Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  toyata corolla- är den så bra som alla säger?  (läst 22740 gånger)

johena

• Dalarna
toyata corolla- är den så bra som alla säger?
« skrivet: 10 apr-12 kl 20:53 »
Nu har jag ledsnat på min gamla skrutt-Opel. 8 2:or på besiktningen denna gång, samtliga avgasvärden på tok för höga. Vi misstänker katalysatorn, ska in på verkstad på torsdag och få domen. + massa andra grejer, bl.a. en strålkastare som behöver bytas= dyrt. Jag har tröttnat. Dessutom är den för dyr i drift, drar nära litern. Vi har fem km brant backe ner på byn där vi har dagis och arbete. Jag cyklade med barnen i kärra ett tag, men det är orealistiskt i längden. Nervägen går fint, men hem. Nej. Så det behövs alltså en bil. En bil som går billigt och inte krånglar hela tiiiin. Liten men stor, eftersom vi har hundar. Därför har jag snöat in på Toyota Corolla touring. Inte 4-hjulsdrift. Så vad säger ni? Är den så bra som alla säger? Är det något särskilt jag bör tänka på vid köp, som gäller just denna bil? Något miltal då allt kraschar? Någon årgång jag bör undvika? Tänker mig att betala max 20.000, det är vad ekonomin tillåter just nu... Är det rimligt, eller får jag bara skrot för det? Det sägs att den är bensinsnål- vad drar den ungefär?
Berätta allt ni vet och vad jag bör titta efter vid ev. köp! Tusen tack på förhand!
/ Johanna
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

kackelmann

• Skåne
SV: toyata corolla- är den så bra som alla säger?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-12 kl 21:01 »
Alla bilar som är i den prisklassen som du pratar om behöver ganska mycket kärlek.

Men.. pratade senast i förrgår med en kompis som är besiktningsman, hans åsikt var just att Toyota Corolla, eller Toyotor av valfritt snitt, är de bilarna med minst besiktningsfel nuförtiden.  Åter igen tror jag inte att han syftade på några 20 år gamla 10.000 kronors vrak utan lite nyare modeller.

Sen får man skilja på driftssäkerhet och besiktningsgenomsläpplighet. Bilprovningen kollar endast hur trafiksäker bilen är och ifall den uppfyller miljönormerna. Det behöver inte betyda ett dugg för hur lätt den är att starta kalla morgnar, hur dåligt fläkten fungerar, hur fort den immar igen, om sätesvärmen inte går, att hjullagren ylar, bagageluckan inte håller sig uppe, etc... Det är alltså en vanlig missuppfattning att ifall en bil gått lätt igenom besiktningen så är den på nåt driftssäker också... inte så alltså!
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-12 kl 21:37 »
kvaliten på japanska bilar är överlag mycket hög,med hög driftsäkerhet.håll koll på rosten dock,särskilt på äldre exemplar,nyare har mycket bättre rostskydd.
just toyota är eftertraktade=högt andrahandsvärde,vet ej vad du får för 20.000. kolla på blocket,ger en viss indikation.
ulf

SoleSan

• Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 21:53 »
Har en toyota corolla -97 som gått 20tusen mil. Köpte den för ett år sedan på bilfirma för 15tusen. Finare och bättre bil finns inte, inget rost går som en "klocka" Jag besiktade den i höstas  utan anmärkning och hör och häpna bilen har aldrig haft nå`n anmärkning på besiktningar. En "pärla" som jag vårdar ömt, röd och grann combicoupè.

bua

« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 22:06 »
Min 34 år gamla corolla (-78) går som en klocka och har aldrig fått anmärkning på besiktningen. Köpte den 2005, 2007 bytte jag batteri, 2009 fick jag byta o-ringarna i bromssystemet, förra året fick hon nya vindrutetorkare.
Trots att hon står 3-4 månader på vintern så är det bara arr choka henne och snapsa några gånger sen startar hon direkt. Har numera en del rost.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 22:07 »
...Rostskydd har väl aldrig varit Toyotas starka sida vad jag vet...tunn plåt i kaross....brukar ju se Toyotas med bruna rostsidor...här en länk till en som inte är nöjd med sin Toyota...kanske snacka om katastrof...kolla på Vi biläge rostskydd på tänkt årsmodell...

http://allehanda.se/mer/trafikmotor/1.3970380-toyota-saknar-rostskydd   Klistrar in en länk till rosttest av en 04 Toyota....fick underkänt.. finns även risk att bromsrören är i rent järn istället för koppar,är dom i järn eller stål kan det betyda dyrbara reparationer efter tio till tolv år...

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-corolla-touring-16-linea-sol-2004-12543
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 22:17 av Tännlappen »

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 apr-12 kl 22:20 »
http://allehanda.se/mer/trafikmotor/1.3970380-toyota-saknar-rostskydd   Klistrar in en länk till rosttest av en 04 Toyota....fick underkänt.. finns även risk att bromsrören är i rent järn istället för koppar,är dom i järn eller stål kan det betyda dyrbara reparationer efter tio till tolv år...
Bromsrör i stål, är de inte "alltid" det från fabrik?

johena

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 10 apr-12 kl 22:23 »
Vad jag förstår gäller detta bilar som tillverkats de senaste tio åren? Och det är ju inte aktuellt för mig, utan jag tänker mig nånting 96-99 kanske. Och enligt artikeln rostskyddsbehandlade man fortfarande underredena då. Eller är jag ute och cyklar?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 apr-12 kl 22:27 »
Toyota Corolla Touring är precis så bra som det sägs, om inte bättre. Har haft sådana sedan 1989. Dock med 4WD.

Enda problemet har varit några hjullagerbyte bak.  Synd att de slutade tillverkas. 

Har aldrig haft problem med rost trots mycket grusvägskörning.

johena

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 10 apr-12 kl 22:34 »
Vad har du för bränsleförbrukning på fyrhjulsdrivna, anders50?

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 apr-12 kl 22:40 »
Nu när den bara går kortkörning  0,9 - 1,0 l/mil.

När jag körde i jobbet ibland gick den på 0,75-0,8.

mt_knot

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 apr-12 kl 22:56 »
Hade en corolla  -combi -90 som fungerade mycket bra, det var rost i dörrarna och dåliga bromsrör som blev slutet för min del (bor vid kusten), då var den nästan 15 år och hade gått nästan 30 000mil. Annars var det få anmärkningar på besiktning, och den drog ca 0,8 l vid blandad körning.

Johan

davidB

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 apr-12 kl 23:03 »
Jag hadde en liten 3dörrars corolla fungerade väldigt bra men rosten tog den. Den drog nog om jag minns rätt ca 0,7-0,8.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 10 apr-12 kl 23:16 »
Bromsrör i stål, är de inte "alltid" det från fabrik?
...Volvo kör med koppar :D .....bilar med bromsledningar i järn...brukar hålla runt tio år...kan bli riktigt dyrt att byta dom på verkstad..kanske 5 till tiotusen....rören kanske ditlagda innan motor,avgas,bensintanken är på plats...kan bli slingrigt få dit nya...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 11 apr-12 kl 08:26 »
...Volvo kör med koppar :D .....bilar med bromsledningar i järn...brukar hålla runt tio år...kan bli riktigt dyrt att byta dom på verkstad..kanske 5 till tiotusen....rören kanske ditlagda innan motor,avgas,bensintanken är på plats...kan bli slingrigt få dit nya...

Nej, Volvo har alltid haft bromsrör av stål, men med bättre ytbehandling (ganska tjock elförzinkning) än många andra biltillverkare.
Däremot hade Renault och Peugeot kopparbromsrör förr i tiden, men även de gick över till stål någon gång på 90-talet.

Nackdelen med att använda koppar i bromsrör är att den verkar angripa bromsvätskan på något sätt, den är mycket viktigt att byta bromsvätska regelbundet på en bil med sådana bromsrör.

De flesta bromsrör som säljs på piratreservdelsfirmor är av koppar, bara för att de är mjuka och lätta att kona med primitiva verktyg, lätta att bocka till rätt form vid monteringen osv.

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 11 apr-12 kl 16:04 »
Nej, Volvo har alltid haft bromsrör av stål, men med bättre ytbehandling (ganska tjock elförzinkning) än många andra biltillverkare.
Däremot hade Renault och Peugeot kopparbromsrör förr i tiden, men även de gick över till stål någon gång på 90-talet.

Nackdelen med att använda koppar i bromsrör är att den verkar angripa bromsvätskan på något sätt, den är mycket viktigt att byta bromsvätska regelbundet på en bil med sådana bromsrör.

De flesta bromsrör som säljs på piratreservdelsfirmor är av koppar, bara för att de är mjuka och lätta att kona med primitiva verktyg, lätta att bocka till rätt form vid monteringen osv.
...Nej, Volvo har koppar nickel sen 1976...har det själv på 740-tin....Verkar vara många som avundas det,speciellt när dom står med ett knippe rostiga bromsrör av järn i handen som snäppt av...enda man behöver bekymra sig om är koppartjuvar när man kör Volvo...

"Copper-nickel brake lines will last the life of the car in "safety". Volvo began the use of 90-10 copper-nickel tube in their 1976 model vehicles and have been using it since. The image to the right shows the installation at the master cylinder in a 1990 model Volvo. Audi began using this material in 1990. Porsche and Aston Martin also use this material."
1976:
"Nya växellådor införs som ersätter de gamla M 40 och M 41-lådorna från 60-talets början. De nya
växellådorna kallas M 45 (4 växlar) och M 46 (4 växlar och överväxel). På växelspakarna sitter nu
en backspärr, något som inte fanns på de gamla lådorna. "Bromsrör i kopparlegering" är nytt för året, likaså
en ny så kallad säkerhetsratt".

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 11 apr-12 kl 22:19 »
Nu när du säger det så verkar det faktiskt bekant! De Volvo där jag har haft med bromssystemet att göra är huvudsakligen 140 och en 240 '75.  Men jag är ganska säker på att det blev stålrör igen en bit in på 90-talet, åtminstone på 850.

Jag undrar om återgången till stålrör på bl a franska bilar kan ha med ABS att göra, att den slambildning i bromsvätskan som orsakades av kopparrören ställde till för mycket problem för känsliga magnetventiler och sånt i ABS-system.

Vargerik

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 apr-12 kl 22:35 »
Innan du lägger ut 20K på en Corolla, kolla hur mycket bil du får för samma peng om du väljer tex Peugeot 406 eller Citroën Xantia. Min 406 har gått 40K utan att ens hicka..

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 apr-12 kl 23:07 »
Om jag inte fått fel för mig så är det Toyota Corolla Touring som trådskaparen vill ha tips om?

Vargerik

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 apr-12 kl 00:13 »
Om jag inte fått fel för mig så är det Toyota Corolla Touring som trådskaparen vill ha tips om?

Stoppa i dig en Prozac till så ska du se att det känns bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser