Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fasriktighet  (läst 2634 gånger)

storm

• Gäst
Fasriktighet
« skrivet: 05 nov-06 kl 16:11 »
Undrar om det finns någon här som kan berätta om hur man lokaliserar L1, L2 och L3 i olika delar av fastigheten så att man kopplar in utrustning fasriktigt. Observera att det i det här fallet inte funkar med att kasta om två faser på en trefasmotor - jag måste kunna identifiera just L1, L2 och L3! Så  en vanlig fasföljdsmätare funkar alltså inte...

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Fasriktighet
« Svar #1 skrivet: 05 nov-06 kl 16:54 »
Jodå, kolla vilken säkring i centralen det är.
Du har väl förmodligen en central med tre rader säkringar. Där kan du testa med fasföljdsmätare så att de ligger i ordning. Då vet du vilken rad respektive fas ligger, tex översta raden säkringar är L1 nästa rad L2 osv.

Om jag förstod din fråga rätt så tänkte du ansluta en trefasbelastning och då förstår jag inte varför du inte skulle kunna testa med fasföljdsprovare. Jag kanske fattar fel ?
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

eka

• Värmland
Re:Fasriktighet
« Svar #2 skrivet: 10 nov-06 kl 22:57 »
tja. Slå av en fas i taget på huvudsäkringen och se vilken som försvinner i andra änden!

Om du måste ha tag i rätt fas från skilda delar som inte går i samma kabel så verkar det lite farligt. Så som Z. skriver förstår jag inte vittsen om man skall hålla sig till reglerna.

Har du två trefasledningar bredvid varandra och vill hitta vilka som hör i hop så mät med en voltmeter. Antingen får du 400V och då är det inte samma fas. Hamnar du under 10V så hör de nog ihop.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser