Min rekommendation är att ta bort kabbelekan. Jag har inte haft får i den hage jag har (haft) kabbeleka, men väl en häst som höll på att dö av det. Hon blev så sjuk så veterinären inte visste vad hon skulle ta sig till till slut. Jag bad henne prova med kramplösande (efter hon trott det var kolik och behandlat för det först, samt en del andra teorier) och först ett bra tag efter inj minskade dreglet och den mycket kraftiga vingligheten stoet hade. Mycket äckligt att se. Hon ramlade ihop, kunde inte stå själv, vinglade när vi försökte stödja henne och dreglet rann hela tiden, samt att slemhinnor (ögon, munhåla) var påverkade.
Om fåren, eller lammen, smakar på kabbeleka, måhända bara av nyfikenhet, så är det nog det sista det gör. Googla på kabbeleka, som är en av de giftigaste växter i hagen, så kan du nog få fler infallsvinklar. Det sägs ibland att djur inte äter av giftiga växter, men nog händer det. En bekants ko dog av odlad idegran, som är sketagiftigt. Bara några barr kan räcka av den.