Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastramar i lågnormal från Töreboda  (läst 15275 gånger)

klarre

• Södermanland
SV: Plastramar i lågnormal från Töreboda
« Svar #20 skrivet: 26 apr-12 kl 08:42 »
Det är inget mystiskt, det kallas Hoffman standard, finns även på träramar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 apr-12 kl 09:15 »
Ja, det är klart. Jag blev bara förvånad eftersom inget i katalogen antyder att ramarna är skapta på det sättet.

klarre

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 26 apr-12 kl 09:38 »
Okej, jag har samma problem som du när jag blandar hoffman och vanliga trä ramar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 apr-12 kl 09:38 »
Plastramar ... vad prylgalna ni är :)

Det finns vanliga Hoffmanramar för LN också så slipper man avståndsstiften.
http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=19&artnr=102602ALPr&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 apr-12 kl 10:11 »
Plastramar ... vad prylgalna ni är :)

Ja. :) Om det inte vore för att årets behov av ramvirke redan är inhandlat skulle jag köpa fler.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 apr-12 kl 10:58 »
Bara att gratulera till inköpet. Du ser själv, större kakyta.
Med 10-15% mera kakyta än motsvarande träram och med 10 ramar blir det drygt 1 ram extra med kakyta = mera av allting i varje låda.
Formstabiliteten vid hantering är också bätte och en sådan ram klarar maskinell hantering.
Nu är det sluttrådat! hela konceptet är arbetsbesparande, man spar tid som man kan använda till annan kreativ verksamhet.

Plummer

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 26 apr-12 kl 13:59 »
Vad är skillnaden mellan Törebodas och lp's plastramar?

tinna.m

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 26 apr-12 kl 17:12 »
Tror inte där är nån.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #28 skrivet: 26 apr-12 kl 18:44 »

Lp´s är 7 öre biligare  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ptakaplay

« Svar #29 skrivet: 26 apr-12 kl 20:24 »
i min nya  töreboda katalog så kostar dom 18.20 st
lp:s 8.66 så mycket kan det inte skilja eller?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #30 skrivet: 26 apr-12 kl 21:10 »
i min nya  töreboda katalog så kostar dom 18.20 stlp:s 8.66 så mycket kan det inte skilja eller?

idag från nätet http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=19&artnr=102713LP&visa=1-9999&Sort=Beskr&Visn=Std

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Hertram

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 27 apr-12 kl 18:03 »
Hej

Jag har funderat på plastramar främst för den minskade arbetsbördan men det jag funderar på är, om man använder press istället för slunga, finns det något smidigt sätt att få loss vaxbygget från ramen? När jag har pressat med trådade träramar skär jag helt enkelt ur hela kakan med trådar och allt innan den läggs i pressen.

Någon med erfarenhet av detta?

tinna.m

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 27 apr-12 kl 18:55 »
Om du tar en plast/nylon-stekspade/osthyvel/gummiskrapa modell hård, så borde det funka finfint!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• Gästrikland
« Svar #33 skrivet: 27 apr-12 kl 18:57 »
Kup kniven  ;D

klarre

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 27 apr-12 kl 19:24 »
Hertram jag vet inte hur högt i tak det är i denna tråd så jag skriver detta med risk att få varenda foliehatt på alternativ efter mig. Men hur tänker du med minskad arbetsbörda och pressa ur honungen ???

Jag kan inte se hur en lösning med att man pressar istället för slungar kan minska arbetsbördan.

Om man ser vad du har skrivit här:

Citera
När jag har pressat med trådade träramar skär jag helt enkelt ur hela kakan med trådar och allt innan den läggs i pressen.

Du kan ju bara helt omöjligt tjäna igen så mycket tid på pressningen så att du har tid att tråda om ramen och smälta på en mellanväg och gå plus.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #35 skrivet: 27 apr-12 kl 19:31 »
Om man har plast ramar så är det bara att skrapa av allt , sen är det bara stoppa dom tillbaka i kupan för de är redan grundat med vax.

Ganska lite jobb.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #36 skrivet: 27 apr-12 kl 19:35 »
HF har även en engångs låda i papp på gång fyll den med honung/vax fribygge , ta av , töm på bin , och skicka hela in till dom som åter tag eller försäljning.

Hertram

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 27 apr-12 kl 20:23 »
Hej igen

//Jag kan inte se hur en lösning med att man pressar istället för slungar kan minska arbetsbördan.

//Du kan ju bara helt omöjligt tjäna igen så mycket tid på pressningen så att du har tid att tråda om ramen och smälta på en mellanväg och gå plus.

Jag är nybörjare men har hitills inte kunnat slunga min honung pga den varit så geléartad att den inte gått att få ur ramarna. Trots perforator och alla konstens regler. Så mitt problem är att jag inte kan slunga honungen helt enkelt.

Mitt resonemang utgår ifrån att det går snabbare att skrapa bort vaxbygget från plastramen och slänga det i pressen och sen tillbaka till kupan.
Jämfört med att skära ur kakan ur träramen, pressa, tråda om ramen och smälta på en mellanvägg och sen tillbaka till kupan.

Jag har mina bin endast för förströelse och helt på en oekonomisk nivå men önskar en rationell hantering då min tid är lite knapp, att slippa tråda ramar och smälta på mellanväggar vore en önskedröm. Förhoppningen är ju att man kanske kan få lite ekonomi i det när jag blir lite mer bekväm med hantverket.

Jag ska nog beställa en uppsättning plastramar och se hur det fungerar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 27 apr-12 kl 20:42 »
Jag är nybörjare men har hitills inte kunnat slunga min honung pga den varit så geléartad att den inte gått att få ur ramarna. Trots perforator och alla konstens regler.

Provade du att ha ramarna i kup temperatur när du slungade?

Kan även tänkas att du lyckas slunga ur dina eventuella plast ramar pga att du kan slunga dom hårdare utan risk för kak ras.

Och kopplingen till plastram? Det kommer att komma med bin, varroa och annat kul med ramarna.

Koppling till plast ramar , inte mycket men man slipper slunga ur lådan, det gör de i mantorp, förmodligen genom press eller uppvärming

Eftersom lådan är en engångs låda så är risken för att man för eventuella smittan vidare ganska minimal , eller?

klarre

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 27 apr-12 kl 21:44 »
Hertram som du kanske vet så kan ljung honung vara svår att få ut, jag hade väldiga problem tills jag smällde på den med perforatorn i höstas. Annars tycker jag att låter det väldigt konstigt att du har svårt att få ut honungen som är producerad på sommaren. Mitt tips till dig är att lösa ditt grundproblem att få ut honungen ur ramen, vi på alternativ kan säkert hjälpa dig. Hur ofta slungar du på sommaren ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser