Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpredets position  (läst 4634 gånger)

elian32

• Dalsland
Värpredets position
« skrivet: 03 maj-12 kl 13:47 »
Är det någon som har koll på hur högt det är lämpligt att sätta värpredena? Funderar på om man kan sätta dem en bit upp på väggen för att frigöra golvyta.
Mkt tacksam för synpunkter!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Värpredets position
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 14:04 »
Alla jag sett IRL sitter en bit upp. Gärna en sittpinne som löper utmed så att det är lätt att kliva in. En annan sak som är bra är om redena monteras utanför nätet så att de inte sätter sig och skiter ovanpå eller starkt lutande tak till redena så de inte KAN sitta där. Sen finns det olika varianter, korgar och lådor som hänger lite här o där på olika höjder.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Qnaziga hönzmamman

• Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 14:24 »
Vi har en liten "trappa" c:a 12 cm. bred= en planka med "tvärslåar" , likadan som vi har ute som de kan promenera in/ut  och upp/ner på. Redena våra sitter c:a 80 cm. högt och utanför (längs med)  en liten "promenadplanka". Våra pullor tycks förstå vad syftet är och använder dem INTE till "toa-pinnar"....bara förenklar att komma till valfritt rede. Lycka Till! Tyvärr lyckades jag inte lägga in någon bil, men Du hajar säkert!
Qnaziga hönzmamman

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 14:41 »
Jag har fått rådet att sittpinne är onödigt, de sitter bara där och bajsar ner på golvet.

Kan så vara men våra höns hittar inte in i holken lika lätt som flugsnappare. För övrigt FÅR de skita på golvet!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

elian32

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 19:27 »
tack för alla kloka tankar och funderingar=)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 20:04 »
Jag har två reden det ena i lårhöjd och det andra ovanpå. Flera av hönorna har flugit upp och kollat in det övre redet och nån enstaka gång har det legat ett ägg där men alla hönorna föredrar det nedre redet. Ska aldrig sätta nått rede så högt igen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 22:04 »
Jag har tagit bort det stora redet på golvet, knappt någon som använde det. Alla ska in i det pyttelilla redet som sitter säkert en meter upp. De flyger upp på redet snett under för att ta sig dit.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 23:00 »
Jag har tagit bort det stora redet på golvet, knappt någon som använde det. Alla ska in i det pyttelilla redet som sitter säkert en meter upp. De flyger upp på redet snett under för att ta sig dit.

Vad kan det bero på? Kan det vara så att redet på golvet är för stort, så de inte känner sig så trygga där?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 maj-12 kl 05:53 »
Vad kan det bero på? Kan det vara så att redet på golvet är för stort, så de inte känner sig så trygga där?
Mina vill med ha trånga reden, och hellst ända uppe i taket..

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 04 maj-12 kl 21:23 »
Ingen aning. Idag var det en blandras (1,8kg), en maran och en antwerpen i det pyttelilla redet samtidigt.  :o Egentligen får inte ens maranen plats i det, det var bara tänkt till sebright och antwerpen. Men jag tror att det mest är en vanesak. Mina två unghönor, systrar som båda växt upp här, har helt olika åsikter om vilket rede som är bäst och kan absolut inte tänka sig att byta.
Och inte är det tuppens fel, han visar bara i hörnen nere på golvet  ::) Som tur är lyssnar ingen på honom.

tinaw

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 maj-12 kl 00:03 »
Från ca 40 cm och uppåt brukar de gilla tycker jag mig ha märkt.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #12 skrivet: 07 maj-12 kl 06:27 »
Nu har jag satt tillbaka det stora redet, det är sån trängsel just nu och en höna ska få ruva (det var detta stora rede hon ruvade i i fjor). Unghönan som hittils blivit helt hysterisk om miniredet högst upp varit upptaget gick genast in i det nya stora redet på golvet och värpte! Så hon kände sig tydligen trygg där. Inte lätt att förstå hur de tänker...

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 maj-12 kl 11:25 »
Mina reden sitter ett i vadhöjd och ett i lårhöjd. Det ät vänt bort från rummet mot väggen  så det blir en egen vrå. Brukar ställa extra mat och vatten där så de lägre i rang kan smita undan och få äta i fred. ingen pinne de flyger upp och sätter sej på plankan i framkant på redet. Har haft pinne och det var väll bra. Vet inte att det vart en massa extra bajs där. Är det inte så att de bajsar där de sover och där äter de inte. Instinkt för att hålla parasiterna på samma ställe. Eller var det för att det skulle vara lättare för oss att städa.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #14 skrivet: 09 maj-12 kl 09:25 »
jag ställde en 2 vånings överdel på en bokhylla mellan mina 2 hönsburar nrä jag byggde, sen satte jag en skiva för varsin våning i vardera bur, så var bur fick en hylla som rede.
8cm tröskel så spån och halm inte skulle krafsas ur så lätt. Sen har jag valt att mina lättare fåglar (dv kochin) fått ha buren med den högre hyllan som rede, och mina större raser den andra sidan.

Så de små har fått flyga upp, medans de stora kunnat kliva in över tröskeln. Det har då varit ett enda kollektivrede per bur, och allra populärast var när jag satte en ca 30cm lång skiva för ena ändan så det blev mörkt i ena hörnet åt de stora, alla läger sina ägg just där inne!

mina stora höns har sen haft en trappa så de kunnat gå upp på hyllans tak, och därifrån kunnat klättra ut på sina nattpinnar, där jag satt 2 plankor under som skiten hamnar på, och slipper skräpa allt för mycket på golvet!
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser