Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  toyata corolla- är den så bra som alla säger?  (läst 22749 gånger)

Tännlappen

• -
SV: toyata corolla- är den så bra som alla säger?
« Svar #20 skrivet: 12 apr-12 kl 00:36 »
Nu när du säger det så verkar det faktiskt bekant! De Volvo där jag har haft med bromssystemet att göra är huvudsakligen 140 och en 240 '75.  Men jag är ganska säker på att det blev stålrör igen en bit in på 90-talet, åtminstone på 850.

Jag undrar om återgången till stålrör på bl a franska bilar kan ha med ABS att göra, att den slambildning i bromsvätskan som orsakades av kopparrören ställde till för mycket problem för känsliga magnetventiler och sånt i ABS-system.
Kollade lite på Volvoforumet,verkar vara kopparnickel på 850-tin med... Volvo verkar inte ha trubbel med ABS-en.

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 12 apr-12 kl 00:40 »
Eftersom du inte ska köra så mycket kanske en Opel Agila kan läska...bränslesnål kärra som kan lasta mycket...brukar vara bra priser på reservdelar till Opel+lätt att få tag i delar. http://www.blocket.se/uppsala/Opel_AGILA_39254571.htm

fishyerik

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 12 apr-12 kl 07:55 »
Intressant tråd. Som nämnt är besiktnings-statistiken inte 100%-igt, men corolla har lång historia av bra besiktnings-statistik. Men till och med Ford generellt har haft iaf lokalt och periodvis enormt bra besiktningsstatistik då de jobbade som bäst med att få folk att serva bilarna innan besiktning.   

Toyota var väl de som utvecklade Lean produktion, ett koncept som spritt sig inte bara inom bilindustrin, som rätt utfört minskar risken för "måndagsexemplar", men det var länge sen det var unikt för Toyota, Saab var i iaf en period världens bäst Leande bilfabrik.

Det är ett sannolikhetsspel att välja bil efter vad andra tycker och/eller besiktnings-statistik, corolla väljs främst av folk som vill ha en hållbar bil, och körs ofta därefter, alla bilar blir mycket mer hållbara om man kör försiktigt och vårdar dom ordentligt. BMW har väl i någon slags upprepad undersökning haft fantastiska resultat vad gäller mest nöjda ägare, men å andra sidan upplever jag att folk som har väldigt svårt att erkänna att något som har med dom att göra skulle kunna vara fel på något sätt är starkt överrepresenterade bland BMW-ägare. Missförstå mig inte, BMW gör bra bilar, men bland de bil-meckar jag känner och känt som ofta byter bilar och bilmärken ofta så är BMW det enda vanliga märke jag kan komma på som jag inte sett någon av dom ha. Själv har jag ingen erfarenhet av att äga en BMW, och det har inte så mycket med bilarna att göra.

Själv tror jag inte man ska stirra sig blind på besiktnings-statistik eller några få nöjda ägare, titta på bilen du köper. Corollans rykte gör den extra dyr, och delvis handlar det som sagt om att folk kör den försiktigt.
Generellt gäller att undvika, eller fråga någon du vet att du kan lita på om det gäller:

Första året av en modell.
Första året efter en massa större förändringar.
Starkaste motoralternativen.
Onödigt lull-lull.

Mina erfarenheter av Corolla touring begränsar sig till ett exemplar som en nära släkting hade i flera år, milkostnaden för den hamnade betydligt närmre att åka taxi än kollektivtrafik trots att den köptes begagnad.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

anders50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 apr-12 kl 08:39 »
Stoppa i dig en Prozac till så ska du se att det känns bättre.

Verkar som du vet vad det är för något, och överdoserat!  ;D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #24 skrivet: 12 apr-12 kl 08:46 »
En förklaring till Toyotas goda besiktningsstatistik kan kanske vara att deras märkesverkstäder i många år erbjöd gratis förbesiktning inför bilprovningsbesök, och på det sättet slapp man många onödiga anmärkningar i statistiken.

Läser man lite noggrannare i Bilprovningens statistik så ser man att det är en mycket stor del av anmärkningarna som snarare beror på bilägaren än på bilen. Trasiga lampor, torkarblad, slitna däck, slut på spolarvätska, skadad vindruta osv.

En sak som jag däremot tycker verkligen talar för Toyota är hur gatubilden ser ut i krigshärjade länder i tredje världen, t ex Liberia. De bilar som faktiskt rullar och fungerar i den miljön efter många år av total brist på reservdelar och kompetent underhåll, är till mycket stor del Toyota från 80-talet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 apr-12 kl 10:05 »
En sak som jag däremot tycker verkligen talar för Toyota är hur gatubilden ser ut i krigshärjade länder i tredje världen, t ex Liberia. De bilar som faktiskt rullar och fungerar i den miljön efter många år av total brist på reservdelar och kompetent underhåll, är till mycket stor del Toyota från 80-talet.
Mången gammal toyota har även exporterats från Sverige ner till Afrika. Men jag vet inte om toyota egentligen är bättre än de andra japanska fabrikaten. Mazda, mitsubishi, suzuki och toyota, jag tycker det är ganska snarlika grejer

fishyerik

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 12 apr-12 kl 13:30 »
Det är lätt att tro att ett visst bilmärke är vanligare än vad det är, börjar man titta efter ett visst märke eller till och med modell som inte är väldigt ovanlig så börjar det lätt kännas som var och varannan bil är av det märket/modellen.

Sen finns det en massa andra möjliga faktorer som kan spela in, det kan vara det enda bilmärket som gärna handlar med diktaturer, de kan vara extra duktiga på att muta inköpare, de kanske var bäst på att göra det svårt att ta bort luftfiltren så att det inte görs som första åtgärd ute på vägen om bilen börjar gå dåligt.
Kött är delar av djur!

anders50

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 apr-12 kl 13:36 »
En förklaring till Toyotas goda besiktningsstatistik kan kanske vara att deras märkesverkstäder i många år erbjöd gratis förbesiktning inför bilprovningsbesök, och på det sättet slapp man många onödiga anmärkningar i statistiken.

Läser man lite noggrannare i Bilprovningens statistik så ser man att det är en mycket stor del av anmärkningarna som snarare beror på bilägaren än på bilen. Trasiga lampor, torkarblad, slitna däck, slut på spolarvätska, skadad vindruta osv.

Det där med fri förbesiktning har jag aldrig fått erbjudande om på min märkesverkstad, men det kanske förekommit på andra. Men de flesta kollar väl sin bil innan besiktningen.
Och Toyota är ju det stora märket i de länder som vi kallar U-länder, men övriga "japaner" är ju också populära.

Uppköpare som exporterar dit betalar mycket bra för en äldre Toyota.

Tännlappen

• -
« Svar #28 skrivet: 12 apr-12 kl 17:03 »
I dom där krigshärjade länderna vill dom väl inte ha västerländska bilar,ses väl inte med blida ögon där...handlar väl om deras religion...Nog därför Japanska bilar används...

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 12 apr-12 kl 19:09 »
Sedan när det gäller rostskyddet...Toyota vet ju precis var det rostar så valet att inte rostskydda vissa hålrum är ett medvetet val,kanske räknat ut att det håller tills garantin är slut.Vet man som kund att det slarvats och vill åtgärda det då blir det en extra kostnad som man får ta.Att få reda på att det saknas rostskydd är kanske inte det lättaste,står knappast i reklamen.

forestman78

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 12 apr-12 kl 19:15 »
Köp en Alfa Romeo istället!!! Mycket roligare bil som dessutom är mycket bättre än alla svenskar verkar tro!
Biodlande torpare med hund och gäss.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #31 skrivet: 12 apr-12 kl 23:10 »
Köp en Alfa Romeo istället!!! Mycket roligare bil som dessutom är mycket bättre än alla svenskar verkar tro!

Hmm, jag hörde en gång en erfaren Alfaägare säga ungefär "Jodå, Alfa Romeo är utmärkta bilar - men man ska köpa bilen ny, och plocka ner den och sätta ihop den själv det första man gör". Han hade bl a hittat en näve popnit under golvmattorna i en ny Alfa, och han brukade passa på att göra en ordentlig rostskyddsbehandling själv.

Mina fördomar mot det märket härstammar från slutet av 80-talet då jag åkte som passagerare i en 3 år gammal Alfasud, som nyss hade köpts för 5000 kr. Skicket motsvarade vad man snarare kunde förvänta sig av en 13 eller 18 år gammal bil. Den nya ägaren hade nyss bytt stötdämpare fram (det innebar att byta hela fjäderbenen, och han fick kapa och svetsa i det ena av dem han hade köpt som originalreservdel pga att armen där yttre styrleden skulle sitta var svetsad i fel läge från fabrik). Det var rosthål i plåten nedanför vindrutan där torkararmslagringarna satt fast. Hastighetsmätare och värmefläkt fungerade inte. Högerdörren gick inte att öppna inifrån.

Tännlappen

• -
« Svar #32 skrivet: 12 apr-12 kl 23:45 »
För mig att balkarna fylldes med skumgummi från fabrik när det gäller Alfasudden,snacka om rostbildning. Nya Alfa Romeo är snygga bilar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 12 apr-12 kl 23:54 »
För mig att balkarna fylldes med skumgummi från fabrik när det gäller Alfasudden,snacka om rostbildning. Nya Alfa Romeo är snygga bilar.
Samma gjordes på volvo 480ES, Bakre stötfångaren fylldes med skum. Detta sög vatten, och balken den den satt monterad i röstade upp på vartenda exemplar. Ny balkar fanns ju att köpa förståss, men det kostade några tusen  :-\

malarmaster

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 apr-12 kl 07:19 »
Hmm, jag hörde en gång en erfaren Alfaägare säga ungefär "Jodå, Alfa Romeo är utmärkta bilar - men man ska köpa bilen ny, och plocka ner den och sätta ihop den själv det första man gör". Han hade bl a hittat en näve popnit under golvmattorna i en ny Alfa, och han brukade passa på att göra en ordentlig rostskyddsbehandling själv.

Mina fördomar mot det märket härstammar från slutet av 80-talet då jag åkte som passagerare i en 3 år gammal Alfasud, som nyss hade köpts för 5000 kr. Skicket motsvarade vad man snarare kunde förvänta sig av en 13 eller 18 år gammal bil. Den nya ägaren hade nyss bytt stötdämpare fram (det innebar att byta hela fjäderbenen, och han fick kapa och svetsa i det ena av dem han hade köpt som originalreservdel pga att armen där yttre styrleden skulle sitta var svetsad i fel läge från fabrik). Det var rosthål i plåten nedanför vindrutan där torkararmslagringarna satt fast. Hastighetsmätare och värmefläkt fungerade inte. Högerdörren gick inte att öppna inifrån.
;Ddet känner jag igen,hade en 4 år gammal alfasud som var totalt upprostad,gick som ett skållat troll men blev skrotad när det var dags för nästa besiktning,sålde den inför besiktningen till en kompis för 300 spänn som var en jävel på att svetsa men när han tittad igenom allt blev det skroten.Hans kommentar var "det måste ju finnas en frisk bit att utgå från men den är rostig den med"  de nyare modellerna är mycket bättre ur alla synpunkter.ulf

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 apr-12 kl 07:36 »
Det har ju pratats lite om bränsleförbrukningen, och tyvärr är det ju så att om man ska ha en bil i den storleken som Ts frågar efter, och i de årsmodellerna, då kommer den att dra mellan 0,8 till litern, oavsett märke. Det ska väl då möjligen vara en Opel om man ska få ner det lite.
Vill man ha dramatiskt lägre förbrukning så är det ju en diesel som gäller, och i synnerhet en nyare.
Har just nu hyrt en liten Toyota Yaris med diesel.. då är det plötsligt ett nöje att tanka :)

fishyerik

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 13 apr-12 kl 08:39 »
Tråden känns aningen rörig.

Dagliga resor verkar vara 5km enkelväg, = 20 mil i månaden, eller 240 mil om året. Diesel verkar inte vara något alternativ då. Bränsleförbrukning inom normala värden påverar inte totalkostnaden nämnvärt.

Om det är helt ok att cykla om det inte hade varit uppförsbacke är en elassisterad cykel helt klart ett alternativ, visserligen hjälper den bara till upp till 25km/h, men driftskostnaden är försumbar jämfört med bil, och hundarna får motion om de springer bredvid, även cyklisten får lite motion, eller mycket om han/hon vill. Inköpskostnaden för en ny elassisterad cykel ligger på ungefär halva budgeten för inköpskostnaden av bil, eller max tre års driftskostnader för bil, förutsatt att inget händer med bilen, och att bilen körs väldigt lite.

Resan hem från byn lär ta 12 minuter utan nämnvärd ansträngning med elassisterad cykel (om ni inte bor uppe på kebnekaise) även med cykelkärra med barn och mat i. 

Sen finns det massor av olika möjliga lösningar om man väljer elassisterad cykel, det finns ombyggnads-kit som gör det lite billigare om man redan har en cykel, eller varför inte montera det på en beg tandemcykel?

Kött är delar av djur!

Vargerik

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 14 apr-12 kl 01:57 »
Verkar som du vet vad det är för något, och överdoserat!  ;D

Nejdå, jobbat med att vårda sådana som dig.

tinna.m

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 14 apr-12 kl 01:58 »
:D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

anders50

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 14 apr-12 kl 07:22 »

Lider med de stackarna!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser