Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fasaners instinkter  (läst 1741 gånger)

Dvärgtuppen

• Uppland
Fasaners instinkter
« skrivet: 29 mar-12 kl 17:51 »
Hej

Om jag skulle låta en av mina tamhönor ruva på fasanägg, skulle fasanerna då tro att de var höns och stanna med den frigående hönsgruppen? Eller skulle deras instinkter säga till dem att dra till skogs?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Fasaners instinkter
« Svar #1 skrivet: 29 mar-12 kl 18:01 »
Hej

Om jag skulle låta en av mina tamhönor ruva på fasanägg, skulle fasanerna då tro att de var höns och stanna med den frigående hönsgruppen? Eller skulle deras instinkter säga till dem att dra till skogs?
Det varierar till och från.
Jag vet folk som låter sina höns ruva fram och föda upp fasanerna frigående, och när fasanerna är redo så sticker de.
Men vet även folk som har ruvat fram fasaner med sina höns och dessa fasanerna går runt fritt på tomten med hönsen. Men vilken dag som helst kan de få för sig att dra till skogs..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 17:35 »
Tack för svaret.

Jag är lite nyfiken på att prova men det känns som att det inte är helt lagligt, trots att det värsta som kan hända är att fasanerna ansluter sig till sina artfränder i skogen.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 17:56 »
Tack för svaret.

Jag är lite nyfiken på att prova men det känns som att det inte är helt lagligt, trots att det värsta som kan hända är att fasanerna ansluter sig till sina artfränder i skogen.
Det är väl inte värre än att ha påfåglar som rymmer till skogs och inte ses igen :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser