Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitmorsa!  (läst 5359 gånger)

Santoxen

• -
SV: Skitmorsa!
« Svar #20 skrivet: 17 apr-12 kl 10:25 »
Hur är det, visst har hundar (nu börjar det likna OT, men ändå kanske inte) ett område på halsens sidor där man kan ta tag om man vill få hundens uppmärksamhet utan att vålla smärta (vilket ju är det vi vill, vi som kommunicerar med våra djur)?  Kan får ha nåt liknande?  Minsann att jag ska prova om jag får en chans!  Kan det vara på sidorna på fåren också, tro?  Intressant ...

Uppe precis framför skulderbladen vid manken funkar på de flesta djur har jag märkt, antingen att man liksom greppar med handen över manken eller tar ett tag i skinnet och "nyper till". Svårt att förklara i text känner jag ;D. Kor t ex brukar det funka bäst att ta tag över manken och trycka neråt medan hundar och katter verkar ha bäst respons på en handfull skinn. Funkar även på människor! Finns en triggerpunkt där, som gör att det utsöndras endorfiner. Samma som att klia manken på häst eller bremstag i näsa eller öron, men känns lite snällare mot djuret.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skitmorsa!
« Svar #21 skrivet: 18 apr-12 kl 08:54 »
Getter har en fläck ungefär vid manken där en handfull skinn blir smärtsamt.  Hundar och halsskinn ger uppmärksam hund.  Smeka och klia häst på manken eller get på bogen ger njutning, men i vart fall geten verkar inte lyssna bättre för det till vad jag har att säga.  Moyra Wiliams Hästpsykologi fann ett känsligt område strax framför manken och provade att ersätta betslet med tecken på detta område.  Resultat:  Hästen förstod mycket väl vad som önskades, men om den tänkte utföra det, det var en helt annan femma!  Efter några skenturer lades den delen av studierna ner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser