Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lealösa ungar  (läst 2505 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
lealösa ungar
« skrivet: 18 apr-12 kl 16:11 »
Nu blir jag trött. För ett par år sedan hade jag några ungar som dog plötsligt och nu har det hänt igen. Vid ca 8 veckors ålder blir en del ungar helt försvagade i musklerna. Alltid vid denna ålder. De är alltid i jättefin kondition, runda och fina i hullet. De har växt helt normalt och inget verkar konstigt. Men så börjar bakbenen släpa lite och de hänger inte med riktigt. Sedan sprider det sig till hela kroppen och till sist dör de. Det tar ca två dygn från att symptomen upptäckts tills de dör. De har helt fungerande mage hela tiden och avföringen är precis som den ska, alltså ingen tendens till diarré. De har inte heller ont utan äter och försöker hänga med de andra så länge de kan. De har ett piggt och vaket uttryck i ögonen hela tiden.

Det verkar som musklerna slutar fungera. Kaninen blir helt lealös som en trasdocka. Förmodligen dör de för att även hjärta och lungor upphör att fungera. De stängs av helt enkelt. Vad är detta????? Jag har verkligen letat information men inte hittat något som stämmer in. Någon kaninexpert som kan säga vad det är?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

FM

• Skåne
SV: lealösa ungar
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 16:25 »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 16:26 »
Kaninförlamning? Beror på selenbrist eller brist på vitamin e säjs det.. Fast det finns ju fler sjukdomar som kaniner kan få med.
Fjäderfän och kaniner

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 16:31 »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 18 apr-12 kl 19:21 »
Selenbrist tror jag inte på, inte heller e-vitamin.
Jag ger gärna stöd om du har möjlighet skicka till obduktion!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #6 skrivet: 19 apr-12 kl 14:40 »
Tack för länkarna. Väldigt intressant läsning. Skönt man inte är ensam om att drabbas.

Det verkar vara lite olika bud om vad det kan vara så mycket klokare har jag inte blivit. Selenbrist, E-vitaminbrist, Kalcium etc. Det kan också vara ett virus eftersom någon märkt att penicillin botade dem.

Nu har jag blandat E-selen i vattnet, lagt in saltstenar med mineraler, satt in skålar med mineralfoder till alla kaniner så nu blir de väl mineralförgiftade i stället  :P

De kvarvarande ungarna är jättepigga och friska. Hoppar runt och leker och äter som vanligt. Min lilla trasdocka är nu ännu sämre men jag har lyckats få i henne lite mineraler och selen. Hon tuggar lite på en morot men kroppen är nu helt utslagen och hon kan inte lyfta på huvudet. Käkmusklerna fungerar knappt utan hon tuggar långsamt. Ögonen är fortfarande pigga och klara. Ger henne en liten stund till. Stackaren :'( Hon fyller 8 veckor idag.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 apr-12 kl 14:40 »
Är det gotlandskaniner? I sådana fall betalar Föreningen Gotlandskaninen hälften av kostnaderna vid obduktion. Har det hänt förut så kan det vara värt att skicka iväg en unge på obduktion för att få lite klarhet kring vad det kan vara. Själv har jag tyvärr inga tips att komma med.  :-\ Lycka till med resten av ungarna nu!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 19 apr-12 kl 14:42 »
Penicillin biter på bakterier.  (:) På virus biter ingenting.... ;)
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser