Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överrörligt ben  (läst 1411 gånger)

Trandans

• Skåne
Överrörligt ben
« skrivet: 05 apr-12 kl 17:03 »
Hej

Jag har fått ett lamm som har ett "överrörligt" bakben. Har ni andra någon erfarenhet av detta och hur har resultaten blivit?
Lammet är ostadig i de övre delarna av benet, lederna böjer sig åt fel håll ibland. Lammet ser extremt hjulbent ut på ena benet.
Han är ett och ett halvt dygn gammal, äter bra och har en schysst syrra som inte tränger bort honom.
Jag har försökt spjäla benet, men hur enkelt är det att spjäla ett lammaben med glasspinnar?!   :-\
Tacksam för svar!

Malinokamau

• Västerbotten
SV: Överrörligt ben
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 17:15 »
Hej!

Mitt ena lamm som föddes för 2 veckor sedan hade extremt överrörligt bakben och det andra var helt konstigt det också.
Det överrörliga benet kunde hon knappt gå på och drog det som efter sig och det vek sig åt fel håll när hon försökte använda det.
Men efter 3-4 dagar blev hon stabilare och nu idag så böjs det inte alls åt fel håll.
Vi masserade benet på henne och petade det rätt varje gång vi matade henne (flasklamm).
Sambon döpte henne till Crazy legs och vi trodde det var kört men hon är en pigg och glad tjej idag som gärna springer och har börjat skutta som sina syskon nu.

Hoppas det går bra för dig!
"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 19:01 »
De föds så ibland men brukar bli bra på några dagar av sig själva. Selen är alltid bra om de inte fått det  :)

Trandans

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 19:21 »
Hur ger man selen till en sån liten?

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 19:30 »
Jag har flytande som man får på recept av veterinären och ger 2 ml i mun som engångs dos om man är osäker på att om tackan har ätit sitt selen eller inte. Det fungerar också att lösa upp en knivsudd tokosel i lite vatten och spruta i munnen . Kan vara svårt att få i så liten mängd annars , utan att blanda det med vatten alltså

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
Tli, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser