Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smärtlindring för lamm  (läst 6439 gånger)

drakvinga

• Småland
smärtlindring för lamm
« skrivet: 14 apr-12 kl 21:17 »
Hej
En teoretisk fråga. vad använder man för smärtlindring när det gäller får? Används Finadyne? RImadyl? Metacam? vi satt och pratade här hemma om finadyne.. någon som vet om det används till får?
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

vallhunden

• Västergötland
SV: smärtlindring för lamm
« Svar #1 skrivet: 14 apr-12 kl 22:35 »
Metacam injektonxvärsta används... läggs subkutant (undér skinnet) Det kan inte vara några stora mängder till ett lamm, eftesom en tacka får ca 3 ml i ingångsdos om hon väger 60-70 kg
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-12 kl 22:49 »
Man använder Finadyne även  RImadyl och  Metacam alla finns med doser till lamm ( förlåt får  :D ) det är en kostnads fråga hur ofta man behöver spruta och mängd

MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-12 kl 22:56 »
det är en kostnads fråga hur ofta man behöver spruta och mängd

MvH Cokett

Jasså, jag trodde att det var en fråga om effektiv smärtlindring, hur ofta och mängd ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 23:16 »
He He  Det är dyrt med Finadyne i flera dagar men effektivt,så är det den praktiska biten om man vill spruta var dag , 2ggr dag eller var 3 dag Sen frågade TS teoretiskt eller läser jag så tokigt  :-[
  MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 15 apr-12 kl 07:13 »
När vår ena tacka var blockhalt fick hon metacam, hon svarade inte på de och då sa veterinären att man inte fick ge något annat smärtstillande till får... (Hade frågat om tex finadyn).
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

hustran

« Svar #6 skrivet: 15 apr-12 kl 07:35 »
fick höra av en vet. att man kunde ge magnecyl,det var det enda som hjälpte till får. ???

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-12 kl 07:46 »
Det har jag hört av en gammal herde också (att man kan ge magnecyl brus) , men min veterinär sparkar bakut över det och säger att det inte finns några karensbestämmelser gjorda för magnecyl. Eftersom det  aldrig har gjorts någon undersökning på detta. Därför "får" man inte använda det...

Feffe

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 15 apr-12 kl 09:57 »
Lite OT, men vi fick rådet att använda magnecyl till vår tacka med mastit, efter att penovetet används. ASA (den aktiva substansen i Magnecyl, bamyl etc) är nämligen främst vätskedrivande på idisslare, och detta var för att få ner svullnaden/ödemet i juvret.
Huruvida det är smärtstillande eller inte för idisslare vet jag inte.
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #9 skrivet: 15 apr-12 kl 10:28 »
Lite OT, men vi fick rådet att använda magnecyl till vår tacka med mastit, efter att penovetet används. ASA (den aktiva substansen i Magnecyl, bamyl etc) är nämligen främst vätskedrivande på idisslare, och detta var för att få ner svullnaden/ödemet i juvret.
Huruvida det är smärtstillande eller inte för idisslare vet jag inte.
Magnecyl sänker febern på kor , kanske funkar på tackor oxå. jag har inte provat. (än)..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

drakvinga

• Småland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-12 kl 09:25 »
hej och tack för alla svar
jag har nog mest hört att ma inte kan ge medicin peroralt på idisslare.. men magnecyl brus måste man ju då kunna ge i munnen? tänker inte göra det själv men det var bara i teorin denna fråga kom upp.
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 2 användare
karsan, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser