Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inrasat tak i jordkällare!  (läst 3256 gånger)

Texaz

• Dalarna
Inrasat tak i jordkällare!
« skrivet: 13 apr-12 kl 09:08 »
Jag har en magasinsbyggnad på min gård. Källarplanet har en gång varit jotdkällare men i det innersta rummet har taket rasat in. Det var ett enda stort cementblock som var uppstöttat med trästolpar.
Funderar nu hur jag ska kunna göra den användbar igen...
Mura upp ett valv inuti kanske? Antar att det är svårt att mura upp ett tak underifrån (är det ens möjligt???).
Någon som har bra tips? Vill så gärna ha en fungerande jordkällare.

Ett annat alternativ skulle iofs kunna vara att bygga en ny intill brunnen där vattenpumpen sitter, där finns ju en kulle...

Tips önskas!!! ;)
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Malines här igen

• Gäst
SV: Inrasat tak i jordkällare!
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 09:13 »
Varför måste du mura valvet inifrån?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 09:41 »
Motsvaras det inrasade taket av ett nedrasat golv i rummet ovanpå? Annars kan du gott hacka ner cementklumpen och bära ut den. Därefter gör du ett nytt innertak av trä. Någon slags isolering är det bra om det är i mellanrummet, i våran jordkällare under magasinet består det av en blandning av sand och kol...

Om du vill ha en mussäker källare så kan du ju putsa den invändigt, även taket. Annars går det ju att ha mussäker förvaring, något jag själv använder.
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 10:36 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Texaz

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 10:04 »
Golvet ovanför är intakt, det är uppbyggt på trästomme och magasinet fungerar i dag som bostadshus, varför det blir lite oländigt att bryta upp golvet....
Kan tillägga att taket var en enda platt cemantplatta, det är alltså inget valv sedan innan utan tanken är att i såna fall bygga det innanför befintlig källar, om ni förstår!
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 10:05 »
Då tycker jag att du fått ett bra svar redan. :)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 10:40 »
För källarens funktion är det inte alls nödvändigt med ett valv, den har lika bra funktion med den lösningen jag beskrev ovan. Om du däremot absolut vill ha ett valv, så är det ju en annan sak, men där har jag ingen hjälp att ge.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Texaz

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 11:36 »
Det får bli trätak, blir ju väldigt enkelt!
Isolering finns i massor  :D
Tack för er hjälp!!! ;)

renee d

« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 11:45 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser