Hej!
Hittar inte alla svar jag söker på jordbruksverket, kanske någon här på Alternativ vet bättre än mig?
Funderar på att köpa 2 nordsvenskar i "mellanstorlek" och ha dem i lösdrift i anslutning till ligghall. Sällskaps/ridhästar som kanske vill dra lite stock ibland. Saken är den att bästa stället att bygga ut för ligghall är vår nuvarande "lilla" ladugårdsbyggnad vilken ligger på ANDRA sidan vägen

där vi endast har ca 2 500 kvm mark för anslutande hage. Bara en mindre grusväg emellan, men det är allmän väg så inte populärt att sätta stängsel rakt över

Mina frågor;
1; Är det OK med endast drygt 2000 kvm mark i anslutning till ligghall för 2 hästar OM man har andra och större inhägnade ytor (ca 1 ha utan ligghall när vädret tillåter) de kan gå på, på andra sidan vägen?? Alltså ha lite "växelhagar"? Vet att det inte finns bestämmelser på exakt kvm/häst vid lösdrift, men vad säger sunt förnuft? Gillar återanvändning och har helst ingen lust att bygga nytt. Är jag fel ute då?
2: Snedtak i ligghallen... ca 2,20 m takhöjd på lägsta punkt emot väggen och ca 7 m i mitten. Ligghallsyta ca. 25 kvm. MEN där finns 2 st. takbjälkar på två meters höjd. Är det kört då? Är minimi-höjden alltid i relation till takbjälkar oavsett hur få bjälkar man har?? Hoppas någon vet.
3: Val av ras? Var länge sedan jag höll på med hästar, men jag har lång vana från förr, detta med lösdrift/ligghall fanns inte på samma sätt då. Finns bra alternativ till Nordsvensk?? Funderade på Islandshästar innan, men förstod/hörde att de ofta har problem med pälsen, och problem vill jag inte köpa på mig. Priset är också avgörande, vill köpa en robust häst för lite skogsridning och ev. körning till lägre peng. Ej utställning eller tävling. Tror mig hört att Fjording kan vara ett bra val också, men vet inte riktigt. Ardenner hade varit kul om bara takhöjd räckt till...
Rekommendationer?
Ha en trevlig Valborg förresten!!