Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plan för litet hus?  (läst 1881 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Plan för litet hus?
« skrivet: 15 apr-12 kl 00:44 »
Hej!

Vi hade en husvagn som invändigt var ca 4 * 2 m. I den fanns det plats för hela familjen (2 vuxna + 2 barn). En våningssäng åt ungarna och matplatsen gjordes om till dubbelsäng åt de vuxna under natten. Litet kök med enkel diskho och 3-lågig spis samt en trång toa där man fällde ned handfatet ovanför toan när man var klar.

Och?

Jo, jag funderar en hel del på hur man kan bygga sig ett hus för 4-6 personer som är verkligen litet men ändå fullt funktionellt med ett vara-ifred-hörn för varje person, plats att sitta och plugga/jobba, plats för samvaor och rejäl matlagning. Hur ser ett sådant hus ut? Är det någon som byggt litet med smarta lösningar snarare än förlorad funktionalitet? Ritningar? Tips? Idéer?

Hittills har jag funderat på sovrummen och tänkt att en 80-säng som fälls upp mot väggen har en skrivbordsskiva på undersidan som fälls ut när man fäller upp sängen. En garderob och en kombinerad byrå/bokhylla på varsin sida om dörren in. Då får man rummet som ett "T" med sängen som taket i "T" och gången till sängen som stolpen i "T" och garderob + bokhyllebyrå på varsin sida om den korta gången till sängen/bordet där man ställer sin stol som hissas upp i taket(?) när man inte använder den. Då skulle man få ett komplett sovrum med plugg-/jobb-plats på 210*170 cm = 3,6 m2 (säng med gavel = 85 cm, byrå + lite luft = 85 cm). Kan man packa det tätare? Nån som jobbat med U-båtsdesign?  ;)

Nån som tänkt i de banorna? Ett hus för 6 personer på minsta möjliga yta? Jag antar att det blir två våningar för att minimera ytan mot omgivningen för att spara energi...

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

JFOT

• Östergötland
SV: Plan för litet hus?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 10:25 »
En överslaf där stommen utgörs av skåp med en sektion för ett skrivbord är ganska så kompakt och fler personer kan använda det samtidigt.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 13:58 »
Här är en blogg där man kan få (ibland inte så lite) inspiration på temat.

http://kvadratsmart.wordpress.com/
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 09:10 »
Nån som tänkt i de banorna? Ett hus för 6 personer på minsta möjliga yta?

Minsta möjliga mark- eller golvyta?

En möjlighet till vara-själv-volymer är att ha tre våningar med kapslar (ā la japanska kärlekshotell) i ena änden av huset. Varje kapsel behöver inte vara högre än att man kan sitta där inne så tre kapslar på varandra behöver inte bli mer än 4,5m högt. Den översta kapseln kan vara dubbel för husparet. Tack vare höjden blir översta kapselvåningen extra privat.

I attackubåtar används hot-racking, ett koncept där man använder en sängplats som är ledig. Det finns inte sängplatser för alla att sova samtidigt (eftersom man går skift), så den plats man väljer kan fortfarande vara varm efter den som använt den sist. De rum man har i ett minimalt hushåll kan på samma sätt användas för olika sysslor. Min dotter vill ännu inte ha ett eget rum här eftersom hon har hela lägenheten som alternativ. På samma sätt som ubåtarnas hot-rack-system kan jag ta ett rum som inte är upptaget. Ibland är det jag som måste välja först.

För köket kan jag rekommendera att man börjar med en bra arbetsbänk där kan man förbereda råvarorna innan tillagning. En eller två lösa induktionsplattor kan plockas fram när de behövs. Stapelbara kastrullkombinationer är också vettigt.

Separera dusch från toalett. Då kan en tvätta sig samtidigt som någon annan ... gör sitt. Fundera på var speglarna ska sitta. Kanske man kan undersöka morgonansiktet i ett annat rum också?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser