Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattnet fryser!  (läst 5612 gånger)

Vickie

• Gäst
vattnet fryser!
« skrivet: 02 nov-06 kl 20:49 »
Halloj, det här är min 1a vinter m,ed kanin ute,
så jag ville höra med er om tips på hur man får vattnet att inte frysa.
Om man häller i ganska varmt vatten i flaskan så fryser det inte så snabbt men tror ni rabbisarna gillar varmt vatten?

Hmm har ni några finurliga knep?

Mvh Vickie

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:vattnet fryser!
« Svar #1 skrivet: 02 nov-06 kl 21:07 »
Ljummet vatten morgon och kväll. Om man ger vattnet en stund före maten glömmer de inte bort att dricka innan det frusit.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #2 skrivet: 02 nov-06 kl 21:07 »
Har du vattenflaska metallkula till dem ute i kylan ?
Då tycker jag att du ska testa att slicka på en lyktstolpe själv när det är minusgrader ute.
Skaffa en skål till vattnet istället. Sen när det fryser så byter man vatten, ett tips bara.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 nov-06 kl 21:16 »
Lite utanför ämnet, men är det någon som tycker de där flaskorna funkar? Jag tycker bara de läcker och droppar. Åtminstone de tre vi köpte innan vi gav upp.

Vickie

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-06 kl 23:39 »
Ja det är helt sant. ska byta till en skål.
Kylan har bara varit här i ett dygn så jag har inte "hunnit" tänka efter...

Men tack...

Okej skål och ljummet vatten asså...

Tackar Tackar

Vickie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 nov-06 kl 23:40 »
Kanske ska svara på sista inlägget åxå.. Jag tycker att de fungerar utmärkt,, i värmen då asså :-[

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-06 kl 23:47 »
men är det någon som tycker de där flaskorna funkar? Jag tycker bara de läcker och droppar.

Har du fyllt dem helt fulla? Om inte, kan de läcka.

Själv tycker jag de fungerar alldeles ypperligt - så länge det är plusgrader.
Landsflykting i storstan...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 02 nov-06 kl 23:49 »
Om du vill att vattnet ska vara ofryst så länge som möjligt så använd kallt vatten istället för ljummet !

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vickie

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 nov-06 kl 00:08 »
Hur kommer det sig att det kalla håller sig ofryst längre? Borde det inte vara tvärtom? ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-06 kl 00:22 »
Man skulle ju kunna tro det  ;)

Men det är faktiskt så kallt vatten fryser senare än varmt/hett vatten !

kort förklarat
Kallt vatten har en "skyddande hinna" som gör att det kallnar långsammare än varmt vatten.
Kallt vatten innehåller mer "gaser" än ljummet
vatten och det sänker fryspunkten på det kalla vattnet.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 nov-06 kl 07:31 »
Ja, vi fyllde flaskorna fulla, problemet var att de inte förblev fulla.

Kanske oflyt med de flaskor vi köpte, i alla händelser gav vi upp.

Det där med frystiden för varmt och kallt vatten låter intressant. Kanske ämne för ett spännande experiment om kylan består.

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 nov-06 kl 10:17 »
kort förklarat
Kallt vatten har en "skyddande hinna" som gör att det kallnar långsammare än varmt vatten.
Kallt vatten innehåller mer "gaser" än ljummet
vatten och det sänker fryspunkten på det kalla vattnet.

Mvh Grimla

och sen är det väl så att varmt vatten rör på sig, och på det sättet kyls av fortare än kallt?
Det låter som en paradox, men fenomenet kallas The Mpemba Effect och här försöker de förklara varför
http://www.math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html

Vickie

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 nov-06 kl 12:17 »
Häftigt! Ja varje dag lär man sig nå nytt.. ;D
Tack för informationen!

Ha de bra allehopa!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 03 nov-06 kl 19:56 »
det är därför det oftast är varmvattnet som fryser sönder om du får vatten läcka i ett ej tillräckligt varmt hus... :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 nov-06 kl 21:57 »
Det där med frystiden för varmt och kallt vatten låter intressant. Kanske ämne för ett spännande experiment om kylan består.

Sagt och gjort!

Klockan 18:48 hällde jag i en skål upp ljummet vatten från samma hink som kaninerna fått vatten ur. I en likadan skål, stående precis bredvid, hällde jag kallt vatten.

Utetemperaturen är ett par grader minus.

Efter en halvtimme kände jag på vattnet i båda skålarna. Inget hade hänt mer än att det ljumma vattnet var lite mindre ljummet och det kalla var, eh, kallt.

Efter ytterligare en halvtimme var jag ut och kontrollerade igen. Båda skålarna innehöll nu vatten som kändes kallt.

Efter ytterligare en timme såg det ut som kristaller på ytan av det kalla vattnet.

Och nu, klockan 21:30 ungefär, var jag ut och inspekterade experimentet igen. Nu var det isbark på ytan av det kalla vattnet, men ingen på det från början ljumma vattnet.

Detta strider till synes mot "Mpemba-effekten". Som seriös vetenskapsman kan inga resultat godtas utan att kontrolleras mot Google, vilket gav en del intressanta länkar. Bland annat denna:

http://www.straightdope.com/columns/read/422/which-freezes-faster-hot-water-or-cold-water

Varför var den intressant? Jo, den beskriver ett verkligt experiment, istället för tredjehandsrapporter av andras experiment. Liksom i mitt fall visade sig kallt vatten frysa snabbare än ljummet. Kokhett vatten frös dock snabbare än kallt. Det sistnämnda har jag förstås inte provat, då det skulle vara korkat att servera kaninerna kokhett vatten.
« Senast ändrad: 25 dec-09 kl 16:51 av Ulric »

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 nov-06 kl 11:40 »
tur att nån är seriös på det här forumet!   ;D

trollet85

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 06 nov-06 kl 16:31 »
ja har hört att man kan ge kaninerna vatten ca 1 timma efter de att man matar dom. då dricker dom ca 75% av de vatten dom dricker om dan. o sen ska man ju naturligtvis ge dom vatten en gång till per dygn.
ja brukar gå ut på morgonen o hämta vattenflaskorna, tina dom o ge tillbaka dom innan ja sticker på morgonen. o sen när ja kommer hem tar ja in de frusta vattnet, tinar de, går ut o fodrar o sen ger dom vatten en nån timma efter maten.

Vickie

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 nov-06 kl 21:28 »
va kul att du provade!! Jaha så det blir ljummet vatten i fortsättningen då!!
Tack då för informationen!
Mvh

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 16 nov-06 kl 11:22 »
Jag ger mina vatten efter att de fått mat, då de ofta dricker då. Fryser vattnet till senare är det ingen stor fara, då byter man bara nästa gång man går ut till dem.
Kaninuppfödare och pelargontant.

caorina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 nov-06 kl 11:59 »
Om du vill att vattnet ska vara ofryst så länge som möjligt så använd kallt vatten istället för ljummet !

Mvh Grimla

det där låter bara för dumt för att vara sant!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser