Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En till äggfärgsfråga inför framtiden  (läst 914 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
En till äggfärgsfråga inför framtiden
« skrivet: 29 mar-12 kl 17:30 »
Har nu fått mina efterlängtade Isbarkycklingar (två veckor är de) och i veckan kläcks korsningar Hedemoratupp/Araucanahöna. Frågan är vad dessa får för äggfärger i framtiden? Spelar det någon roll vem av raserna som är tupp respektive höna? Jag har två Hedemoratuppar, kan det vara bra att spara en Isbartupp om någon av de fem är tupp? Jag vet förresten inte om Isbarerna är släkt, det kanske inte är så bra då?

Hedemora/Araucana=? äggfärg
Isbar/Hedemora (nästa säsong)=? äggfärg
Eller om jag spar en Araucana/Hedemorakorsningstupp till Isbarhöna=? äggfärg

Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: En till äggfärgsfråga inför framtiden
« Svar #1 skrivet: 29 mar-12 kl 18:00 »
Hedemora/Araucana=? äggfärg
Isbar/Hedemora (nästa säsong)=? äggfärg
Eller om jag spar en Araucana/Hedemorakorsningstupp till Isbarhöna=? äggfärg
Det spelar ingen roll för äggfärgen om anlaget kommer från tuppen eller hönan.

Hedemora/Araucana=Gröna ägg, med ett anlag för vitt, så i nästa generation kan det bli olika beroende på tuppens anlag.
Isbar/Hedemora= Samma som för Hedemora/Araucana
 Araucana/Hedemorakorsningstupp till Isbarhöna=Alla värper gröna ägg, men hälften har dubbla gröna anlag, hälften har ett grönt och ett vitt.

Om man bara selekterar på friska produktiva djur, så är höns väldigt okänsliga för inavel, så du kan spara en isbartupp för att kunna få renrasiga isbarkycklingar i framtiden. Annars kan du säkert hitta en tupp att köpa, om du hellre vill det. Eller köp in fler avelsägg från någon annan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser