Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm!!  (läst 3266 gånger)

Vonne

  • Inlägg: 25
    • -
Flasklamm!!
« skrivet: 17 apr-12 kl 02:08 »
Hej!
Jag har fått förmånen att ta hand om ett litet bagglamm som blev ratad av sin mamma. Han är nu 3 dagar och dricker mjölkersättning Pontus, just nu utblandad med modersmjölk. Men mammas mjölk är snart slut.
Det jag funderar över är hur länge han behöver gå här med mig och hundarna? (Inte för att jag vill bli av med honom.)
När kan han flytta till fåren?
Vi bor inte i närheten av hans flock så hur ska han veta att han är ett får sen?
När och vad ska jag mata honom med sen? Hö har han som han kan pyssla med nu och senare mumsa på. Kraftfoder har jag förstått men vad för sort och NÄR?
Kom gärna med tips och förslag.

Mvh Vonne
Vad vore livet utan våra djur???

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flasklamm!!
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 09:02 »
Lamm är följare.  De följer efter sin mor överallt.  Han kommer att bli stressad varje gång han inte ser dig, och försöka följa efter och/eller ropa dig tillbaka.  Eftersom du gör det tackan gör, fixar de basala behoven nu, så ser han dig som sin mamma, på gott och ont.  Han behöver lära sig vad han kan äta.  Enligt Läroplan För Lammskolan är det mamma som visar vad som går att äta, lammen härmar.

  Om du vill kan du försöka utbilda honom till "hund", dvs ha honom kvar hela livet.  Jag har aldrig rumsrentränat ett får, men flera getter, och det var inte så mycket svårare än att träna en valp.  Vad är planen, vad är uppgörelsen med ägaren?  Ska han tillbaka, har du fått/köpt honom, eller ska han slaktas i höst?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Flasklamm!!
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 10:56 »
Man brukar säga att lammet skall få mjölkersättning till dess att det tredubblat födelsevikten, därefter skall man sluta tvärt och lammet kan sedan äta hö och lammfor.

Ett flasklamm kan gå i sin flock, det kommer ju på stört när du dyker upp med flaskan, men det låter som att du bor för långt ifrån fåren för att det skall vara möjligt. Så du får nog ha kvar din lille ett tag till... :)

Vi har just nu ett flasklamm som går i sin flock, han kommer att få flaska så länge det behövs och sedan tror jag att betet är igång så bra att han klarar sig på det.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Flasklamm!!
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 11:32 »
Hej vonne

Jag är ingen expert på flasklamm men se till att han är så stor som möjligt och äter hö bra när du lämnar honom i flocken. Den person som gett honom till dig borde kunna ge dig svar...
Där får han nog en kulturchock då han inte är uppvuxen med får.

Är det verkligen värt att rädda livet på ett lamm för att sedan sätta den i flock där den inte vet hur man ska uppföra sig?

En kompis tog hand om ett litet lamm som var bortstött av sin mamma,den föddes upp på flaska och när den var 2 månader var det besvärligt att ha den i lägenhet och kördes då till besättningen den var född i. Han blev fruktansvärt mobbad hela sommaren av både tackor och lamm :(

Nu påstår jag inte att detta kommer att hända ditt lamm men hans förutsättningar hade varit ljusare om han fått växa upp som flasklamm i sin flock
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Flasklamm!!
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 11:48 »
Då får jag berätta en roligare historia... ;) För ett par år sedan hade vi en liten grupp på fyra flasklamm, två egna och två som vi tagit hand om eftersom vi ändå hade flasklamm. Av någon anledning som jag inte minns nu så släpptes våra flasklamm till sin flock medan de vi tagit hand om blev kvar i lagården. Det tyckte de inte om, utan stack sonika ut och gick till den hage där våra avelsbaggar gick.

De två små tacklammen blev så väl omhändertagna och de satte igång hela bagg-gruppen i lammrace genom hagen. Det var en underbar syn att se vår store, närmre 100 kilo tunge, texelkorsning hoppa jämfota efter två små gotlandslamm.... ;) Så det behöver inte gå dåligt även om det bästa såklart är att de får växa upp med sin flock.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Vonne

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Flasklamm!!
« Svar #5 skrivet: 18 apr-12 kl 02:06 »
Tack för era svar!
Tanken med Jäääsper är att han ska slaktas till hösten. Jag ska inte ha honom kvar för jag bor inte optimalt för att ha 2 får, för jag kan ju inte bara ha honom kvar.
Och jag vill inte ha honom som hund. Det har jag redan 3 st.  :)
En fundering är att ta ett till flasklamm så han får sällskap, vad tror ni om det? Jag måste ju jobba och han kan ju inte följa med överallt.
Ägaren kan inte ha honom som flasklamm i flocken för hon bor för långt bort från flocken för att kunna mata honom så ofta som han ska ha mat.

"Är det verkligen värt att rädda livet på ett lamm för att sedan sätta den i flock där den inte vet hur man ska uppföra sig?"
Svår fråga, jag vet inte men varken ägaren eller jag hade hjärta att låta honom dö bara för att han inte blev "älskad" av sin mor.

Han verkar må toppen nu i alla fall. Busar med hundarna och verkar trivas.
Vi tar det som det kommer.
Vonne Jäääsper mfl.

Vad vore livet utan våra djur???

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flasklamm!!
« Svar #6 skrivet: 18 apr-12 kl 07:57 »
Vore han min skulle jag behålla honom tills det är dags för honom att dö.  Hundar och Vonne är ju hans flock nu.  Skillnad om han skulle leva längre.

De flasklamm jag har träffat, som har bott inne har betett sig ungefär som flaskkillingar.  Dvs adopterat människor och hundar som flock.  Jag vet inte hur det skulle ha gått utan den mjuka övergång till "fårliv" som "mina" flasklamm fått:  Bo inne, vara med ute, träffa andra får en kort stund, vid fall av konflikt komma och gömma sig bakom tvåbent adoptivmamma, nästa dag nytt försök, och så småningom prova att gå med de biologiska släktingarna allt längre stunder.  Jag skulle inte vilja utsätta min vän för den chock en plötslig utplacering kan innebära.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser