Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slittåligt gräs i hägn  (läst 2041 gånger)

Eurydike

• Småland
Slittåligt gräs i hägn
« skrivet: 04 apr-12 kl 09:09 »
Jag vet att jag läst här någonstans om en sorts gräs som ska funka bra i hönshägn. Men jag är visst inte behörig att använda sökfunktionen...
Någon som minns/vet?

Även tips på andra stryktåliga växter för hönshägn mottages tacksamt. Hönsen går rätt hårt åt befintlig växtlighet av gräs, svarta vinbär, björnbär och humle.
Jag kan tänka mig att lägga flis i ena delen av hägnet om hönsen helt har ihjäl gräset. Men lite växtlighet måste det ändå få finnas.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slittåligt gräs i hägn
« Svar #1 skrivet: 04 apr-12 kl 09:17 »
Det är inte nåt gräs som håller i längden,bäst är att ta till ytan rejält och ha flera hönsgårdar att växla mellan,alternativt bara släppa ut hönsen ibland.. Blomsterlandet säljer gräsfröblandningar av flera sorter så välj det som tål mest slitage..
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-12 kl 09:41 »
Timotejen håller bättre här. Jag har inte sått utan kollat vilka som finns kvar längst av det som var här. Timotejen har stora ruggor och rämed ganska så djupa rötter. Kan tänka mig att samma gäller ängssvinger som ju också har stora ruggor.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 04 apr-12 kl 12:25 »
Alla växter som har tillräckligt hårda och tjocka stammar och blad/barr klarar hönsens framfart. Småväxta träd av alla de slag tror jag uppskattas hos hönsen. Våra älskade att gå runt bland korta (bara några dm höga) ekar.

Hönor kan ta sig fram i trånga utrymmen, men inte för trånga. Kaprifol (en slingerväxt som slingrar sig i täta klungor) uppskattades därför inte hos hönsen här. Så om du skaffar buskar, se till att de inte är för täta.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-12 kl 13:19 »
Fast jag vet att jag läst här om en sorts gräs som skulle tåla höns bättre än vanliga sorter. Kan bara inte söka här nu av någon anledning.

biltog

• Västerbotten

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser