Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  korsning gökfärgad marantupp + isbarhöna?  (läst 1925 gånger)

mt_knot

• Skåne
korsning gökfärgad marantupp + isbarhöna?
« skrivet: 29 apr-12 kl 09:31 »
Hur kan jag förvänta mig kycklingarna ser ut och kommer det att gå att skilja könen på kycklingarna? Andra saker av intresse som jag kan vänta mig, typ äggfärg?

Johan med en "vildruvande isbarhöna"

Annamax

• Övriga världen
SV: korsning gökfärgad marantupp + isbarhöna?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-12 kl 09:45 »
Min gråa isbarhöna fick kycklingar med en maran som pappa, även hon hade gömt sig under en gran ute, och fick sköta sig själv. Resultatet blev tre svarta kycklingar och tre grå. De har inte börjat värpa än, men har hört att det ska bli mörkare gröna ägg, typ militärgröna, ska bli väldigt spännande:)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 29 apr-12 kl 10:08 »
Du kommer inte att kunna könssortera på färgen. Vissa kycklingar kommer att bli i princip enfärgade andra kommer bli tvärrandiga med bara ett anlag för tvärrandighet. Beroende på hönans färg (svart, blå eller spättad) så blir kycklingarnas grundfärg lite olika.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mt_knot

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 apr-12 kl 22:24 »
Hönan är mörk grå, är lite osäker på vad det räknas som, men tack för svaren, hönan har ruvat 2 veckor nu men igår såg hustrun en räv bara ett 20-tal m från redet så jag tog in henne och äggen i en kattbur i stallet och hon ligger kvar ännu så det finns hopp om kläckning. Hoppas på det bästa! :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 30 apr-12 kl 10:25 »
Hönan är mörk grå, är lite osäker på vad det räknas som, men tack för svaren, hönan har ruvat 2 veckor nu men igår såg hustrun en räv bara ett 20-tal m från redet så jag tog in henne och äggen i en kattbur i stallet och hon ligger kvar ännu så det finns hopp om kläckning. Hoppas på det bästa! :)
Mörkt grå kallas blå  ;)

Då kommer dina enfärgade kycklingar bli blå eller svarta och de randiga blir blågökfärgade eller vanlig gökfärgade, dock får alla tuppar den mörkare "hönfärgen"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sizz

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 22:09 »
Nyfiken följdfråga, vilken färg på äggen får hönor där ena förädern är en maran och den andra en vit eller grönvärpare?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 22:17 »
Om ena föräldern är brunvärpare och andra är vitvärpare blir hönekycklingarna brunvärpare.
Om ena föräldern är brunvärpare och andra är grönvärpare blir hönekycklingarna mörkgrönvärpare.

Förutsatt då att båda föräldrarna är homozygota för äggfärgen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser