Idag tyckte EON att dom kunde stänga av vår ström för att dom hade ett planerat arbete på gården jämte.
Kruxet är att vi har kycklingar på 1 vecka som har värmelampa, och en äggkläckare igång med 45 ägg.
Till saken hör att dom inte har meddelat oss alls att det skulle bli ett planerat strömavbrott idag, utan dom har bara stängt av strömmen.
Ringde kundtjänst för att göra felanmälan och serviceteknikern har alltså "glömt" att meddela både kundtjänst och oss att dom skulle stänga av strömmen idag.
1 timme efter strömavbrottet börjat erbjuder dom sig att skicka ut en tekniker akut för att få igång vår ström ( just pga att dom inte ens meddelat oss) men innan dom hinner hit så kommer strömmen igång efter 1 timme o 30 minuter.
Första kvinnan på kundtjänst är väldigt trevlig och tillmötesgående och håller helt med att ett planerat strömavbrott MÅSTE meddelas innan och ger oss rådet att om något händer med kycklingarna eller äggen i kläcken så ska vi göra en felanmälan på detta till eon.
Kvinna nummer 2 jag pratade med efter strömmen kommit tillbaka var den otrevligaste och suraste jag någonsin pratat med i telefon.
Enligt henne får vi både skylla oss själva att vi inte har reservaggregat och att deras tekniker ju faktiskt aldrig gör några misstag.
Och detta hänvisar hon till djurskyddslagen som enligt henne kräver att man som "lantbrukare" alltid måste ha reservaggregat, annars får man "skylla sig själv".
Jag kan köpa att man får ansvara själv för sina djur vid strömavbrott. Men detta var ett planerat sådant som dom bara struntat i att meddela oss om. Hade dom bara meddelat detta så hade det inte varit några problem.
Så just nu håller jag tummarna att äggen klarat sig utan större problem, kycklingarna är det ingen fara med iallafall =) .
Min fråga är alltså,, vad är det egentligen för regler som gäller vid en sån här händelse?