Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför vill de inte ruva?  (läst 3045 gånger)

Anna i Edåsa

• Västergötland
Varför vill de inte ruva?
« skrivet: 30 mar-12 kl 06:44 »
Har några (15 st) hönor av olika raser: Sussex, Hedemora, Orpington, Australorp+några blandisar. Det som är konstigt (tycker i alla fall jag) är att ingen av dem (än så länge) vill ruva i år? Hur kan jag påverka dem att vilja börja ruva? Förra året var det två som lade sig och vi fick fram en egen kull ungefär vid midsommar, då trodde jag den sena ruvningen berodde på att hönorna bara var ett år gamla. I år hade jag velat ha fler kullar och dessutom lite tidigare på säsongen. Någon som har några bra tips? Annars brukar väl tipsen mest gälla hur man ska få hönorna att sluta ruva... ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Varför vill de inte ruva?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-12 kl 06:47 »
Om hönsen följer sin biologiska klocka är det egentligen ännu för tidigt på säsongen för att ruva. Att börja ruva först i början till mitten av Maj är mer naturligt för hönan. Då är vädret varmare och födotillgången av små kryp ock frön större när kycklingarna kläcks.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JGR

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 22:12 »
Jag har också samma fråga.
Har ett gäng Blommehöns som är snart ett år, de började värpa i november. + fyra hönor som är två år. Men ingen har visat några tecken på att vilja ruva ännu. Finns det något man kan göra för att stimulera dem till att ruva? Är det fortfarande för tidigt på året, kallt i luften (Skåne)? Jag vet ju Blomme inte är de mest ruvvilliga hönsen men hoppas på att några av dem vill ruva fram en kull. Någon som har Blomme och erfarenhet om hur de brukar vilja ha det för att ruva?

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 22:23 »
jag har samma problem i år, har svarthöns som ju annars brukar vara mkt ruvvilliga, men ingen har visat minsta tendens i år ännu..  :-\

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 22:54 »
Jag har också samma fråga.
Har ett gäng Blommehöns som är snart ett år, de började värpa i november. + fyra hönor som är två år. Men ingen har visat några tecken på att vilja ruva ännu. Finns det något man kan göra för att stimulera dem till att ruva? Är det fortfarande för tidigt på året, kallt i luften (Skåne)? Jag vet ju Blomme inte är de mest ruvvilliga hönsen men hoppas på att några av dem vill ruva fram en kull. Någon som har Blomme och erfarenhet om hur de brukar vilja ha det för att ruva?

Jag har några blommehönor (som är ett år till midsommar) varav en som fått för sig att ruva. Vi gjorde inget utan huxflux låg hon bara där och knorrade. Hon fick ägg igår så det är ju inte alls säkert att det blir något. Jag försökte göra mig till och la äggen i ett fint rede bakom en skiva på golvet men icke, snillet vill ligga i ett av de högsta redena. Får försöka flytta henne när det börjar närma sig istället. ::)

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 12:47 »
Märk upp ett stort gäng ägg med blyertspenna som får ligga i ett rede, eller varför inte fylla flera reden. Det brukar få igång hönorna. När sedan någon blir sur kan man efter 1-2 dygn bara byta ut äggen mot ägg man vill att de ska ruva på och kassera de uppmärkta, eller lägga dem i ett annat "lock"-rede. S
en kan man också försöka få igång vårkänslorna genom att höja värmen och öka ljustimmarna. Det brukar också få igång dem.

Värme, ljus och reden som svämmar över av ägg är alltså mina tips.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna i Edåsa

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-12 kl 06:49 »
Nu har (äntligen!) en av mina Orpington lagt sig. Jag har lagt under 12 ägg av blandade raser, nu håller vi tummarna! Hoppas dock att några fler av damerna vill lägga sig, vill gärna ha flera kullar i år!

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #7 skrivet: 18 apr-12 kl 20:54 »
mina visar fortfarande inget intresse,  :-\ väldigt konstigt tycker jag, för i fjol ruvade de som galningar.. antar att de kanske beror på vädret, de va kanske något varmare i fjol. men man tycker ju att nån borde visat lite ruvlust vid de här laget. hmmm

JGR

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 22:18 »
Nu har också en av mina Blommehönor lagt sig! Hurra!
I måndags märkte jag att hon låg kvar hela dagen i redet, så även natten till tisdagen. Så vi putta in 10 ägg under henne och hon har legat kvar. Ikväll så flyttade vi henne till egen bur, eftersom några av de andra hönorna så gärna vill värpa i det redet, och verkade som de andra hackade på henne.
Hon var lite obekväm i det nya redet, hoppas nu inte ger upp ruvningen!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 23:33 »
Och här lyckades vi till och med få en brun lohmanhöna att ruva!  ;D En av endast 4 dessutom, så hela 25 % av vår lomanbesättning ruvade! ;)

Jag har några personliga, högst ovetenskapliga teorier till varför hon började känna för att ruva:
- En väldigt tuppig tupp. Tuppen parade sig stup i ett, vakade över hönorna varenda sekund, bjöd dem på varenda god matbit han hittade, gol en hel del... Och han krafsade på marken och kluckade om han hittade ett bra ställe att ruva på.
- En liten flock. Endast fem individer. Detta kanske triggade något hormon för att öka lusten att förstora flocken.
- Få hönor per tupp. Det kanske fick hönorna att tänka "nu är det safe att skaffa kycklingar, han har ju så få att vaka över!".
- Väldigt harmonisk flock, jag såg bokstavligt talat aldrig någon av hönorna jaga någon annan eller ge henne ett tjuvnyp.
- Nästan total frigång i nästan orörd sydsvensk vildmark.  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #10 skrivet: 30 mar-13 kl 18:40 »
Nå, jag förmodar att det är för tidigt ännu i denna iskalla vår, men...
Jag hittade till min förvåning en svarthöna som låg där på en hög ägg häromdagen.
Och igår hade en blomme tagit hennes plats.
Men ofta lämnar det bara äggen kalla.

- Kan två hönor dela på uppgiften?
- Hur länge kan de lämna äggen utan att de blir fördärvade?
- Eftersom det är kallt och de inte ruvar hela tiden så förmodar jag at jag ska ta bort äggen, anar att det inte blirnågot ändå?

Sebastian

Mitt i skogen

• Bor i skogen med hundar, katter, ankor och höns:-)
    • Södermanland
    • www.caucasian.se
« Svar #11 skrivet: 30 mar-13 kl 20:25 »
Zivan, kläckt vid midsommar förra året, har precis ruvat fram sin första kull hos oss :)

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 30 mar-13 kl 20:44 »
Nu har jag bara haft ruvhönor en enda gång och det nyligen. Två stora orpington tanter har sammruvat,så jag fick byta rede till ett större så de fick plats. Nu har dom 11 små på 4 veckor som de ser till och värmer tillsammans.
Som du beskriver det så tror jag att dina hönor bara lägger sig i redet och värper, när de väl bestämt sig för att ruva,slutar dom att lägga ägg.
Mina 2 lämnade redet rellativt länge åt gången, så jag tyckte äggen var för kalla men det var dom tydligen inte alls. så jag tror att dom fixar det själva hela ruvningen.
Märk äggen som du vill ha sparade,då kan du även se om dom värper eller inte.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #13 skrivet: 30 mar-13 kl 20:49 »
Har en Hedemora som verkar sura till, idag var hon ovanligt länge i redet och var ganska hetsig när jag försökte närma mig för att prata lite med henne, dock sov hon på pinnen så det tar nog någon dag till innan hon ligger säkert, har plockat bort alla fjädrar på magen! Har inte gjort något speciellt, det ligger alltid ett redägg i det redet
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser