Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vingliga-baklänges-på rygg  (läst 2245 gånger)

jacobi

• -
vingliga-baklänges-på rygg
« skrivet: 26 apr-12 kl 21:12 »
mina 2 dar gamla vaktelkycklingar är vingliga ser trötta ut, går baklänges när de håller på at trilla bakåt
för att tydligen hålla balansen, men förmår inte. -> hamnar på rygg o har svårt att komma upp.
när de är 4-5 dar dör de! ?
hade inga djur sen tidigare,  köpte ägg o kläckte.
de är inomhus under en värmeplatta, o ger de kalkonstart o vatten.
Nån som varit om nåt sånt ??

nikky

• ,japanska vaktlar
    • -
SV: vingliga-baklänges-på rygg
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 21:16 »
är du säker på att de har 35 grader varmt ? testa o sätta in dem i kläckaren igen på 35 grader..så gjorde jag o mina piggnade på sej.

jacobi

• -
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 21:27 »
jodå, jag har en termometer under plattan, =36

torparsambo

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 08:19 »
Det hände exakt samma sak med mina fyra vaktlar som kläcktes?!  :'(

Har ingen aning om vad som hände, tyckte jag skötte dem såsom jag läst mig till att man ska göra!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 27 apr-12 kl 08:34 »
mina 2 dar gamla vaktelkycklingar är vingliga ser trötta ut, går baklänges när de håller på at trilla bakåt
för att tydligen hålla balansen, men förmår inte. -> hamnar på rygg o har svårt att komma upp.
när de är 4-5 dar dör de! ?
hade inga djur sen tidigare,  köpte ägg o kläckte.
de är inomhus under en värmeplatta, o ger de kalkonstart o vatten.
Nån som varit om nåt sånt ??
Har du sett att dom har ätit och druckit? Kaklonstart är kanon till vaktelkycklingar men man måste mala/mortla/köra i matberedaren så att det blir mjöligare. Vanlig kalkonstart är alldeles för grovmald för vaktelbebbar!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-12 kl 08:43 »
Håller med Azzo-Lina. Det låter precis som om de inte får i sig mat. Även om maten är tillräckligt liten kan vaktlar vara tröga på att komma igång att äta  :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jacobi

• -
« Svar #6 skrivet: 27 apr-12 kl 11:43 »
jo de äter (-de bajsar flitigt) o klart att jag malt det.
det gick bra vid förra årets kläckning då jag köpte äggen av dig(=Lina)
så jag funderar nästan om det kan vara nåt med äggen jag köpt i år.?

tinaw

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 apr-12 kl 06:51 »
Äggen gör ingen skillnad på hur friska kycklingarna blir, däremot kan äggkläckaren spela roll. Annars är det i första hand utfodring, vatten och värme som är grejen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser