Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kabbeleka i hagen, farligt?  (läst 2513 gånger)

Feffe

• Gotland
Kabbeleka i hagen, farligt?
« skrivet: 06 apr-12 kl 12:38 »
Hej,

Det börjar bli dags att släppa ut lammungarna på vårbete i välkomsthagen. Ser nu att där växer en hel del kabbeleka. Har läst att det är rätt giftigt. Vad tror ni, är det olämpligt att släppa ut dem där? Eller kommer tackorna att lära dem att äta annat? Alternativet är samma hage som i höstas, och den är ju bajsbemängd, och jag tänker att risken för kabbeleka-förgiftning är lägre än clostridium-/parasitrisken. Har ni några erfarenheter/tankar/rekommendationer?

Tack på förhand!

//Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

vallar-elin

• Norrbotten
SV: Kabbeleka i hagen, farligt?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 13:11 »
Hej!

Just bredvid mig låg ett papper från en skoluppgift med tabeller över giftiga växter :)
Detta är rekommendationer för nötkreatur
Kabbeleka, står under Mycket giftiga växter, medför förgiftningar även i små mängder.  Källa: fodertabellder för idisslare 1995 SLU
Begärlighet för nötkreatur: Ratas

Har du någon möjlighet att  stängsla ut kabbelekorna, om det är i en särskild del av hagen de växer? Det är ju en risk i alla fall att ha dem där..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 18:35 »
Hej jag har kabbeleka i flera hagar där de växer längs rinnande bäckar,även i min välkomsthage förra året liksom iår.
Igen av mina gutar har någonsin visat intresse för denna växt,alltså inte haft problem. Risken att lammen blir smittade av ev parasiter i en "använd" hage är stor...välj mellan pest & kolera (:) Jaag skulle tro att de låter bli att äta av kabbelekan :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 00:22 »
Min rekommendation är att ta bort kabbelekan. Jag har inte haft får i den hage jag har (haft) kabbeleka, men väl en häst som höll på att dö av det. Hon blev så sjuk så veterinären inte visste vad hon skulle ta sig till till slut. Jag bad henne prova med kramplösande (efter hon trott det var kolik och behandlat för det först, samt en del andra teorier) och först ett bra tag efter inj minskade dreglet och den mycket kraftiga vingligheten stoet hade. Mycket äckligt att se. Hon ramlade ihop, kunde inte stå själv, vinglade när vi försökte stödja henne och dreglet rann hela tiden, samt att slemhinnor (ögon, munhåla) var påverkade.

Om fåren, eller lammen, smakar på kabbeleka, måhända bara av nyfikenhet, så är det nog det sista det gör. Googla på kabbeleka, som är en av de giftigaste växter i hagen, så kan du nog få fler infallsvinklar. Det sägs ibland att djur inte äter av giftiga växter, men nog händer det. En bekants ko dog av odlad idegran, som är sketagiftigt. Bara några barr kan räcka av den.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser