Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfött lamm!  (läst 1673 gånger)

Trandans

• Skåne
Nyfött lamm!
« skrivet: 15 apr-12 kl 07:49 »
Tidigt i morse när jag kom ut till fåren hade sista tackan lammat ett piggt litet lamm, nästa hängde kvar där bak.
Jag kunde lirka ut den och fick liv i ungen, tackan struntar fullständigt i den lilla. Kan ha varit så att den luktar konstigt för vi fick gnugga den han var både var kall och ville inte andas.
Den har fått mjölk två gånger så råmjölk har den fått. Jag binder upp tackan och sen låter hon ungen dricka.
Hon slickar den inte och buffar undan den när den vill komma till.
Nu är den torr och mätt, men hur ofta bör jag binda upp tackan och låta den lilla dricka?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Nyfött lamm!
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 07:55 »
Du måste ha stenkoll på tackan tills hon accepterar lammet. Ibland får tackor för sig saker o då är dom väääldigt envisa  >:D, och nu har hon fått för sig att detta lamm inte är hennes men det är bara att nöta på med att ha henne uppbinden så att hon inte kan stånga ihjäl den lille o se till att den får dia varannan timme till att börja med. OBS jag skulle ha tackan uppbinden så att hon inte gör illa den hon inte accepterar! Låter hårt, men det är värre att hitta lammet ihjälstångat:(
Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 08:49 »
Håller med Erica.

Vi har haft två tackor denna säsong som fullständigt ignorerat, buffat o stångat efter sina två respektive lamm. Vi kämpade och tvångsmatade 6 timmar varje kvart först en håller tackan(rem om halsen på tackan) ev in i ett hörn och en håller fram lammen. Efter ett tag så fungerade det att själv stå över tackan och när lammen kom fram hjälpa dom till spenen.  Vi hade lammen lösa men var med i boxen(har typ hästbox) för de stångade men var inte så att de verkade vilja stånga för att döda dom utan mer för att stånga bort lammen. Så klar fördel om en större än normal lammbox så de kan komma lite ifrån varandra men ändå närvarande.
Tror att det är bäst om lammen är lösa om möjligt för präglingen -- detta ÄR dina lamm -- tro inget annat -- det är bara att acceptera.

Bara snabbast möjligt kämpa på och det gäller att vara mer envis än tackan. ::)

När hon stannar kvar när lammen kommer fram så är det underbart och belöningen är att du slipper två månaders flaskmatning. Lycka till!
« Senast ändrad: 15 apr-12 kl 08:57 av Tord Almrot »
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

Trandans

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 21:26 »
Den av tackan oönskade lammungen är en riktigt tuff liten krabat. Den knuffar lätt bort tackans lilla älskling.
Jag har tackan uppbunden hela tiden och det känns som om hon inte är lika illasinnad.
Hur skall jag göra på natten, lammen föddes vid 4-5 tiden i morse.
Hur ofta bör jag gå upp och stötta dem? Nu tar den bortstötta lammungen all plats och det har nästan blivit så att den andra inte kommer till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser