Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chabo färg...  (läst 3511 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
chabo färg...
« skrivet: 10 apr-12 kl 00:56 »
Är det silvervete som mina tuppar har eller gulvete.. blir inte klok på dessa färger.  ??? :-\ guldvete är det iallafall inte.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Gert

• Småland
SV: chabo färg...
« Svar #1 skrivet: 10 apr-12 kl 10:49 »
Ett par silvervete att jämföra med.

Gulvete hittar jag inga bilder på.
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 10:51 av Gert »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 10 apr-12 kl 15:35 »
Det är silvervete när jag jämför med Strättö:s bilder hon har skickat till mig på en ungtupp av guldvete.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 16:22 »
Silver vete,  vilket konstigt namn.  Det går inte ihop för mig.  Antingen är den silver, alltså vit i teckningen, eller vete , alltså någon gulaktig nyans. Eller vad är det? En färgkorsning?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 17:16 »
Kollade med en tysk uppfödare som sa att det var silvervete. han sa att axelpartiet kunde antingen vara brun/rödfärgat eller vitt.
men om man kollar in på den här länken http://kippenjungle.nl/kruising.html så är silverveten betydligt ljusare ju medans gulveten ser ut som mina tuppar. gulDveten är ju helröd så den vet jag att det inte är. 

Gert

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 17:19 »
Gulvete.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 10 apr-12 kl 17:31 »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 10 apr-12 kl 18:01 »
Silver vete,  vilket konstigt namn.  Det går inte ihop för mig.  Antingen är den silver, alltså vit i teckningen, eller vete , alltså någon gulaktig nyans. Eller vad är det? En färgkorsning?

På Chabona finns det både guldvete och silvervete. ;)
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 11 apr-12 kl 00:20 »
Vete finns ju i fler nyanser än vanlig vetefärg.
Vetefärg är en ljus vildfärg med guldgen som förstärker det gulbruna. Genen som ger vetefärg är recessiv och måste vara i dubbel uppsättning för att synas. Hönor är ofta spräckliga på ryggen och tuppar ser ut som vildfärgade med svart och rödorange teckning.

Blå vetefärg är vetefärg med en blekningsgen som ger blå färg på teckning och stjärt.

Röd vetefärg är vetefärg med mahognygen som ger en mörkare rödbrun färg. Tuppar ser ut som vildfärgade med svart och mörk röd teckning.

Silver vetefärg är vetefärg med silvergen som bleker det gula till vitt. Tuppar har svart och silverfärgad teckning.

Sen finns det ju fler andra vetefärger...

Färginfon är från Tedarix hemsida.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 07:11 »
Ja, men titta på den övre bilden i svar nr. 1. Inte kan det gula där kallas silver eller vitt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 11 apr-12 kl 11:12 »
Ja, men titta på den övre bilden i svar nr. 1. Inte kan det gula där kallas silver eller vitt.
Laxfärg är egentligen Silvervete med mahognygen  ;) Tuppen du syftar till hade kallats Lax  i färgen om han var en Faveroll av fransk typ  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

_olfi_

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 12 apr-12 kl 23:14 »
Utan vidare information skulle jag ha kallat tuppen på övre bilden för laxfärgad. Det är alltså hönorna som skiljer färgerna åt mest när det gäller lax- och silvervetefärgade djur?
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #12 skrivet: 12 apr-12 kl 23:18 »
Utan vidare information skulle jag ha kallat tuppen på övre bilden för laxfärgad. Det är alltså hönorna som skiljer färgerna åt mest när det gäller lax- och silvervetefärgade djur?
precis, en laxfärgad höna har ungefär samma färg somnågon bladning mellan guld och silvervete...

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser