Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna grisar?  (läst 7708 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Låna grisar?
« skrivet: 28 apr-12 kl 15:21 »
Min rygg pallar inte grävandet i trädgårdslandet längre. Tiden går och paniken tilltar. "Man skulle haft ett par grisar" sa jag först på skämt men sen slog det mig att det hade ju varit perfekt! Ska inte skaffa egna grisar (än), men tänk om det fanns någon som kunde låna mig två grisar i några dagar eller hur lång tid de nu behöver för att böka upp den lilla ytan. Jag kan inte mycket om grisar så jag tänkte höra med er först. Är det genomförbart? Är det svårt att sätta upp ett provisoriskt elstängsel, vill de rymma, hur stabilt måste det vara? Tar man in grisar på natten? Drar de till sig vildsvin?

Kommentera gärna. Hela idén kanske är galen? Varför i så fall?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Låna grisar?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-12 kl 21:53 »

Bulan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-12 kl 22:04 »
Detta har jag oxå undrat! Kanske finns någon som är villig att hyra ut ett par grisar under en period? Vore ju toppen! Har sett att det finns de som hyr ut både höns, getter, hästar och diverse andra djur under sommarmånderna t.ex. Så varför skulle det inte funka med ett par grisar? Så länge djuren sköts och tas om hand enligt konstens alla regler så klart  :) Fram med er nu alla Alternativare som har några trevliga trädgårdsgrisar att hyra  ut  ;D
Bulan

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 07:01 »
Hej jag undrade det samma å hittade en bra länk.

http://www.landtsvinet.se/om/pdf-artiklar/linderodaren_09_2_inhagnader_rymlingar.pdf

Det var intressant! Och man blir inte mindre sugen när man ser de fina bilderna. Tyvärr dåligt med svar från grisägarna här så det är väl inte så realistiskt att hinna hitta några grisar nu.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 07:10 »
Jag tror nog man i så fall vill ha dom utlånade på en lite längre period. Det är ju lite bökigt ( om vitsen ursäktas ;) ) att flytta grisar hit och dit, så att bara göra det för nån vecka känns nog inte så lockande. Dessutom finns här väl inte så många med fler grisar än dom själva har plats med..

När jag hade grisar brukade vi hyra ut ett gäng om sommaren, dom åkte till sin 'arbetsplats' i maj, och fick sen åka direkt till slakteriet senare på hösten. Röjde upp olika hagar. Jag höll med mat och stängselmaterial, och den som lånade dom skötte om dom och stängslade. Det var roligt och frigjorde en del plats här hemma, men det var rätt mycket pyssel.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 07:49 »
lite bökigt
;D

Ja jag tänkte också om de blir väldigt stressade av att flyttas kanske? Då är det ju ännu mer oschysst om det bara är för så kort tid.

asta

« Svar #6 skrivet: 07 maj-12 kl 08:12 »
Jag lånade grisar i flera somrar, från en uppfödning. De kom som små och åkte härifrån direkt till slakteriet. De gjorde ett strålande jobb med hyggen och hagmark, men även om de är bra på att böka så är de inte direkt några jordfräsar. De stampar ju liksom till marken efter sig. Men inte ett ogräs eller mossbit kvar när de var klara. Så jag kan verkligen rekommendera grisar för den som vill renovera sina hagar utan att behöva plöja dem eller på mark som inte går att plöja.

Att bara låna en dag eller två funkar nog inte och även om de skulle böka landet åt dig hade du behövt spadvända det för att inte jorden skulle bli så kompakt. Då är det nog både lättare och ger ett bättre resultat att hyra en jordfräs.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 maj-12 kl 08:36 »
;D

Ja jag tänkte också om de blir väldigt stressade av att flyttas kanske? Då är det ju ännu mer oschysst om det bara är för så kort tid.

Ja, det är väl själva lastandet och sånt då som är lite stressande. Annars är dom ju bara glada när det är nåt nytt, dom är ju nyfikna till tusen.

Jag lånade grisar i flera somrar, från en uppfödning. De kom som små och åkte härifrån direkt till slakteriet.

:) ;)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 07 maj-12 kl 09:34 »
Att bara låna en dag eller två funkar nog inte och även om de skulle böka landet åt dig hade du behövt spadvända det för att inte jorden skulle bli så kompakt. Då är det nog både lättare och ger ett bättre resultat att hyra en jordfräs.
Aha! Ja det tänkte ju inte jag på förstås. Det är alltså rabatter där jag brukar så sommarblommor etc. Då är hela idén dålig då. Fast i och för sig går det ju lättare och snabbare att luckra jord utan ogräs med grepen.

Trandans

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 maj-12 kl 09:53 »
Vi skall så vall till fåren men det är hemskt mycket med nässlor.
Hur är er erfarenhet? Äter grisarna upp nässlornas rötter?

asta

« Svar #10 skrivet: 07 maj-12 kl 10:30 »
Vi skall så vall till fåren men det är hemskt mycket med nässlor.
Hur är er erfarenhet? Äter grisarna upp nässlornas rötter?

mossa, nässlor, kirskål, hallon, sly, gamla stubbar osv. osv. Allt som växer eller inte växer. Först det som är riktigt gott och till sist det som inte smakar nåt vidare. Tåg gillade inte "våra" grisar, men de böjkade ändå upp tuvorna så att de gick att plocka bort. Böka, gödsla och trampa till fixade grisarna! Sen harvade vi eller krattade lite grand för att mylla i vallfrö och hagen var som ny. Perfekt när man har hästar och inte vill att hagen ska bli porös som den blir efter att ha varit plöjd.

skäggetorpet

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 07 maj-12 kl 10:32 »
Här kommer inget svar på din fråga direkt men jag ska få ha grannens fyra småkultingar här i sommar :D
Det ska bli jättespännande, ska stängsla i em. Dom ska få gå lite på tomten samt in en bit i skogen.
Har massa sly som ska fällas där och då tänkte jag att dom kunde få dt att mumsa på - hoppas dom kommer gilla...
Förhoppnigsvis kan jag ha potatisland nästa år där det nu bara växer jobbigt ogräs  ;)

asta

« Svar #12 skrivet: 07 maj-12 kl 11:35 »
Här kommer inget svar på din fråga direkt men jag ska få ha grannens fyra småkultingar här i sommar :D
Det ska bli jättespännande, ska stängsla i em. Dom ska få gå lite på tomten samt in en bit i skogen.
Har massa sly som ska fällas där och då tänkte jag att dom kunde få dt att mumsa på - hoppas dom kommer gilla...
Förhoppnigsvis kan jag ha potatisland nästa år där det nu bara växer jobbigt ogräs  ;)

Här är bilder från våra gris-somrar
http://www.freewebs.com/mian1/grisprojektet.htm
 :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 07 maj-12 kl 12:40 »

Härliga glada grisar! Duschbilden gillar jag bäst  :-*

Varför valde ni att låna grisar, inte skaffa själv?

Jenova

• Halland
« Svar #14 skrivet: 07 maj-12 kl 12:44 »

Vilken bra idé  ;D. Större delen av min mark hade behövt få en renovering av grisar. Hur stort område bökar en gris upp på en sommar? Äter de kanske mördarsniglar också? Har sett små hundkojeliknande skydd som flyttas med när man flyttar stängslet, kan det räcka under sommaren? Kanske kan du berätta lite mer, du som har erfarenhet av det? ???
Eftersom mina hästar betar på all min mark så har jag inte riktigt velat plöja upp för att förbättra betet, men detta lät ju som en perfekt lösning. Jag har många olika vilda blommor och väldigt många fjärilar här som jag inte vill förlora. Många olika sorters fåglar och fladdermöss har jag också som jag värnar om. Försöker därför hålla det giftfritt här, jag eldar inte det torra gräset på våren heller.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #15 skrivet: 17 maj-12 kl 12:00 »

Jag menar att ordet bättre är fel i detta sammanhang, rätt ord är annorlunda enligt min ringa erfarenhet.  Liknelsevis är det som att jämföra en plog med en ogräspruta - och det gör vi ju inte normalt.   Jordfräsen lämnar en massa söderdelade rötter som blir till rotsticklingar och en stor mängd frön i den luckrade jorden!  Grisen käkar upp rötter och stora mängder frön samt många ägg och puppor av skade-insekter.  Dock lämnar grisen som sagt en ganska kompakt jord efter sig. En gris hjälper dock till att lösgöra  stora stenar som kan hindra odlingen - där jordfräsen fastnat eller tagit skada.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 maj-12 kl 12:17 »
Enligt vad jag kom fram till efter mina år med utegrisar, så är nog jordfräs och grisar tämligen likvärdiga som ogräsbekämpare. Dvs gör man inget mer, så är snart biten igenvuxen igen.
Jorden innehåller så oändligt mycket frön, så på fröogräset har dom en begränsad effekt, om ens nån. Kvickroten minskar lite just året efter grisarna, och då under förutsättning att dom fick jobba länge på biten och verkligen gick igenom den till botten. Men rent blir det inte, och efter några år har man kvickroten där igen.

Så de två gamla beprövade, giftfria, sätten att bekämpa ogräs består, och det är dels den gamla svarta trädan, där man harvar på åkern sommaren igenom för att knäcka både rot-och fröogräs. Och här gäller det att hänga i, och veta när man måste harva.
Den andra metoden vet alla bönder. En riktigt bra och tät nyttogröda. Det är bland det bästa sätten som finns att bekämpa ogräs.
En gröda som växer halvdant på grund av för lite näring, eller/och dåligt dränerade jordar, släpper alltid fram ogräset.

Kantarella

• Snart 7 år på gården och inte färdig med nånting.
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 maj-12 kl 16:24 »
Du kan låna min Linderödsgylta Edith om du fixar transport, typ hästsläp. Hon behöver bara ett lågt elstängsle, det sätter man på en halvtimme, har jätte respekt för elen. Sover ute på natten. Är kelen och springer vart du vill om du har en hink med mat i handen.
Kantarella

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 21:52 »
Du kan låna min Linderödsgylta Edith om du fixar transport, typ hästsläp. Hon behöver bara ett lågt elstängsle, det sätter man på en halvtimme, har jätte respekt för elen. Sover ute på natten. Är kelen och springer vart du vill om du har en hink med mat i handen.
Är det sant??!!!  :D Vad glad jag blir, hade gett upp hoppet. Jorden får bli kompakt då, struntsamma, alternativet just nu verkar vara en meter högt ogräs. Var i Skåne bor du? Jag skickar pm förresten.

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 23:20 »
Jorden behöver inte bli kompakt, om du inte har henne där för länge. Kör hem henne igen eller flytta henne, när du tycker det ser bra ut.

Ett råd till: Ge henne inte för mycket mat på morgonen eller förmiddagen, för då jobbar hon sämre!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare (2 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser