogger - jag gissar på en sladd som kopplas till mitt tangentbord?
* dos-promt
* wep, wpa  de verkar höra ihop
(Den nämnda e-postadressen tror jag inte att jag försöker regga.  Jag skulle aldrig kunna komma ihåg den ...  ::) )

Det blir sex nya ord för mig, mer än jag rimligen klarar att få in i skallen på en och samma dag.

Nån mobiltelefon eller kontantkort hade jag inte tänkt att kosta på bara för att tillfredsställa - vad sa du? - unga kodknackare.  Undras hur många gånger på en dag som dessa nalle-nummer-samlare skriver eller knappar fel, och SMS-bekräftelsen hamnar hos nån helt annan ...

För övrigt tycker jag det är en kul sak med SMS:  När de kommer till mina vänner, så hör jag en klar och tydlig morse-signal:  S, M, S.  Enkelt och lättfattligt!  :D  Och verkligt kul med ordet "umlaut-tecken".  Ett lånord som kommer från ett annat språk än det i nutiden dominerande!  :D  Se där, vad vi gamla fossil kan ha roligt i dagens moderniserade värld!

En gång till TACK!  Jag anade inte att min ursprungsfråga skulle orsaka så här många följdfunderingar!  Hoppas att tråden kan komma något annat gammalt fossil tillgodo.  Minsann att jag ska länka till den i ett par brev till kompisar.  Eftersom nu forumet verkar fungera igen.

Och hastig glutt på era svar sen jag senast läste:

Misse:  Men Misse då, brukar du inte klistra igen kuvertet innan du lägger brevet på gul brevlåda?  Gillar du verkligen när brev ankommer i uppsprättat skick?  Sånt får man räkna med när man brevväxlar med folk som bor i diktaturer, oavsett politisk färg på dessa, men inte i demokratier.  Här i Sverige är brevhemligheten till och med grundlagsskyddad.  Vilket tydligen inte gäller våra elektroniska brev, lite konstigt egentligen.

Att vara helt öppen på nätet har definitivt sina risker.  De flesta är nog trevliga, men det räcker med EN som vill mig illa, så är jag illa ute.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #19 skrivet: 09 maj-12 kl 17:18 »
Partition = avbalkning.

Istället för att ha ett usb-minne eller hårddisk som innehåller en enda stor mängd lagringsutrymme så kan du dela upp det i flera separata avbalkningar eller delar. Det kan vara bra för då kan man ha en liten partition som är krypterad, men resten okrypterat. Typiskt segar det ner datorn rätt rejält om man har allt krypterat.

Filecontainer = Fil som används för att lagra andra filer. Eventuellt krypterade och/eller komprimerade.

Det blir ett smidigt alternativ till att ha en separat krypterad partition, eftersom man inte behöver balka av hårddisken i flera delar. Istället skapar man bara en speciell fil. Lite som Zip-filer som i sin tur kan innehålla flera filer.

Keylogger = Minne för tangenttryckningar.

Kan sitta på sladden och lagra tangenttryckningar på ett litet usb-minne, eller vara ett litet program som sparar tryckningarna i en fil på hårddisken eller skickar ut på nätet.

Dos-prompt = Kommandoraden.

Innan det fanns grafiska gränssnitt med mus och fönster och ikoner fanns Kommandoraden. Den finns fortfarande och många drabbas av panik när de ser den. Man måste skriva in kommandon utan att göra misstag där. Gör man misstag så brinner datorn upp omedelbart. Gör man inte misstag kan datorn göra nästan vad som helst.

WEP, WAP, WPA = Kryptering av trådlösa nätverk.

Efterhand har man överlistat de metoderna. WPA2-PSK är fortfarande rätt svårt att överlista. Bor man i lägenheten kan man alltså strunta i att ha eget nätverk, istället använder man grannarnas trådlösa. Om de inte använder WPA2-PSK.

Ett tips om man stöter på saker som man inte förstår är att googla dem. Även om andra förklarar, så kan det ju vara lite lur annars.
« Senast ändrad: 09 maj-12 kl 17:36 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser