Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten kommer in men var?  (läst 11225 gånger)

Nina K

• Skåne
Vatten kommer in men var?
« skrivet: 05 apr-12 kl 13:50 »
Som rubriken lyter får jag in vatten på vänster sida. Mattat fram och bak blir våta. Pluggarna i golvet är kollade som är okej. Lämnade in på verkstad och de sa att det såg ut som om det kom vid förar dörren (fönstret) som han sa at han gjort något med mins inte riktigt. Men mattan blir våt ändå. Vattnet är helt klart utan doft eller färg så det måste komma uppifrån. Altrernativen var förar dörr eller framrutan. Hur kan man lista ut var det kommer från? Snart färgar jag vatten och får färgad matta och vatten jag inte får bort. Känns meningslöst att lämna in för att ta bort vatten och torka om det kommer in igen. Pluss betala samma sak. Är det så knepigt att själv lyfta mattan och torka golvet. Har en BMW 3-serie 02.

Tacksam om någon har tipps.

Huggorm

• Gäst
SV: Vatten kommer in men var?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 13:58 »
Det vanligaste är igensatta dräneringshål från utrymmet framför framrutan. Det brukar vara som ett utrymme där som motorerna till torkarna sitter, och som luften till kupén tas ifrån. Det hamnar rätt mycket vatten där när det regnar, så det finns hål i botten, ofta med gummislangar i som leder ut vattnet i hjulhusen eller liknande. Dessa kan bli fulla med löv och skräp och då rinner vattnet genom någon kabelinföring eller liknande till kupén.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 14:49 »
Det vanligaste är igensatta dräneringshål från utrymmet framför framrutan. Det brukar vara som ett utrymme där som motorerna till torkarna sitter, och som luften till kupén tas ifrån. Det hamnar rätt mycket vatten där när det regnar, så det finns hål i botten, ofta med gummislangar i som leder ut vattnet i hjulhusen eller liknande. Dessa kan bli fulla med löv och skräp och då rinner vattnet genom någon kabelinföring eller liknande till kupén.

Okej. Något jag själv kan göra eller komplicerat?

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 14:54 »
Det brukar vara relativt enkelt, men det kan hända att det sitter någon plastkåpa för. Det skadar ju inte att göra en koll, men man tycker ju att verkstaden redan borde ha kollat något såpass vanligt

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 16:46 »
Helst ska ni vara två...en i bilen en utanför med vattenslang...kan funka...

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 apr-12 kl 16:52 »
jag fick in mängder av vatten i bilen när vattenpumpen spruckit..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 05 apr-12 kl 20:48 »
En annan möjlighet, förutom det mest självklara med dräneringarna till utrymmet framför vindrutan (kallas ofta torkardike eller luftintagslåda), är om någon dränering till värmesystemet är tilltäppt.

Om det där är ett vanligt problem så är det mycket möjligt att det redan har diskuterats på något BMW-forum, kolla runt på sådana!

Vet du om det blir blött i bilen så snart det regnar eller om det bara är när du kör i regnväder som vatten kommer in? I det senare fallet skulle det kunna tänkas att vattnet letar sig in via något hjulhus (t ex någon plugg som saknas i bakre hjulhuset, vatten stänker in i hålrummet mellan hjulhuset och dörren, rinner ner i tröskellådan och därifrån in under golvmattorna.

Kolla också att inte några dräneringshål från tröskellådor etc är igensatta, det är lätt hänt speciellt i samband med rostskyddsbehandling.

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 13:01 »
En annan möjlighet, förutom det mest självklara med dräneringarna till utrymmet framför vindrutan (kallas ofta torkardike eller luftintagslåda), är om någon dränering till värmesystemet är tilltäppt.

Om det där är ett vanligt problem så är det mycket möjligt att det redan har diskuterats på något BMW-forum, kolla runt på sådana!

Vet du om det blir blött i bilen så snart det regnar eller om det bara är när du kör i regnväder som vatten kommer in? I det senare fallet skulle det kunna tänkas att vattnet letar sig in via något hjulhus (t ex någon plugg som saknas i bakre hjulhuset, vatten stänker in i hålrummet mellan hjulhuset och dörren, rinner ner i tröskellådan och därifrån in under golvmattorna.

Kolla också att inte några dräneringshål från tröskellådor etc är igensatta, det är lätt hänt speciellt i samband med rostskyddsbehandling.

Andra gången det kom in vatten så stod den parkerad (liten uppför lutning) och bakom sätet var det vatten nästan ½cm över mattan. Har försökt leta info och bilder på var dräneringarna ligger men hittar inte. Kollade de två hålen vid vinrutan/motorhuv kände med finger men ingen skräp vad jag ser. Och nu säger de att regn kommer så får väll sätta överdrag på bilen. 

Flemming

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 apr-12 kl 13:38 »
Som rubriken lyter får jag in vatten på vänster sida. Mattat fram och bak blir våta. Pluggarna i golvet är kollade som är okej. Lämnade in på verkstad och de sa att det såg ut som om det kom vid förar dörren (fönstret) som han sa at han gjort något med mins inte riktigt. Men mattan blir våt ändå. Vattnet är helt klart utan doft eller färg så det måste komma uppifrån. Altrernativen var förar dörr eller framrutan. Hur kan man lista ut var det kommer från? Snart färgar jag vatten och får färgad matta och vatten jag inte får bort. Känns meningslöst att lämna in för att ta bort vatten och torka om det kommer in igen. Pluss betala samma sak. Är det så knepigt att själv lyfta mattan och torka golvet. Har en BMW 3-serie 02.

Tacksam om någon har tipps.

Autopower.se har nog svaret...
http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=163
Detta är en direktlänk,sajten innehåller mycket mer matnyttigt för er som har BMW.
"Ett vanligt förekommande problem med modellen E46 är att det kommer in vatten på mattorna på förar- och/eller passagerarsidan,kontrollera att fuktspärren innanför dörren sitter fast ordentligt och inte släpper igenom vatten in i kupén"

E46 är 3-serien mellan 1998-2007

Har haft en VW Jetta som tog in vatten på förarsidan,plockade bort insidan av dörren och hittade något som såg ut som byggplast.
Tejpen som skulle hålla fast den hade tappat häftförmågan och vattnet fick fritt flöde...

Garanterar inte att det är dörrsidorna som läcker på din men forumet på Autopower verkar vara ganska så överens...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Flemming

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 apr-12 kl 22:22 »
Hur gick det Nina,fick ni stopp på vattnets fria framfart ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Nina K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 apr-12 kl 14:43 »
Hade kupevärmare igång under påsk helgen och fick mattan torr men hörs ändå att fukt finns under då man trycker. Väntar på att en kille hör av sig (lasbil chaför) som ska hjälpa att få upp mattan. Det kom lite stänk häromdagen och mattan är torr än. Det verkstan gjorde med dörren fixa problemet och mattan var våt av vattnet som redan var inne. Håller tummarna att det är tätt och hinner torka ut golvet så det inte blir rostangrepp i golvet. Ska hålla det ni skrivit i tanken då vi får upp mattan och testar om problemet är löst. Tack för inläggen och ideer om var det kan komma från. Uppskattar det verkligen.

mvh Nina

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser