Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken djurart tillhör detta kraniet? Konstigt hål mellan ögonen.  (läst 2524 gånger)

Xoot

• Gäst

Hittade ovandelen för 14år sen i skogen, hittade underdelen igår 1meter längre bort.
Tycker delarna passar ihop rätt bra så nog måste det vara samma djur, eller?

Angående hålet mellan ögonen lite högre upp.
Är det ett skotthål? En bekant hävdar bultpistol. Personligen kan jag inget om skelettdelar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Gris, hållet kan jag inte uttala mig om.

Magnus73

• Västerbotten
Tror det kommer från en gris, grannen din har nog rätt angående hålet.

Flying Goose

• Västmanland
Hej!

Det är utan tvekan en tamgris. Kan dock inte säga om det är skotthål eller bultpistol..

Mvh Jessica
Flying Goose

Xoot

• Gäst
Väldigt spännande då ingen haft jakträtt på marken förut.
Är ni säkra på gris?? Trodde absolut inte att vi hade svin här.

Vad menar ni med TAMgris?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
inget viltsvin utan en gris som någon har fött upp ;)

kanske det har rymt en gång i tiden, gick inte att fånga in och de var tvungna att skjuta det?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fräsen

• Gäst
En asätare kan ha släpat dit det.

Xoot

• Gäst
Kul med svar.
Borde jag inte kunna hitta resterande skelettdelar inom samma område? Tycker mig ha letat och letat.

Xoot

• Gäst
För er insatta, hur skiljer ni på tamgris och vildsvin? Utifrån bilden som jag lagt upp alltså.

Flying Goose

• Västmanland
ja det är säkert räv eller grävling som släpat dit det från nån gård i närheten.

Vildsvin brukar ha längre och långsmalare kranie samt jättelånga hörntänder:) och att ett vildsvin skulle ha skotthål i pannan anser jag är för osannolikt:) Blir inga skelettdelar över ifall man slaktar en gris för att äta. Inga delar som man slänger just vid slakttillfället iaf.

Mvh Jessica
Flying Goose

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser