Hej igen
//Jag kan inte se hur en lösning med att man pressar istället för slungar kan minska arbetsbördan.
//Du kan ju bara helt omöjligt tjäna igen så mycket tid på pressningen så att du har tid att tråda om ramen och smälta på en mellanväg och gå plus.
Jag är nybörjare men har hitills inte kunnat slunga min honung pga den varit så geléartad att den inte gått att få ur ramarna. Trots perforator och alla konstens regler. Så mitt problem är att jag inte kan slunga honungen helt enkelt.
Mitt resonemang utgår ifrån att det går snabbare att skrapa bort vaxbygget från plastramen och slänga det i pressen och sen tillbaka till kupan.
Jämfört med att skära ur kakan ur träramen, pressa, tråda om ramen och smälta på en mellanvägg och sen tillbaka till kupan.
Jag har mina bin endast för förströelse och helt på en oekonomisk nivå men önskar en rationell hantering då min tid är lite knapp, att slippa tråda ramar och smälta på mellanväggar vore en önskedröm. Förhoppningen är ju att man kanske kan få lite ekonomi i det när jag blir lite mer bekväm med hantverket.
Jag ska nog beställa en uppsättning plastramar och se hur det fungerar.