Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hönsgård  (läst 16907 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Storlek på hönsgård
« skrivet: 07 apr-12 kl 14:04 »
Startar en ny tråd istället för att spinna vidare i eltråd-tråden. ;)

Hur stor hönsgård har ni som inte har hönsen lösa på gården? Alltså en hönsgård som hönsen går i jämt. Hur många höns på hur många kvadrat, på ett ungefär? Och har ni ordnat så det går att alternera rastgård, så halva får vila med nån veckas mellanrum.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
SV: Storlek på hönsgård
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 18:07 »
Har varit ute och stegat hönsgårdsytan nu, och den är ungefär 16x12 meter, så min tanke är då att dela den så jag får två rastgårdar att skifta mellan på vardera 8x12 meter. Till max 45 höns. :)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 00:59 »
Dåligt med svar här...  ;)

/Sara

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 01:48 »
Dåligt med svar här...  ;)

/Sara

Det är kanske inte så många här som aldrig har hönsen lösa på gården? ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 01:56 »
He he, nog tror jag väl att det finns en hel drös här som inte kan släppa ut alla höns lösa på gården. Många har ju olika raser tex. ;)

/Sara

burhönan

« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 09:10 »
God idé att dela gården,själv planerar jag en sommar och en vintergård som angränsar till varandra.
När det växt upp ordentligt i sommargården är det ok att släppas in där.När hösten  kommer stängs den..
Kan inte ge några mått,ta så stort du kan,huvudsaken är att de kommer ut ;)

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 08 apr-12 kl 15:33 »
7x4 m, där finns 7 höns, tupp och 4 ankor. Nu har dock matte låtit dem gå ute igen. Skulle vi ha permanent instängning så skulle jag nog göra en lika stor hönsgård brevid och växla.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 apr-12 kl 16:14 »
Tja, eko-reglerna säger ju 4 m2 per höna, så till 45 höns är det 180 m2.. Ganska precis vad du hade alltså. Du bör nog dela upp det på minst 3 delar, om det ska hinna växa hela tiden.
Reglerna för att få kalla sina höns 'frigående ute' dvs en 1 i stämpling är ännu hårdare och kräver 10 m2 per höna..märkligt nog. Så finns det iofs också bara mindre än en handfull såna besättningar i landet.

Regler är ju regler..men de ger nog ändå en fingervisning om vad som behövs.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-12 kl 19:19 »
Jag har ingen möjlighet att dela upp det i tre gårdar tyvärr. Vi får väl helt enkelt se hur hårt tryck det blir i gården. Den är lite "kuperad" tack vare stubbar och lite sånt, och inte direkt lerig. Dessutom är det kraftiga växter där, och inte bara vanligt gräs, så det borde vara skapligt tåligt tycker jag...
Och blir det ändå för hårt tryck på marken får jag väl helt enkelt dra ner på antalet höns. :)

/Sara

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 apr-12 kl 10:15 »
Det kommer att slita otroligt hårt på rastgården med så få kvadratmeter, och jag har lite svårt att se hur ett gräs skulle klara sig, utan det lär snart se ut som gamla hönsgårdar förr, med en helt kal yta.
Men det växer mycket brännässlor där .. :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 09 apr-12 kl 11:50 »
Intressant. Jag har varit ute och mätt, och alternativen är:

1. Två växelgårdar på 24 kvadrat
2. En enda stor rastgård på 40 kvadrat

Vad är bäst tro? Har tänkt att det blir roligast variation för hönsen med två gårdar.

Min personliga åsikt: Alternativ 2.

25 höns på 24 kvadrat kommer nästan krocka med varandra.  :-\  Och visserligen tycker hönsen det är roligt med variation, men hur länge varar det glädjen? Om du byter mellan rastgårdarna kommer de nog tycka det är roligt sålänge det finns växter kvar i den nya, men växterna lär vara borta på några få dagar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 09 apr-12 kl 11:50 »
Hej Jag kan bara säga ju större hönsgård destobättre.
Det kan ju vara bra att ha två gårdar, en vår-försommar och en sensommar höst gård.
Altenera någon vecka här och några veckor där tror jag inte är ett alternativ det behövs rättså lång vila för en hönsgård att växa upp igen.
Ett annat alternativ är ju att man lägger in klipprester och annat smått och gott så de har lite annat att bearbeta inte bara det som växer i hönsgården.

Jag har en höst-vinter-vår gård som är rovdjurssäkrad med nät tak den är ca 7*7m. Nu är det mest sand och lera men man kan ju gå dit med spaden och gräva lite så får de hitta mask och annat gott :) . När det börjat grönska lite mera har jag en stor hönsgård ca 20*13m där har dom inte lyckats döda växtligheten på de 3 år jag haft höns. Nu har jag 10 hönor ink tupp. Har som mest haft 15 st vuxna individer. Och en hel drös med kycklingar :D

Men som många andra så tycker jag det är så mysigt med hönor som går fritt så förra sensommaren fick de komma ut när vi va hemma.

Lycka till!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 apr-12 kl 12:04 »
Den första gården jag fick klart är på ca 20-25 m2. Den blev helt nedsliten på 3-4 månader av 5 höns. Då fick de ändå gå ute fritt på dagarna fram till förbudet kom pga newcastlesjukan. Så en höna behöver rätt mycket yta för att det inte skall slitas ner, betydligt mer än man tänker sig... Men lägger man in halm, hö, löv, gräsklipp o.s.v. har de ju att göra även om gräset slits ner, som sagt.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 04 maj-12 kl 14:52 »
Jag har ca 40 m2 till för närvarande 6 hönor + 2 tuppar.

Har dock ett gäng ägg i kläckaren och hoppas på att få ett gäng vit/silverhönor till hösten och siktar på att ha en flock på 10 - 15 djur totalt.
Hönsgården kommer att göras om nästa sommar och då utökas i storlek. 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Sorno

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 maj-12 kl 07:20 »
Seymour nämner i boken Självhushållning att det behöva 50 kvm per höna för att undvika för hårt betestryck på marken.

För mindre ytor tipsar han om att ha en yta där man lägger in halm, andra växtdelar som man plockar etc. Sen kopplat till denna del har man två eller flera gräsbevuxna ytor att alternera mellan.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 14 maj-12 kl 12:24 »
50 kvadrat?!?!  :o  Så jag skulle alltså kunna ha 6 höns på en 300 kvm stor hönsgård... Det känns ju nästan löjligt...  ::)

/Sara

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 14 maj-12 kl 13:05 »
50 kvadrat?!?!  :o  Så jag skulle alltså kunna ha 6 höns på en 300 kvm stor hönsgård... Det känns ju nästan löjligt...  ::)

/Sara

Det är alltså hur många kvadrat man behöver för att hönsen inte ska förvandla hönsgården till en öken.

Känns inte alls orimligt. De allra flesta av oss accepterar dock att hönsgården blir öken, eller låter hönsen gå fritt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 14 maj-12 kl 13:34 »
Hm, jag vill inte kalla det hönsgård, men under hösten, vintern och tidig vår hade jag 3 gäss, 9 ankor och typ 50 höns i en inhägnad på typ 800-900 kvadratmeter. Den är mycket nedbetad...

Jag använder hönstraktorer till mina mindre avelsgrupper. Typ 6-8 hönor/tuppar med en flyttbar utegård/hus, där utedelen är ca 5 kvadratmeter. Det känns inte det minsta trångt, de har sittpinne även i ute delen, och de flyger och krafsar utan att krocka det minsta. Däremot sliter de hårt på ytan, man får flytta 2 gånger i veckan om de inte ska slita för hårt på ytan. Så det säger ju lite om hur stor yta de skulle behöva om man inte kunde flytta dem, för att ytan inte ska bli sliten.

Ska ju flytta under hösten. Då kommer det att bli permanenta hönsgårdar på typ 30-50 kvadratmeter per grupp med ca 20 hönor på vintern, kombinerat med hönstraktorer på sommaren. Det tror jag blir bra, men vintergårdarna kommer jag att slänga in ogräsrens och aktiveringssaker, jag räknar inte med att de kommer att vara beväxta, utöver de vedartade växter som jag tänkt ha där.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #18 skrivet: 14 maj-12 kl 21:37 »
Vi har 5 höns på ca 100kv - men mina förhoppningar om att få bevara åtminstone lite grönska försvinner lite dag för dag  - igår gjorde vi iordning en sandlåda åt de - och som svar grävde de egna badgropar i gräsmattan   :-\
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

lena70

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 maj-12 kl 08:02 »
Kanske kan en hönstraktor vara en lösning om man vill låta hönsen få lite färskt gräs när man inte är hemma dagtid.
stora s.k kaninburar, att dra runt på hela gräsmatta, så slipper man klippa gräset i sommar och hönsen får regelbundet nytt "bete"! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser