Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar ang. hästköp / ligghall / yta  (läst 2334 gånger)

Ms_Agda

• Småland
Funderingar ang. hästköp / ligghall / yta
« skrivet: 30 apr-12 kl 18:27 »
Hej!

Hittar inte alla svar jag söker på jordbruksverket, kanske någon här på Alternativ vet bättre än mig?
Funderar på att köpa 2 nordsvenskar i "mellanstorlek" och ha dem i lösdrift i anslutning till ligghall. Sällskaps/ridhästar som kanske vill dra lite stock ibland. Saken är den att bästa stället att bygga ut för ligghall är vår nuvarande "lilla" ladugårdsbyggnad vilken ligger på ANDRA sidan vägen :( där vi endast har ca 2 500 kvm mark för anslutande hage. Bara en mindre grusväg emellan, men det är allmän väg så inte populärt att sätta stängsel rakt över  :(

Mina frågor;

1; Är det OK med endast drygt 2000 kvm mark i anslutning till ligghall för 2 hästar OM man har andra och större inhägnade ytor (ca 1 ha utan ligghall när vädret tillåter) de kan gå på, på andra sidan vägen?? Alltså ha lite "växelhagar"? Vet att det inte finns bestämmelser på exakt kvm/häst vid lösdrift, men vad säger sunt förnuft? Gillar återanvändning och har helst ingen lust att bygga nytt. Är jag fel ute då?

2: Snedtak i ligghallen... ca 2,20 m takhöjd på lägsta punkt emot väggen och ca 7 m i mitten. Ligghallsyta ca. 25 kvm. MEN där finns 2 st. takbjälkar på två meters höjd. Är det kört då? Är minimi-höjden alltid i relation till takbjälkar oavsett hur få bjälkar man har?? Hoppas någon vet.

3: Val av ras? Var länge sedan jag höll på med hästar, men jag har lång vana från förr, detta med lösdrift/ligghall fanns inte på samma sätt då. Finns bra alternativ till Nordsvensk?? Funderade på Islandshästar innan, men förstod/hörde att de ofta har problem med pälsen, och problem vill jag inte köpa på mig. Priset är också avgörande, vill köpa en robust häst för lite skogsridning och ev. körning till lägre peng. Ej utställning eller tävling. Tror mig hört att Fjording kan vara ett bra val också, men vet inte riktigt. Ardenner hade varit kul om bara takhöjd räckt till...

Rekommendationer?

Ha en trevlig Valborg förresten!!
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Luff

• Västergötland
SV: Funderingar ang. hästköp / ligghall / yta
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 18:43 »
Min ardenner är lägre i mankhöjden vad min nordis var. Fjord är trevliga. Där är nog foderkostnaden det som avgör - stock drar alla 3 raserna gärna.

Ang takhöjden i lösdriften duger den nog. Jag hade "lösdrift " i min gamla lagård när inspektörerna var här och då sa dom att för lösdrift var det ok - 2 m högt mellan balkarna - men hade jag haft boxar därinne så var det icke godkänt.

Ja, det duger med en mindre hage till lösdriften - om du sen släpper dom i större hage över dagen spelar ingen roll. Bara dom under natten har tillgång till tak.

Lite baklängessvar
//Luff

Ms_Agda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-12 kl 19:05 »
Tack för svar!

Visst är det väl så att mängden på hö de får till viss del avgör hur stora betesmarker de behöver också? Eller hur brukar man tänka där? Fattar ju själv att inte 2 500 kvm räcker för enbart bete.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-12 kl 19:20 »
Öh - nu blir jag konfunderad - på sommarbete fodrar man inte med hö om det finns tillräckligt med bete.
1 ha per häst brukar man räkna med räcker beroende på ras.
Fjord behöver inte så mycket tex medans det kanske inte räcker till ardenner.

Vintertid på lösdrift så är det ju bara hö som gäller - fri tillgång.
Jag har 3 ha hage till lösdriften nu och mina äter fortfarande av ensilaget. Man märker när gräset räcker för då slutar dom äta ensilage.

Men om man har dåligt bete sommartid så går det utmärkt att stödfodra med hö.
//Luff

Ms_Agda

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-12 kl 19:38 »
Jo, sorry, det var just vad jag menade alltså; om det är OK att stödfodra med hö om betet är för snålt tilltaget. Har nog max 1 ha att erbjuda i en ev. framtida "växelhage" för 2 hästar. Eller om jag ska strunta i att skaffa hästar då, eftersom vi inte har mer mark att erbjuda dem??? Vi har ca 2 ha, men har ju en del odlingar etc. på tomten där vi gärna slipper hästskit.

Var så jag tänkte   :)

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-12 kl 19:47 »
klart du kan ha häst om du är beredd att stödfodra - det viktiga om man har liten hage är att mocka den regelbundet annars blir parasittrycket för hårt. Hästarna bryr sig inte om det är 1 eller 2 hektar - det finns ju plats för en galopp i full fart.
2 trevliga fjordingar vore väl lagomt.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser