Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Regler" vid strömavbrott när man har kycklingar och äggkläckare igång?  (läst 3617 gånger)

nanna85

• Halland
Idag tyckte EON att dom kunde stänga av vår ström för att dom hade ett planerat arbete på gården jämte.
Kruxet är att vi har kycklingar på 1 vecka som har värmelampa, och en äggkläckare igång med 45 ägg.
Till saken hör att dom inte har meddelat oss alls att det skulle bli ett planerat strömavbrott idag, utan dom har bara stängt av strömmen.

Ringde kundtjänst för att göra felanmälan och serviceteknikern har alltså "glömt" att meddela både kundtjänst och oss att dom skulle stänga av strömmen idag.
1 timme efter strömavbrottet börjat erbjuder dom sig att skicka ut en tekniker akut för att få igång vår ström ( just pga att dom inte ens meddelat oss) men innan dom hinner hit så kommer strömmen igång efter 1 timme o 30 minuter.
Första kvinnan på kundtjänst är väldigt trevlig och tillmötesgående och håller helt med att ett planerat strömavbrott MÅSTE meddelas innan och ger oss rådet att om något händer med kycklingarna eller äggen i kläcken så ska vi göra en felanmälan på detta till eon.

Kvinna nummer 2 jag pratade med efter strömmen kommit tillbaka var den otrevligaste och suraste jag någonsin pratat med i telefon.
Enligt henne får vi både skylla oss själva att vi inte har reservaggregat och att deras tekniker ju faktiskt aldrig gör några misstag.
Och detta hänvisar hon till djurskyddslagen som enligt henne kräver att man som "lantbrukare" alltid måste ha reservaggregat, annars får man "skylla sig själv".

Jag kan köpa att man får ansvara själv för sina djur vid strömavbrott. Men detta var ett planerat sådant som dom bara struntat i att meddela oss om. Hade dom bara meddelat detta så hade det inte varit några problem.

Så just nu håller jag tummarna att äggen klarat sig utan större problem, kycklingarna är det ingen fara med iallafall =) .

Min fråga är alltså,, vad är det egentligen för regler som gäller vid en sån här händelse?
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Ingen aning om vilke regler som gäller men sunt bonnförnuft säger mig att om man har något som man är rädd om och som kan bli förstört vid strömavbrott så har man ett reservelverk. Annars får man ta smällen.

Vi Svenskar har blivit så bortskämda och tar väldigt mycket för givet....

Är mest förvånad över att du har så stor tilltro till att stora multinationella företag ska bry sig om dig som kund  ??? Själv blir jag mest förvånad varje gång sådana företag lyckas med kundvård.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nanna85

• Halland
Jag litar inte ett skit på dom större företagen. Däremot funderar jag på hur många vanliga "svenssons" det finns som faktiskt har ett reservaggregat hemma?
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Inte vet jag vad som gäller enligt lag och regler, men nog förväntar man sig ett meddelande någon vecka innan ett planerat strömavbrott? Det behöver ju inte vara djur som far illa av ett strömavbrott heller. Får man bara lite förvarning kan man ordna det mesta. Vi har alltid fått förvarningar om strömavbrott.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

nanna85

• Halland
Inte vet jag vad som gäller enligt lag och regler, men nog förväntar man sig ett meddelande någon vecka innan ett planerat strömavbrott? Det behöver ju inte vara djur som far illa av ett strömavbrott heller. Får man bara lite förvarning kan man ordna det mesta. Vi har alltid fått förvarningar om strömavbrott.

Det är lite det tänket jag hade idag också. Visst, hade det blivit ett strömavbrott som ingen kunde förutsäga så hade jag ju faktiskt fått skylla mig själv.
Men i detta fallet visste företaget om att det skulle bli avbrott, och dom ska enligt lag meddela om sånt här innan.
Då hade det inte varit några problem överhuvudtaget

_PoLo_

• -
Skulle jag fått ta en diskussion med kvinna nr2 så hade hon fått höra både det ena och det andra tills kärringfaen vart tyst, och efter det hade jag bett om att få prata med hennes chef, då brukar den där typen av "kundbetjänare" börja slicka en medhårs, efteråt så hade du kunnat tipsa henne om att söka jobb på viasat/MTG group, där brukar den typen av personal vara populär...  :P

Lycka

• Ångermanland
Där jag bor har vi ofta strömavbrott, mina kläckningar gick åt skogen förra året.
Min senaste kläckning 3 tim strömavbrott, gick bra.
"grannens" dog.
Grannen ringde EON som bara hänvisade till ett eget kraftverk,
 om man ska hålla på med uppfödning.
Vi är alldeles för flata, vi skulle gå ihop och bråka.
 som bor här eftersom det är så ofta.
Om man borser från äggkläckning, så är vi själva rädde
genom att vi har vedspis och gasol kök.
Men alla har ju inte det
« Senast ändrad: 17 apr-12 kl 06:45 av Lycka »
Hedemorahöns

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Vi blev av med en jäkla massa ällingar förra året då vi hade elavbrott i två dygn när det var 4 dagar kvar på kläckningen av våra blekingeankor. Då skickade vi in en skadeanmälan till vattenfall. Vi fick ut 300 kr / ägg i skadestånd! Viktigt här är att påpeka att vi INTE har varken ankorna eller hönsen i vårt företag utan de ägs av oss som privatpersoner. Om man har företag(eller lantbruk) är man alltså skyldig att hålla med reservelverk för att man ska ha möjlighet till skadeersättning. Samma sak gäller om du har gårdsbutik och det tinar upp 200 kg lammfile i frysen, då krävs reservelverk för att du ska få ut ersättning. Om du däremot har 200 kg älgkött som privatperson kan du få ut ersättning för det.

Sen krävdes givetvis en massa överklaganden osv, men jag tycker devar väldigt hjälpsamma mot oss på vattenfall i alla fall. Tror också bedömningen kunde blivit annorunda om det inte varit "akut utrotningshotade ankor med högt bevarandevärde" som vi skrev i skadeansökan.

Detta gäller vattenfall och man bör nog lusläsa avtalen om man ska veta vad som gäller just sitt avtal och sitt elbolag.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lycka

• Ångermanland

Grattis till det.
Jag hade en ras som är "ganska "svårkläckta,
iddes inte ens skicka in och klaga.

Händer det igen ska jag iaf försöka.
Kanske Vattenfall är bussigare än EON också ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser