Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skyddskläder, jacka eller overall?  (läst 7616 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Skyddskläder, jacka eller overall?
« Svar #20 skrivet: 12 jun-12 kl 18:06 »
Jag har en overall från Töreboda som jag inte helt litar på.
Jag har haft bi besök innanför overallen vilket gör att jag kontrolerar dragkedjorna noga. Det andra som gör att jag inte riktigt litar på den är att när man böjer sig fram och vinklar huvudet så kan bina komma åt dig på hals och kind, inte skönt.
Annars föredrar jag overallen framför jackan.

Stefan T

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 13 jun-12 kl 08:13 »
Jag har Törebodaoverall. Bi kan komma in mellan dragkedjorna i nacken. De går omlott en bit men det kan bli en liten tunnel om man har otur. Läskigt med bi i ansiktet. Men biet var lika förvånat som jag. Fast jag var handlingskraftigare, synd på ett litet bi men det var nödvändigt. Numera sitter det en rejäl papperstuss mellan dragkedjorna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 jun-12 kl 08:41 »
På min törebodaoverall går dragkedjorna omlott framtill, dvs under hakan, och har där en flärp med kardborreband som man sätter över. Den konstruktionen tycker jag verkar mycket bättre.

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 13 jun-12 kl 08:44 »
Jag har en overall från Töreboda som jag inte helt litar på.
Jag har haft bi besök innanför overallen vilket gör att jag kontrolerar dragkedjorna noga. Det andra som gör att jag inte riktigt litar på den är att när man böjer sig fram och vinklar huvudet så kan bina komma åt dig på hals och kind, inte skönt.
Annars föredrar jag overallen framför jackan.
Halmhatt under så blir det inte så. Min är nån sorts syntet från Hörby marknad. Fin sommarhatt enl gubbarna i byn.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #24 skrivet: 13 jun-12 kl 11:25 »
Har testat min nya skyddsdräkt ett par gånger nu och kan konstatera att jag hellre skulle ha velat ha en jacka istället för en anorak. Är rädd att jag ska klämma något bi när jag måste dra anoraken över huvudet. För övrigt tycker jag det är fantastiskt att jag kan vara bland bina utan att bli stungen (har klarat mig än så länge, men vet att det kommer att hända förr eller senare!).

Ser jättemycket fram emot att få hem mina egna två samhällen någon gång efter midsommar  ;D
//ARCTICA

Fundersam

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 13 jun-12 kl 12:49 »
På min törebodaoverall går dragkedjorna omlott framtill, dvs under hakan, och har där en flärp med kardborreband som man sätter över. Den konstruktionen tycker jag verkar mycket bättre.

Jag har precis samma. Den har även dragkedjor omlott i nacken där hatten fästs in. Har aldrig tänkt på att bina skulle kunna krypa in där, men det är nog faktiskt möjligt...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 jun-12 kl 13:08 »
Jag har precis samma. Den har även dragkedjor omlott i nacken där hatten fästs in. Har aldrig tänkt på att bina skulle kunna krypa in där, men det är nog faktiskt möjligt...

Ja, titta! Jag är inne på fjärde året med den där overallen och har hela tiden trott att dragkedjan gick hela vägen runt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare
beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser