Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sussex ljus columbia eller inte? kycklingar  (läst 5512 gånger)

Nina K

• Skåne
Sussex ljus columbia eller inte? kycklingar
« skrivet: 13 apr-12 kl 00:17 »
Hoppas de Sussex kunniga här på alternativ vet om kyckligana på bilderna är Sussex ljus? Fick frågan av en som köpte sussex ägg av mig om de kycklingar hon har hemma är Sussex eller inte. Främst för att ett par tre stycken har brunaktig inslag. Säljare säger 100% Sussex.  Själv tycker jag att de "spräckliga" inte är Sussex ljus. Vad säger ni?
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 00:19 av Nina K »

Nina K

• Skåne
SV: Sussex ljus columbia eller inte? kycklingar
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 00:18 »
två till

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 00:29 »
Min första spontana tanke är icke renrasiga, har pratat med vederbörande hönsköpare !
Eyelinern är tydligen vanligt att dem har , men det spräckliga är jag lite osäker på.
Har inte rasen själv så jag vill gärna hänga med i tråden och "lära mig" om det är så dem ska se ut eller ej !

Hoppas såklart att dem ser ut som Sussex ljus columbia ska se ut ::)

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 00:55 »
Min första spontana tanke är icke renrasiga, har pratat med vederbörande hönsköpare !
Eyelinern är tydligen vanligt att dem har , men det spräckliga är jag lite osäker på.
Har inte rasen själv så jag vill gärna hänga med i tråden och "lära mig" om det är så dem ska se ut eller ej !

Hoppas såklart att dem ser ut som Sussex ljus columbia ska se ut ::)

Våra Sussex har då inte gett kycklingar med "eyeliner" vad jag minns. Eyeliner  ;D verkligen.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 06:28 »
I varje fall inte färgrena.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 08:46 »
Har sussex ljus colombia som kläcks just nu samt två omgångar tidigare (nu ca 6 och 10 veckor gamla). Ingen av våra kycklingar har sett ut så, rent gula som nykläckta och sedan har de bleknat mot vitt och det svarta i krage, vingar och stjärt har kommit succesivt. En fick svarta vingpennor direkt, de andra började med ljusa.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 08:51 »
Nu är ju columbia teckning dominant och ljus columbia beroende av silver. Hur ser gul Columbia kycklingar ut som små? Tänkte mest om det kan vara så att säljaren har ljus coulumbia men en tupp som är heterozygot för silver. Det skulle ju i så fall kunna vara ett färgutfall på gul coulumbia?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 09:16 »
Men det är för mycket svart.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #8 skrivet: 13 apr-12 kl 10:24 »
Har inte ljus sussex men röd och trefärgad.. hos mej kan en del av kycklingarna ha lite inslag av svart i vingfjädrarna när de får de första fjädrarna.. vanligast hos de trefärgade..  Brukar vara borta när de blir ca 8v..

Men även jag tycker att det är mycket.. men som sagt.. de kan vara lite spräckliga som unga..

Avlar man sen på hönor och tuppar med mycket krage.. kan det sprida sig till även några fläckar på ryggen.. färgläkage??  ;D något att tänka på när man väljer avelsdjur?

Fick i sista kläcket en tupp som nu som vuxen är nästan svart!!!  Skulle ha varit trefärgad.. (är det oxå men bara några få vita prickar) .. men det svarta tog över nästan helt!! Han kommer EJ att gå i avel.. blir gryta om någon vecka.. om det inte kommer någon som vill ha honom till en blandras grupp..

Alternativt ta fram en ny färg på Sussex.. Svartröd..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 13 apr-12 kl 10:52 »
Jag har fött uppSussex ljus columbia i många år (inte längre)  och haft djur från flera olika linjer,  men aldrig fått en kyckling med så mycket svart, särskilt inte vid ögonen.
Men,  Löparnäs,  du vet väl att hos vitfläckiga djur  är det inte ovanligt att de vita fläckarna kommer först efter andra fällningen, alltså vid 1½ års ålder.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 apr-12 kl 10:53 »
Jag har haft gul columbia (brahma) och dessa är mer eller mindre gula med grå bakkropp. Columbiafärgade ju kan ju bli sk. övertecknade dvs får för mycket svart i befjädringen. Men jag tycker det ser ut som att kycklingen på bilden är lite mer "randig" eller "vilttecknad" eller vad man ska säga. Ljus columbia  är ju bara vit och svart, inga andra färger.

Tänkte på din för svarta tupp där Löparnäs... han passar ju bra ihop med hönor som har för lite svart. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #11 skrivet: 13 apr-12 kl 11:08 »
Tänkte på din för svarta tupp där Löparnäs... han passar ju bra ihop med hönor som har för lite svart. ;)

Smart där ;D

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #12 skrivet: 13 apr-12 kl 11:42 »
Tänkte på det.. men har rätt mycket svart nu så här blir det nog för mycket..

..och ja jag vet att de kan "pricka" upp mer när de har fällt första gången.. men har tre andra trefärgade tuppar (med massor av vita "prickar" ) så herrn är lite "över" just nu.. vill inte heller introducera honom till de röda där jag skulle behöva en tupp till.. då han bör nedärva trefärgat.. kommer att spara en tupp ur årets kläck istället..

Kanske finns det någon som vill ha honom??
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #13 skrivet: 13 apr-12 kl 12:28 »
Jag sitter med ett gäng kycklingar 17 st från ett kläck den 31 mars där jag vet att bägge föräldrarna är mycket rastypiska och att mina djur varit skilda från resten hela tiden i tillräckligt lång tid för att kycklingarnas härstamning torde garanteras, jag har även sett hönsflocken mina avelsdjur kommer ifrån och där var alla djur väldigt fina och typiska sussex. Och de hade bara sussex och hade haft flera generationer, Dvs inga andra raser på stället ifråga.

Jag har två djur som är rätt ordentligt spräckliga och resten mycket ljusare. Rent spontant skulle jag nog säga att det inte är fara på taket om ungdjuren är spräckliga för de två av mina som är spräckliga var mycket mörkare när de var yngre.  Jag tror det är så att de måste vara helt utfjädrade innan man kan uttala sig om en ev inkorsning för det är inte förrän då man kan se slutresultatet. ( Och jag VET ju att mina är så rena som det går att få dem).  Som alltid med tecknade raser så kommer det ju alltid vara vissa som har bättre och vissa som har sämre färgteckning.  ( Alla mina kycklingar utom två var helt gula som nykläckta). Olika uppfödare är säkert också olika noga med att välja ut avelsdjur, och om man konsekvent väljer ut de som har fin teckning så kommer ju ens stam hela tiden få en bättre färg.

Sedan så borde det ju vara mer intressant att det är bra bruksdjur än att de har den mest perfekta färgteckningen som vuxna. Sussex är ingen prydnadsras utan en gammal engelsk lantras som är avlad för kombinerad ägg och köttproduktion. ( Själv har jag just börjat föra statistik över äggäggningen på mina sussex ska bli intressant att följa över tid...).
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 12:32 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser