Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderblock  (läst 12432 gånger)

Skog

Foderblock
« skrivet: 07 apr-12 kl 07:30 »

Någon här som har erfrenhet av att utfodra med foderblock?

:)

vallhunden

• Västergötland
SV: Foderblock
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 08:39 »
Ja, jag använder det som komplettering av det kraftfoder som de får av mig i pelletsform. Sen får de med sig foderblockt ut på betet i några veckor. Lammen kan också gnaga på foderblocken, vilket är bra!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 09:50 »
Jag ger foderblock till trillingmödrar och ungtackor med tvillingar och tycker det har fungerat bra.
Tyvärr har foderblocken utgått ur Granngårdens sortiment :(
Jag lyckades köpa det sista på "min" butik, sedan kunde jag ha beställt från någon butik i södra Sverige som hade kvar. Men eftersom frakt med Bussgods skulle bli 450 kr för 3 stycken så avstod jag.
Är det någon som har tips på hur man kan få tag på foderblock nu?
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 07 apr-12 kl 09:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 10:31 »
Jasg lyckades också få tag i några av de sista i år...

Jag har hört att Slättå Kvarn tidigare har sålt foder i fast form (i balja), som ska vara likvärdigt foderblocken. Hur bra det fodret är, vet jag inte, inte heller priser. När man går in på deras hemsida så står det nu bara att de säljer "Svenska Foder" foder.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 10:32 »
Jag lyckades också få tag i några av de sista i år...

Jag har hört att Slättå Kvarn tidigare har sålt foder i fast form (i balja), som ska vara likvärdigt foderblocken. Hur bra det fodret är, vet jag inte, inte heller priser. När man går in på deras hemsida så står det nu bara att de säljer "Svenska Foder" foder.

Skog

« Svar #5 skrivet: 07 apr-12 kl 15:15 »
Tack för svar!  :)
Ja det verkar som de flesta försäljare har problem att hålla denna produkt. Fick för ett tag sedan ett erbjudande från en lokal återförsäljare i södra Stockholmstrakten.
Undrar om det är drygt?
Hur länge räcker en 20kg balja till 10 tackor t ex?
Hur gör man med koppar - blocken verkar inte innehålla något (gjorda för engelska köttraser?).
Räcker det med den vanliga minaralblandningen för att täcka kopparbehovet då?

hustran

« Svar #6 skrivet: 07 apr-12 kl 16:45 »
för ngr. år sedan så köpte jag foderblock.......dyrt var det,minns inte riktigt hur men de åts upp med ett huj,de var tydligen för goda.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 07 apr-12 kl 16:59 »
Menar ni mineralbalja?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 07 apr-12 kl 17:37 »
Nej, foderblocken är kompletteringsfoder.
Och nu hittade jag en till återförsäljare :)
Tyvärr måste man köpa mycket för att slippa frakten :(
Här är ett exempel på foderblock, men det finns olika sorter för olika typer av utfodringsbehov, Granngården hade bara en sort:
http://www.hundenochherden.se/foderblock-sheep-protein/84-0
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 12 apr-12 kl 10:52 »
Jaha, nu håller jag på att räkna ihop en beställning från Hunden och Herden...
Man får plocka ihop av dom olika blocken, mineralerna och saltet och blanda hur som helst :) så jag kommer snart upp i en hel pall...
Tydligen ska åtgången inte vara lika hög som på Granngårdens utan fåren anpassar själva efter grovfodrets kvalité. Dom här foderblocken finns med olika innehåll och ersätter kraftfodret helt och hållet.
Jag ska räkna lite till innan jag beställer, men det verkar skönt att slippa foderspill, trängsel vid utfodring (särskilt skönt för klämda lamm och ranglåga tackor) och framför allt: Det kommer förmodligen att bli lugnt och tyst utan tackor som gapar efter kraftfoder ;)
Är det någon som provat med just dom här blocken och kan berätta om era erfarenheter så jag får lite hjälp med att bestämma mig?
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 12 apr-12 kl 10:55 av Charlotte »

Trandans

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 apr-12 kl 22:11 »
Undrar också hur erfarenheterna av foderblock är, så här i kraftfoderkåta tackornas tid!
Lite lugn och ro... kanske?

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 30 aug-12 kl 16:14 »
Puttar upp tråden :)
Har inga egna erfarenheter ännu, men fick höra av en som provat till högdräktiga och digivande tackor:
Första dagarna är tackorna väldigt sugna, men det är inte så lätt att få loss något så det blir ingen överätning. Sedan har dom sett en tydlig skillnad mellan tackor med större behov (fler lamm) och de med ett lamm. Flerlammstackorna äter mer. Och inga klämda lamm som det kan bli vid kraftfodergivorna. Lugnt och tyst i fårhuset, dom var helnöjda.
Mvh
Charlotte

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 aug-12 kl 16:46 »
Om det gick att utfodra/slutgöda lamm på foderblocken så skulle jag vara väldigt nöjd... Det skulle spara in mycket arbete på höstarna.
Risken med foderblocken är väl att energivärdet är så högt, att det blir fettavdrag på lammen ??? :o ???

Jag har ju använt dom vid lammnigen och då gör det ju inget om det är hög energinivå i fodret...

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 30 aug-12 kl 16:50 »
Om det gick att utfodra/slutgöda lamm på foderblocken så skulle jag vara väldigt nöjd... Det skulle spara in mycket arbete på höstarna.
Risken med foderblocken är väl att energivärdet är så högt, att det blir fettavdrag på lammen ??? :o ???

Jag har ju använt dom vid lammnigen och då gör det ju inget om det är hög energinivå i fodret...

Vad tror du om dom här:
http://www.hundenochherden.se/foderblock-sheep-protein/84-0
Mvh
Charlotte

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 aug-12 kl 19:03 »
Nja, det är mer socker (18%) än protein (16%) i dom...
Jag vet ju bara hur fet jag hade blivit om jag åt 18% socker i min föda... ;D ;D ;D

Allvarligt talat, man borde göra ett experiment. Sätta 5-6 lamm i en hage och ge dom foderblock efter avskiljningen och sen skicka dom till slakt, för att se hur de klassar sig.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 30 aug-12 kl 20:10 »
Nja, det är mer socker (18%) än protein (16%) i dom...
Jag vet ju bara hur fet jag hade blivit om jag åt 18% socker i min föda... ;D ;D ;D

Allvarligt talat, man borde göra ett experiment. Sätta 5-6 lamm i en hage och ge dom foderblock efter avskiljningen och sen skicka dom till slakt, för att se hur de klassar sig.
Vi får väl se hur det blir med mina lamm :)
Jag skulle inte heller klara den dieten så bra, men jag växer ju inte längre och framför allt är jag ingen idisslare ;)
Hur jämför man socker/stärkelseinnehåll tro?
I lamm 300 innehållsförteckning finns inget sockerinnehåll, bara stärkelse:
https://c4produktkatalog.lantmannen.se/components/com_virtuemart/shop_image/document/12100.pdf
Är det nån som har en säck där det står vilka ingredienser det innehåller?
Mvh
Charlotte

kalas

« Svar #16 skrivet: 30 aug-12 kl 20:34 »
Vi har gotlandsfår och lammen är födda i april-maj. De första veckorna fick lammen fri tillgång till pellets. Sedan mitten-slutet på Juni har vi utfodrat med Hunden och herdens foderblock. Den första tiden med energy sedan har vi gått över till protein. I början kan fåren vara lite tveksamma till blocken men då gjorde vi så att att vi strödde lite korn på. Efter några dagar fick de kläm på det.
Det är så skönt att slippa bräkande får bara man visar sig i närheten av hagen. Alla djuren får sitt behov tillgodosett och mår kanon.
Vi slaktade 2 baggar i förra veckan som var födda i april. Den ena var tvilling och den andra ensam. De vägde över 50 kg båda två. 20,6 och 21,4 var slaktvikten och vi fick betyget R- och 2 +.
Vi är mer än nöjda med dessa block och kan starkt rekommendera Peters foderblock på "hunden och herden".
« Senast ändrad: 30 aug-12 kl 20:39 av kalas »

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #17 skrivet: 07 nov-12 kl 20:38 »
Jag har så dåligt hö i år att det känns som att jag måste ge något annat o mer och foderblock kanske är ett alternativ. Är det någon här som har erfarenhet med dessa till allmogefåren?
Är det fel att ge foderblock nu på hösten? Jag skall släppa baggen till en av de närmaste dagarna så det är länge till att de behöver extra energi men  men höet är inte mycket värd  :( Jag har fem tackor, en bagge o 6 lamm från april
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 09 nov-12 kl 11:06 »
Jag köpte tre spannar med foderblock. Har ställt ut två av dem nästan precis. I början var fåren väldigt intresserade men, tycker det har avtagit något. Nu har jag inte kollat spannarna sen i förrgår (de står lite avigt till) men, då hade det inte gått åt så mycket. Det kan i och för sig bero på att det var hos ungdjuren. De har knappt kommit på att man faktiskt kan äta hösilage utan de går mest och betar fortfarande.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

rackarns

• Närke
« Svar #19 skrivet: 10 nov-12 kl 11:58 »
Jag köpte tre spannar med foderblock. Har ställt ut två av dem nästan precis. I början var fåren väldigt intresserade men, tycker det har avtagit något. Nu har jag inte kollat spannarna sen i förrgår (de står lite avigt till) men, då hade det inte gått åt så mycket. Det kan i och för sig bero på att det var hos ungdjuren. De har knappt kommit på att man faktiskt kan äta hösilage utan de går mest och betar fortfarande.

Vart köpte du foderblocken?

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser