Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusbygge - från idé till verklighet  (läst 26199 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Hönshusbygge - från idé till verklighet
« Svar #20 skrivet: 15 apr-12 kl 09:28 »
Grattis till hönsen och fortsatt lycka till!

//Maria

knatt

• Finland
« Svar #21 skrivet: 15 apr-12 kl 14:12 »
jättefint!!
lycka till!!

freitag

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 15 apr-12 kl 17:45 »
Första dagen med hönsen! Idag har de varit ute och käkat mask och provat på vårklimatet i skärgården (vilket igår var snöstorm, idag 8 grader och sol). Jag har oroat mig för än det ena, än det andra. Men det verkar som om det går ganska bra! De har ätit, druckit, sprätt omkring, värpt två ägg och pratat hela tiden. De är ljuvliga!

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #23 skrivet: 15 apr-12 kl 22:14 »
Jättefina höns och verkligt granna tuppar!  :)

Angua

« Svar #24 skrivet: 16 apr-12 kl 17:53 »
Kul att se! Sitter och drömmer om höns, är lite nyfiken på ungefär vad kostnaden landade på för ert hönshus. Behöver göra budget :)

freitag

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 16 apr-12 kl 19:27 »
Kul att se! Sitter och drömmer om höns, är lite nyfiken på ungefär vad kostnaden landade på för ert hönshus. Behöver göra budget :)

Tja speciellt billigt blev det inte. Tror det landade på ca 12 000. Men man kan säkerligen komma mycket billigare undan! Det finns ju ofta en hel del material på blocket t ex som bortskänkes, så kika också på det. Vi fick fönster och byggde egen dörr t ex. Men skruv, regelverk, skivmaterial och fasadmaterial gick på lite grann...

Angua

« Svar #26 skrivet: 18 apr-12 kl 11:21 »
Tack! Lite mer att tänka kring :)

skäggetorpet

• Dalsland
« Svar #27 skrivet: 18 apr-12 kl 11:40 »
Hönor är verkligen underbara - jag byggde om en del av vedboden förra året och skaffade några hönor o tuppar. Jag låter numera mina gå lösa hela tiden. Dom knatar runt i skogen och kommer gärna fram och äter solrosfrön under fågelfröautomaterna. Jag blir glad varenda gång dom kommer sättandes.
Nu har jag vågat mig på kycklingar. I påskas blev det två små ulliga gulliga grå-svarta små bollar  :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 18 apr-12 kl 14:01 »
12 tusen spänn!!! Nästan 2000/kvadratmeter.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

freitag

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 18 apr-12 kl 18:50 »
12 tusen spänn!!! Nästan 2000/kvadratmeter.

Oj, vilket stort typsnitt du fick fram ;-) Jag tror ärligt talat inte det hade blivit värst mycket dyrare att bygga 10-12 kvadratmeter. Detta må ha varit oekonomiskt, men kul var det. Och vi lärde oss en hel del under resan. När jag gjorde en förfrågan från snickare var fick jag pris runt 10 tusen oisolerat/utan innerväggar och utan fönster och dörr. En mindre frigge hade man kanske kunnat köpt, men de flesta sådana är rätt trista och fula.

Jogar

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 apr-12 kl 19:21 »
Jag tycker man lägger hur mycket/lite man vill både i pengar och arbetsinsats på sitt eget hönshus. Visst blir det dyra ägg till att börja med, men trivs både människor och höns så är väl det värt en hel del det också ::)

Ek

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 20 apr-12 kl 10:19 »
Hade det varit en utlandsresa som är över på en vecka hade det varit billigt.. Nu har du ett nöje för resten av livet.

freitag

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 20 apr-12 kl 10:42 »
Ja precis - nu har vi spenderat lite på sådant vi tycker är värdefullt och som vi förhoppningsvis kan ha glädje av en tid :) Annars spenderas här inte värst mycket. Till saken hör att vi gärna ville bygga "ordentligt" alltså precis som man skulle göra om man byggde ett mindre hus/friggebod. Detta för att lära oss från grunden hur man konstruerar, tänker och agerar då. Visst blev det lite feltänk här och där, men det är ju sådant man lär sig på. Och ett hönshus är ett lagom projekt att göra just de misstagen på. Jag tror absolut att man kan slå ihop ett hönshus för mindre pengar utan problem, men då får man tänka annorlunda - från början.

Vi bor ju också på en ö i skärgården - och en hel del av virket kommer här utifrån. Kanske hade man kunnat köpt en billigare spont i stan t ex + frakt, men nu har vi väldigt närproducerat virke. Bland annat fasaden är virke från ön, både kapad och sågad här, och som ni kanske ser med varierande bredd. Trevligt tycker vi!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 20 apr-12 kl 11:38 »
Jag trodde ALLT material var "köpt i stan". Ute i klorofyllen brukar det va billigare. En förutsättning är förståss att man kan byta sig till en del och inte ha "extrakostnader i form av moms och annat tjafs"  o:) Här kan man fortfarande få tag på ohyvlat virke för 1 krona tummen och metern. Alltså 1"x5 (25x125mm) kostar 10, 2"x3= 6Kr etc. Ja om det finns ett litet lokalt sågverk alltså.
Skivmaterial och isolering kan va knepigare om ingen köpt på sig för mycke nån gång.
Begagnade fönster från gratis till ett par hundra. Ett sätt att komma billigt undan är att samla material först å så bygga delvis efter vad man har.

Men visst blev det innihälvitta fint!
« Senast ändrad: 20 apr-12 kl 11:43 av ToA »

freitag

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 20 apr-12 kl 16:46 »
Jag trodde ALLT material var "köpt i stan". Ute i klorofyllen brukar det va billigare. En förutsättning är förståss att man kan byta sig till en del och inte ha "extrakostnader i form av moms och annat tjafs"  o:) Här kan man fortfarande få tag på ohyvlat virke för 1 krona tummen och metern. Alltså 1"x5 (25x125mm) kostar 10, 2"x3= 6Kr etc. Ja om det finns ett litet lokalt sågverk alltså.
Skivmaterial och isolering kan va knepigare om ingen köpt på sig för mycke nån gång.
Begagnade fönster från gratis till ett par hundra. Ett sätt att komma billigt undan är att samla material först å så bygga delvis efter vad man har.

Men visst blev det innihälvitta fint!

Tjusigt!

Ja kommer man undan med de priserna så har man det gött! Bor man i Sthlm med omnejd är det knepigare, skärgården än värre. Fönstret har vi fått och dörren har vi byggt, så dumma är vi inte att betala för nytt vad gäller det iaf  ;) Dessutom sa jag fel, det är ca 7,5 kvm inte 6,5. Fan vi är nästan nere på 1500/kvm, tjoho!

PS. Vi har en hel del restmaterial att bygga fågelholkar för, det kanske kan finansiera en del av bygget  ;D

Tuvesson

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 20 apr-12 kl 20:24 »
Jag tycker det låter som ett bra pris. Ha så mysigt med era fina hönor :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #36 skrivet: 20 apr-12 kl 22:13 »

PS. Vi har en hel del restmaterial att bygga fågelholkar för, det kanske kan finansiera en del av bygget  ;D
Det är ju kanoooon. Hänger ni upp dem hemomkring får ni ju massor av "gratis fåglar" som en biprodukt av hönshusbygget  ;) Trevligt  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

amillacan

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 20 apr-12 kl 22:27 »
Oj, vilket stort typsnitt du fick fram ;-) Jag tror ärligt talat inte det hade blivit värst mycket dyrare att bygga 10-12 kvadratmeter. Detta må ha varit oekonomiskt, men kul var det. Och vi lärde oss en hel del under resan. När jag gjorde en förfrågan från snickare var fick jag pris runt 10 tusen oisolerat/utan innerväggar och utan fönster och dörr. En mindre frigge hade man kanske kunnat köpt, men de flesta sådana är rätt trista och fula.

När man bygger är det lätt att det blir dyrt. Lite skruv o lite brädor och pengarna rullar ;)
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #38 skrivet: 21 apr-12 kl 15:07 »
När man bygger är det lätt att det blir dyrt. Lite skruv o lite brädor och pengarna rullar ;)

Var väl lite så jag menade, att det är ingen prestation att göra något för en näve pengar. Där emot att göra det utan!

Har ladrig varit på någon sport eller idrottstävling i hela mitt liv. Min sport är att se hur lite bensin bilen drar..........tex! Än har den inte gått på bara luft >:(

Hönshusbygget...........ptjaaaaaa,  ::) 3900 för 2,7x2,7 meter. + lite bytesaffärer, sånt som blivit över här mot sånt som blivit över där.
Isoleringen är bara 75 (eller var det 100mm?) i väggarna å 200 i taket. Det elektriska fanns här på hyllorna.
« Senast ändrad: 21 apr-12 kl 15:16 av ToA »

freitag

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 22 apr-12 kl 18:14 »
Var väl lite så jag menade, att det är ingen prestation att göra något för en näve pengar. Där emot att göra det utan!

Har ladrig varit på någon sport eller idrottstävling i hela mitt liv. Min sport är att se hur lite bensin bilen drar..........tex! Än har den inte gått på bara luft >:(

Hönshusbygget...........ptjaaaaaa,  ::) 3900 för 2,7x2,7 meter. + lite bytesaffärer, sånt som blivit över här mot sånt som blivit över där.
Isoleringen är bara 75 (eller var det 100mm?) i väggarna å 200 i taket. Det elektriska fanns här på hyllorna.

Vad som är en prestation eller inte är nog en högst subjektiv bedömning  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
Grubblarn, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser